• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • Perry the Platypus
    humle82 skrev 2009-02-24 06:19:05 följande:
    eller jo det har jag, men söt är vanligare.
    Vi säger att vår son är söt...
    (¯`°?.¸ ღ♥ Bless my arse. ♥ღ¸.?°¯)
  • Suri
    Perry the Platypus skrev 2009-03-03 12:52:51 följande:
    Vi säger att vår son är söt...
    Min son är också söt... Supersöt.
    Läs inte detta www.gutegirl.blogspot.com det är inte ok att hänga ut varandra på FL!!!
  • Lady Dahmer
    Svar på #228
    Miss Obsessive skrev 2009-03-02 19:40:17 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte varför du blir så upprörd. För mig så är det inte en förolämpning att kalla ett barn för "docka". Man menar att ungen är söt och näpen, värre saker finns det väl ändå att få höra.. Jag kallar kompisens tjej för docka ibland när jag träffar henne, "Hej dockan" (hon är 1 f ö). Det gör jag för att hon är bedårande söt å go och för att jag tycker det är gulligt, inte för att jag vill "placera henne i ett fack", eller vad ni nu verkar tro att man gör.
    du kanske inte VILL placera henne i ett fack, medvetet. Men det är precis det som händer. Inte bara det, du cementerar dessutom könsrollerna genom att göra det.

Jag önskar att vi vuxna var mer medvetna om vad vi faktiskt säger och att det vi säger faktiskt påverkar mer än vi vill tro.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • moder

Förstår inte heller detta. Menar du på fullaste allvar att ett barn skulle fara illa av att bli kallad docka?! Min systerson kallas dockan hela tiden (han är nu ca 1 1/2 år). Skulle han fara illa av detta menar du? Hjälp mig förstå hur du menar, för jag kan verkligen inte förstå.

• gaffsan

Värre vore om någon sa "Vilken hiskiligt ful unge du har "

• Milkina cerka

För mig känns ordvalet docka som något generationsbetingat, min mormor, farmor o. deras generation kallade mig för det.. - antagligen kommer det att försvinna så småningom.
    M e n jag skulle definitivt inte ta illa upp - de menar ju v ä l, säger som andra tidigare, vore m y c k e t värre om någon kom fram och sade till en att barnen är fula.

Vår son kallar vi stans snyggaste kille och lillan är mitt gullhjärta, sötis eller liknande.

• Miafia33

Jag tycker att du överreagerar. Folk som säger så menar nog bara att hon är väldigt söt och hon kommer nog inte att ta skada av det. Man kan inte bestämma hur andra ska formulera sig även om man stör sig på det.

• Lady Dahmer
    moder skrev 2009-03-16 18:58:41 följande:
    Förstår inte heller detta. Menar du på fullaste allvar att ett barn skulle fara illa av att bli kallad docka?! Min systerson kallas dockan hela tiden (han är nu ca 1 1/2 år). Skulle han fara illa av detta menar du? Hjälp mig förstå hur du menar, för jag kan verkligen inte förstå.
    han är pojka och då är det inte lika allvarligt eftersom att det faktiskt ger lite balans, han kommer pressas in i andra roller och förväntningar tids nog.

När det gäller flickor så späder det bara på kategoriserandet; flickor ska vara söta och behagliga och tysta.
    Jag får inte länka till min suveräna blogg
  • ElinaNikki

Sluta störa dej så jävla mycket och slappna av- gör det åtminstone för dina barns skull...sen tror inte jag att så fruktansvärt många kommenterar ditt barns utseende hela tiden så att det är relevant att ge sej på nästa person som nämner ordet docka...

• Jossebell

Vår 5 årige son får ständigt höra följande:

Åhhh vilka ögonfransar! Dem skulle man kunna döda för. Dessa vackra ögon kommer att bli en fara för alla flickor i framtiden osv.

Jag har hela tiden försökt att skydda honom genom att skämta bort det. Men det kan jag inte skydda honom ifrån hela livet. Just nu har han fått spara ut lite längre hår som skymmer lite över fransarna.

Det är roligt och trevlig att höra en gång eller kanske två om något som anses positivt för ens barn, men när det är hela tiden.

Och hur försvarar jag för de överiga 4 barnen som då får kommentaren:

"ja du är ju söt/fin du med"

Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!