• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • Krokant

Det betyder ju samma sak, att han är jättefin. Det är bara uttryck.

• fenomena83

Krokant skrev 2009-02-22 15:49:35 följande:

Det betyder ju samma sak, att han är jättefin. Det är bara uttryck.
    Det förstår jag ju, men det är inga bra uttryck.
    Man kan vara fin utan att krossa hjärtan hit och dit.
    Man kan vara fin utan att vara en jävla leksak.
  • Eisa

Hjärtekrossare är något vidrigt. Något som kan få tonårstjejer att ta för många alvedon tillsammans med pappas whiskey. Men jag vet ju samtidigt att det bara är ett uttryck,men ändå.

• shitvadjaghatar

Haha, en porslinsdocka med stirrande ögon, ariskt blont hår, klarblå ögon, lagom hull och välstrukna klänningar och som dessutom sitter blickstilla och alltid ler.

VEM I HELVETE VILL INTE HA EN SÅN FIN DOTTER???

*chockad*

• maey

Oj, oj, oj! Du läser nog in lite för mycket i vad folk säger. De tycker nog bara att ditt barn är sött och vill säga ngt snällt. Tror faktiskt inte de bryr sig mer än det, hur speciellt man än tycker att ens barn är...
    Att snäsa av någon som bara försöker att vara snäll tycker jag är mycket otrevligt! Skulle du säga till ngn som sa att din tröja var snygg också? Bara för att du har en djupare tanke bakom tröjan?

• Raka Pungen

Jag kallar min bästis son för "min lilla larv", "gurkan" "älskade apa" "min loppa" osv.

Nog fan vet jag att han är en människa, och ingen larv, loppa, apa eller gurka. Så löjligt att gnälla över att hon kallas "dockan" - det är bara menat som en söt komplimang. Varför ska morsor va så jävla fjantiga och vilja missförstå och ta illa upp för ALLT?

• Krokant

Svenska språket fungerar så, och det krossar inga hjärtan. Är det verkligen fel att kalla någon för "fin kille". Jag tycker det är fint att kalla någon för "fin".

• Viewsonic

Docka är en komplimang och betyder att hon är söt "som en docka". Inget att hetsa upp sig över. Ungefär som att säga "vilken prinsessa" om en söt flicka. Också något som folk säger om söta flickor.

• Raka Pungen

Man kanske ska börja säga "ungen är ful som stryk" istället.

Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!