• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • fenomena83

goldensea skrev 2009-02-23 09:12:07 följande:

susannemalmö skrev 2009-02-23 08:45:55 följande:
    Nej, jag menar inte att flickor som blivit kallade för dockor skulle ha mer respekt för andra. Det jag menar är att jag inte kan se hur det skulle leda till ett sämre eller mindre jämställt. Det jag menar är att jag inte kan se hur att sluta kalla barn för dockor/prinsar/prinsessor skulle leda till mindre kvinnoförtryck, färre våldtäkter etc.
    Allting har ett samband.
    Hur vi ser på och behandlar en kvinna (respektive man) grundar sig redan när de är bebisar eller går på dagis.
    När man vräker ur sig kommentarer som att flickor är söta små dockor och pojkar är stora starka tuffingar, så lägger man grunden för en skev kvinnosyn. Den förföljer en sedan hela livet.
    Flickor ska vara söta och tålas att titta på. De ska pynta sig och göra sig vackra, de ska vara snälla och sitta tyst.
    Pojkar däremot kan vara busiga och tuffa, de är chefer och det är de som bestämmer. Om de skulle bete sig som flickor så kallas de för bögar.
    Man kan sedan analysera vidare i detta hur långt som helst, och jag tvekar inte en sekund på att en dålig kvinnosyn grundas när man är barn.
    Det fortsätter i skönhetsideal, skönhetstävlingar, utvik i porrtidningar. Sådant som får svaga och problematiserade pojkar/män att tro att det är okej att behandla kvinnor som objekt. Sådant som sedan får dem att våldta.
    Det är också sådant som sedan gör så att kvinnor har det sämre ställt på arbetsmarknaden, det är sånt som gör att de dubbelarbetar i hemmet, osv osv osv.
    ALLT har ett samband, men vissa människor är så konservativa och tycker att allt ska vara så himla GULLIGT, så de tänker inte på det när de sätter stämplar på människor redan när de är bebisar.
    Vaddå docka, de tycker ju bara att hon är söt.
    Ja, det förstår jag väl. Och jag blir glad när folk tycker att hon är söt. Men jag kämpar för redan nu, och kommer alltid att kämpa för, att min dotter ska ses som en INDIVID, och att hon ska accepteras för den hon är som person, för att hon ska få vara den hon är och inte bara bedömas efter utseende. Jag är så förbaskat stark i denna åsikt så därför irriterar det mig redan nu, för jag kan bara tänka på hur det blir när hon växer upp om folk fortsätter sådär. Docka hit och docka dit och i slutändan när hon är 15 år så är utseendet allt som betyder nåt, vilket jag tycker är BEFÄNGT.

Jag vet att folk tycker att jag överdriver, men jag står för detta, för jag tycker att det är helt sjukt med kvinnoideal och jag tänker göra allt som står i min makt för att min dotter ska räddas undan det.
    Jag kan se ett samband, kan inte ni du det så är det ditt problem.
  • fenomena83

Förresten, att det finns mindre respekt för människor över lag i dag och att klassrummen är stökiga osv, det kan jag inte förklara, men inte har det med någon jämställdhetsdebatt att göra.
    Dessutom så har våldtäkterna inte ökat, det är bara anmälningarna som har ökat, så det är knappast så att "jämställdhetssnack" resulterar i fler våldtäkter

• arianne03

Egentligen är det väl ett ofog att BARA berömma barns utseende. Ok när de är små bebisar, som inte förstår, men sen? Varför lägga tonvikt på att det är så viktigt att man är SÖT?

• susannemalmö

Det undara jag med. och jag blir orolig när jag ser hur mycket min dotter skinner upp så fort någon tycker att hon är söt, jag vill gärna att hon ska förstå att det finns viktigare egenskaper att ta tillvara på.

arianne03 skrev 2009-02-23 10:04:40 följande:
    Egentligen är det väl ett ofog att BARA berömma barns utseende. Ok när de är små bebisar, som inte förstår, men sen? Varför lägga tonvikt på att det är så viktigt att man är SÖT?
  • viseversa

Håller med ts jag gillar inte heller när folk kallar mina döttrar för dockor. Jag brukar säga nej dom är inga dockor utan underbara små flickor.

• Pallas
    fenomena83 skrev 2009-02-23 09:38:36 följande:
    När man vräker ur sig kommentarer som att flickor är söta små dockor och pojkar är stora starka tuffingar, så lägger man grunden för en skev kvinnosyn.
    Och manssyn, glöm inte det.
  • fenomena83

Pallas skrev 2009-02-23 12:54:23 följande:

Och manssyn, glöm inte det.
    Ja herregud det också
  • SagasMami

En vän kallade min dotter för "litet troll" igår. Wtf?! Då är det fan bättre med docka hehe..

• Jan H

Pallas skrev 2009-02-22 22:59:24 följande:

Jan H skrev 2009-02-22 22:57:22 följande:
    Jaha? Och det är gamla tanter som kallar "våra" döttrar för dockor. Har det någon betydelse vilket kön den har som säger det?
    Du skrev att tjejer ideligen blir kallade för hora i skolan, och på det svarade jag att det är tjejer sins emellan som fäller dessa kommentarer. Sedan spelar det ju ingen roll om det är en kille eller tjej som förnedrar en, det är lika illa...

Döttrarna blir väl oftast kallade dockor och liknande av främst släktingar....
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!