• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • Raka Pungen

Det är en bra hemsk värld vi lever i när främmande människor har mage att gå fram till en och ge komplimanger, fy fan för sånt!

Jag tycker vi alla ska gå runt tysta och bittra och aldrig tilltala varann.

• Klariz

Folk säger oxå alltid att min dotter ser ut som en docka..
    Men jag tar det som en komplimang..

Finns så mycket andra saker att irritera sig på i vardagen..
    Har större problem än det så det har jag inte orkat bry mej om ;)

Förstår ditt resonemang men tycker nog att du överreagerar ;)

• fenomena83

Klariz skrev 2009-02-23 17:48:45 följande:

Folk säger oxå alltid att min dotter ser ut som en docka.. Men jag tar det som en komplimang.. Finns så mycket andra saker att irritera sig på i vardagen.. Har större problem än det så det har jag inte orkat bry mej om ;) Förstår ditt resonemang men tycker nog att du överreagerar ;)
    Jag har jävligt mycket större problem än det jag också.
    Just därför tycker jag faktiskt att det är skönt att bli arg för "småsaker" ibland också!
  • fenomena83

SagasMami skrev 2009-02-23 17:12:29 följande:

En vän kallade min dotter för "litet troll" igår. Wtf?! Då är det fan bättre med docka hehe..
    Ja min dotter blir ofta kallad för trollunge hon med (är det när man har mycket hår eller vad?). Där kan man ju faktiskt fundera... bra eller dåligt? eeehhh....
  • Klariz

haha folk säger oxå troll till min dotter..
    De tänker på hennes hår för hon har lockigt hår som ibland står åt alla håll..
    Men jag vet att min dotter är sjukt söt så jag tar inte det som en förolämpning :)

Klart man kan gnälla över småsaker ibland.. det e ju det som det här forumet är till för :)

• Pallas

Jan H skrev 2009-02-23 17:26:31 följande:

Du skrev att tjejer ideligen blir kallade för hora i skolan, och på det svarade jag att det är tjejer sins emellan som fäller dessa kommentarer. Sedan spelar det ju ingen roll om det är en kille eller tjej som förnedrar en, det är lika illa...Döttrarna blir väl oftast kallade dockor och liknande av främst släktingar....
    Jag tror du missade min poäng: det handlar inte om vem som säger vad, utan om att man blir matad med enformig input om sin person, så tenderar man att identifiera sig med epiteten.
  • Lady Dahmer
    Raka Pungen skrev 2009-02-23 17:42:25 följande:
    Det är en bra hemsk värld vi lever i när främmande människor har mage att gå fram till en och ge komplimanger, fy fan för sånt!Jag tycker vi alla ska gå runt tysta och bittra och aldrig tilltala varann.
    kan man inte ge komplimanger för personen istället för utseendet? "du är underbar" "du är snäll" "du är en bra kompis" osv
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Em00

svårt att ge en sån kommentar om man träffar nån på stan som man aldrig sett förut...

Lady Dahmer skrev 2009-02-23 20:25:13 följande:

kan man inte ge komplimanger för personen istället för utseendet? "du är underbar" "du är snäll" "du är en bra kompis" osv
  • Lady Dahmer
    Em00 skrev 2009-02-23 21:24:37 följande:
    svårt att ge en sån kommentar om man träffar nån på stan som man aldrig sett förut... Lady Dahmer skrev 2009-02-23 20:25:13 följande:
    "Vilken glad tjej!" "Va kul att träffa dig!" "Du ser snäll ut!" -- eller så kan man helt enkelt vara tyst. Jag säger ALDRIG till barn att de är söta eller tuffa eller annat som befäster könsroller eller uppmuntrar till utseendefixering. Och då jobbar jag som barnskötare! *s*
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!