• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • Carpe diem1981

Lady Dahmer skrev 2009-02-23 22:27:41 följande:

man måste inte utesluta, men man kan försöka lägga vikt på annat. tänk efter, hur ofta säger vi inte till folk att de är fina eller att de har fina kläder? eller till barn? och jämför det med andra sorts komplimanger... hur ofta ger man de i förhållande. Balas, absolut -- men det är inte hur det ser ut i verkligeheten. i mitt jobb ser jag flickor som är så fixerade vid att vara söta. Det är oerhört vanligt.
    Kan tänka mig det och jag anser också det helt åt pipsvängen hur vårt ideal ser ut idag, kvinnor ska vara på ett visst vis, se ut på ett visst vis, det ställs helt sjuka krav. Vissa VILL vara pinuppor och älskar att göra sig fina/sminka sig, styla sig med mera, men det finns många som helst hade sluppit och det är där jag blir förbannad att våra barn och ungdomar blir så påverkade utifrån deras utseende, vilka kläder dom har med mera. Dock så menade jag bara att jag tycker det är överdrivet åt andra hållet i ts. Jag anser inte att det är hela världens undergång för ett barn att få en komplimang pga dess utseende. Allting ska vara så överdrivet i dagens samhälle, antingen så är man för feministisk eller så är man åt andra hållet. Ingen balans på det hela och inget sunt förnuft.
  • Pallas

nollåtta skrev 2009-02-23 22:13:36 följande:

Jag tror inte det finns så många föräldrar som enbart bekräftar sina barn genom att säga att dom är söta.
    Jag vet många. Och "duktig" och "fint" är de enda de kommenterar sina barns prestationer med, fast det inte nödvändigtvis är den bekräftelsen barnen är ute efter.
  • Em00

det är knappast folks komplimanger som ger folk komplex.

Lady Dahmer skrev 2009-02-23 21:56:35 följande:

Jag för ett sånt liv för att jag bryr mig om mitt barn. Om andras barn. Jag bryr mig om att min dotter blir inpressad i en könsroll från start och jag bryr mig att hon får lära sig att det är viktigt att vara söt. Jag bryr mig om alla de icke-söta småflickor (och pojkar!) som aldrig får höra det men som ser sina jämngamla kamrater få komplimanger. Jag bryr mig om den utseendefixering som tvingar tonåringar att svälta sig och kvinnor att operera sig.
  • Pallas

Em00 skrev 2009-02-23 23:56:08 följande:

det är knappast folks komplimanger som ger folk komplex.Lady
    Det kan vara en del av det hela.
  • Em00

En fis i rymden...

Pallas skrev 2009-02-24 00:03:38 följande:
    Em00 skrev 2009-02-23 23:56:08 följande:
    Det kan vara en del av det hela.
  • Pallas

Em00 skrev 2009-02-24 00:23:36 följande:

En fis i rymden...
    Det är verkligen inte min erfarenhet.
  • Pallas

Pallas skrev 2009-02-24 00:25:00 följande:

Det är verkligen inte min erfarenhet.
    Tillägg: barn som bara bekräftas i utseende och prestation tenderar enligt min erfarenhet bli oroliga och osäkra och ha låg självkänsla. Inte riktigt det jag önskar på mina barn.
  • Pallas

humle82 skrev 2009-02-24 00:27:05 följande:

jag måste ändå säga att folk verkar älska att överanalysera allt.*skakar på huvudet*
    Det är det kritiska tänkandet som för min utveckling framåt.
  • humle82

pojkar kanske inte är söta som dockor helt enkelt, många pojkbarn har så hårt utseende, inte alls som tjejer.

både pojken och flickan var docksöta, och ingen har kallat varken den ena för prins eller den andra för docka.

Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!