• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • Duckan74

Detta måste vara dagens I-landsproblem Ts. Förstår inte alls varför du är upprörd. Spelar det nån roll i den stora världen vi lever i om hon är söt som en docka?

• 1978nettan
    gumtree skrev 2009-03-24 12:26:09 följande:
    Haha, vilket patetiskt inlägg! Tack för dagens asgarv
    ja men helt ärligt, jag blir så trött på dessa människor som gnäller på de mest konstiga saker. då verkar det ju rent ut sagt att hon vill att man ska säga att hennes unge ser ut som en fågelskrämma istället då. vilket inte e helt osant med det sprethåret
    skämt åsido, kanske inte helt sant, men ingen docka i alla fall
  • Satisfaction

Barn kan väl få lov att vara söta o c h duktiga/kloka/skojiga?
    Det är väl det vanligaste att man först kommenterar vad man ser - vilken snygg jacka du har. Sen att jackan är varm och praktisk kan man prata om sen.
    Jag tror du överreagerar på en kommentar som folk inte är medvetna om och inte menar nåt med.
    Killen var skitsnygg!, Vad snyggt dom bor!, Läcker bil! Vackert väder!

Det är så vi pratar.

• Marline
    Queen70 skrev 2009-03-24 12:14:12 följande:
    Men snälla TS liiiiite överspänd kanske?? Min kille blir kallad docka hela tiden, det är en komplimang ett uttryck för ömhet och uppskattning inte att man ser barnet som ett livlöst ting. Jag kallar honom för mammas skitunge, bajsplutt, chockladbebis, mammas ekorre etc etc.Det innebär inte att jag tror han är gjort av choklad, bajs eller är ett trädlevande djur.... Get over yourself :)
    Duckan74 skrev 2009-03-24 12:36:18 följande:
    Detta måste vara dagens I-landsproblem Ts. Förstår inte alls varför du är upprörd. Spelar det nån roll i den stora världen vi lever i om hon är söt som en docka?
    Håller med. Känns aningens överdrivet. Jag tror inte att folket som säger "docka" menar att hon är en docka bokstavligen, utan att hon är fin. Varför är det negativt att tycka att någon är fin? Det ena utesluter ju inte det andra. Bara för att de tycker att hon är söt som en docka så betyder det inte att dottern inte är en egen individ med andra kvaliteter än sitt utseende. Jag tycker att det har gått aldeles för långt idag med detta. Flickor får gärna vara söta, pojkar tuffa och tvärtom. Det bli nog männskor av dem även om de får höra att de är söta eller tuffa, har en fin tröja eller tuff frisyr. Det är ju ni som lägger in värderingen i det.
  • Myrtille
    1978nettan skrev 2009-03-24 12:09:10 följande:
    amen shit vilken överreaktion, hoppas inte man träffar dig nånstans. du hade kanske mått bättre då om man hade sagt: fan vilken ful unge du har.
    Det är ju rätt roligt förstås...
    Ja, jag hade nog föredragit det framför "Vilken liten prinsessa". Det visar på humor åtminstone.
  • 1978nettan
    Myrtille skrev 2009-03-24 12:52:32 följande:
    Det är ju rätt roligt förstås... Ja, jag hade nog föredragit det framför "Vilken liten prinsessa". Det visar på humor åtminstone.
    ja då kan man inte säga princessa heller för princessa e en titel man har o det kan inte vem som helst vara. o princessor e inte heller så söta om man kollar på dom som varit o är princessor
  • fenomena83
    1978nettan skrev 2009-03-24 12:11:15 följande:
    jag var inne o kolla på din dotter o du kan vara lugn, hon likna definitivt ingen docka. en docka kallar jag en riktigt söt bebis, men jag såg ingen sån på din sida
    1978nettan skrev 2009-03-24 12:42:12 följande:
    ja men helt ärligt, jag blir så trött på dessa människor som gnäller på de mest konstiga saker. då verkar det ju rent ut sagt att hon vill att man ska säga att hennes unge ser ut som en fågelskrämma istället då. vilket inte e helt osant med det sprethåret skämt åsido, kanske inte helt sant, men ingen docka i alla fall
    Jag fattar inte, vad du tror du att du vinner på att vara elak?
  • Gräddis

Oj vilken reaktion. Vagar ju knappt oppna munnen for att vara trevlig nu for tiden. Kan du inte bara se att manniskor menar val? Tror knappast att din dotter kommer att objektifieras bara for att hon blir kallad for docka.

• Stargirl

Jag kallar inte min dotter för docka och tycker att det låter helt fel. Men om ngn säger att dottern ser ut som en docka vet jag att den som säger det gör det i all välmening och därmed inget jag blir sur över. Oftast är det äldre personer som använder det ordet och de ser ju inte det negativa att kalla ett barn för ett livlöst ting. Men jag kallar iofs min dotter för lilla skrot-fia. Det är väl kanske heller inte så bra

*~Två blåbär och ett lingon~*
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!