• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • snart 5

Båda mina killar har sett ut som små flickor när de föddes ljust lockigt hår, stora blåa ögon och ögonfransar som får mamma att bli sjuk av avund...;) De har båda blivit kallade för "vilken liten söt dockepojke" Jag har inte reagerat, men kanske är det för att de varit just pojkar,kanske hade jag funderat mer om de sagt det till min dotter. Men som du säger Ts varför ska barn vara ett objekt och inte en människa.

• humle82
    Pallas skrev 2009-02-24 00:28:18 följande:
    humle82 skrev 2009-02-24 00:27:05 följande: Det är det kritiska tänkandet som för min utveckling framåt.
    ts och andra tror att docksöt innebär en leksak, ett objekt, det är att överanalysera!

vi ska utrota rosa docksöta flickor, nej det har lbivit för hysteriskt.
  • humle82
    snart 5 skrev 2009-02-24 00:31:26 följande:
    Båda mina killar har sett ut som små flickor när de föddes ljust lockigt hår, stora blåa ögon och ögonfransar som får mamma att bli sjuk av avund...;) De har båda blivit kallade för "vilken liten söt dockepojke" Jag har inte reagerat, men kanske är det för att de varit just pojkar,kanske hade jag funderat mer om de sagt det till min dotter. Men som du säger Ts varför ska barn vara ett objekt och inte en människa.
    för att de menar vad de säger, att flickan och pojken är docksöta, söta som en docka, en docka är söt, varför får folk det till att man menar att barnet förvandlats till en leksak?

docka betyder nog inte pinnsmala barbie, utan söt docka.
  • Bullan1978

Em00 skrev 2009-02-23 23:56:08 följande:

det är knappast folks komplimanger som ger folk komplex.Lady Dahmer skrev 2009-02-23 21:56:35 följande:
    Jo, jag tror att man med komplimanger och ett visst förhållningssätt kan fokusera på och uppmuntra vissa sidor hos en flicka eller en pojke enligt övergripande normer för hur könen förväntas bete sig. Man präntar in ett ideal och en förväntan på flickan eller pojken med bl.a. komplimanger. Tänk på det manliga idealet: "stark" "kåt" "tuff" "stabil" "gråter inte" osv. Att leva upp till ett sådant ideal kan inte alltid vara så lätt om man inte känner att man kan leva upp till detta...
  • Pallas

humle82 skrev 2009-02-24 00:32:43 följande:

ts och andra tror att docksöt innebär en leksak, ett objekt, det är att överanalysera!vi ska utrota rosa docksöta flickor, nej det har lbivit för hysteriskt.
    Det är väl ingen som vill utrota komplimanger öht, bara öka medvetenheten om den_uppsjö_ av _olika_ komplimanger som finns? Man måste ju inte låsa fast sig vid "docka" bara för att det är en flicka heller? För det är ju det som är fallet här.
  • humle82

det är väl skillnad på att säga till en 13-åring att hon är docksöt än till en bebis?

13-åringe identifierar sig då till barbie, medans 6-mån identifierar sig med en bebisdocka, dom brukar inte vara anorexiasmala, och som jag tolkar TS pratar vi om barn som får dessa komplimanger.

• humle82
    Pallas skrev 2009-02-24 00:39:19 följande:
    humle82 skrev 2009-02-24 00:32:43 följande: Det är väl ingen som vill utrota komplimanger öht, bara öka medvetenheten om den_uppsjö_ av _olika_ komplimanger som finns? Man måste ju inte låsa fast sig vid "docka" bara för att det är en flicka heller? För det är ju det som är fallet här.
    de kanske inte tyckte att pojkarna var docksöta? många är inte det, jag tycker inte det t. ex.
  • Rosenöga

Det är bara du som lägger dessa värderingar bakom ordet docka. Själv är hon för liten för att reagera gissar jag.

Tror inte dessa personer som säger att hon är söt som en docka är ute efter att skada. De är nog bara vänliga och då är det onödigt att reagera på detta sätt.

Då tycker jag det är värre senare i skolåldern när tjejerna blir kallade horor och fi**or eller man säger typ cp, svartskalle osv. Alltså i den ålder då de förstår själva vad det handlar om.

.

• SagasMami

fenomena83 skrev 2009-02-23 17:54:09 följande:

SagasMami skrev 2009-02-23 17:12:29 följande:
    Ja min dotter blir ofta kallad för trollunge hon med (är det när man har mycket hår eller vad?). Där kan man ju faktiskt fundera... bra eller dåligt? eeehhh....
    antar att dom menar väl men.. jag tänker mig då troll med värsta håren, svans och gärna ring i näsan.. Men min dotter saknar både ringen och svansen, tack och lov
    lite off topic kanske..sorry :-P
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!