• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • fenomena83
    Lady Dahmer skrev 2009-03-24 09:32:11 följande:
    ja, jag märker att du tycker om din nya tröja! säger jag entusiastiskt med ett leende. Eller - "ja jag ser att du fått en ny tröja!" eller "va snällt av din pappa att ge dig en tröja! vart köpte han den?"  osv. jag bejakar BARNET och visar intresse för det hon har att berätta eller visa upp, inte kläderna eller utseendet då det skapar ett behov av att bli bekräftat för utseendet. Jag dömer inte prestationer heller. kommer unen med en teckning som hon gjort så ska man inte säga "va fin" eftersom att man då lär barnet att hon ska göra saker för andra, för att prestgera, istället för att hon tycker om det. istället så svarar jag "vad har du ritat? berätta!" och sen ställer jag följdfrågor på de svar jag får. Alltså bejakar jag barnet OCH visar intresse för det hon gjort vilket uppmuntrar mer. lästips: mia törnblom
    Kan inte du flytta hit och börja jobba på mina barn förskola?
  • fenomena83
    Stjärnmamma skrev 2009-03-23 09:18:42 följande:
    Intressant ämne.. Jag har två pojkar som är helt olika.. Storebror är av den lugnare typen, lite pysslig, omtänksam och ser alltid till att uppmuntra och "rå om" andra. Inte klassiskt "killig" med andra ord. Lillebror är helvild. Älskar bilar, verktyg, högljudda lekar, alltid fuoll av blåmärken och skrubbsår. Jag älskar mina barn precis som de är och jag uppmuntrar dem till att göra sådant som de blir glada av. Men... alla gör inte det.. Jag har märkt av omgivningen att lillebror är mer beundrad än storebror. -Oj vilken liten kille! Vad stark han är, vad mycket spring i benen han har! Vad tekniskt lagd han verkar vara! osv, osv.. Men kommentarerna om storebrors snälla, omtänksamma och milda sätt uteblir... En lugn pojke är i mångas ögon (inte allas såklart) något konstigt. Sorgligt.. Och som många redan sagt, det är samhället som avgör vad som är manligt och kvinnligt och ofta blir vi formade efter de förväntningar vi har på oss.. Tyvärr, att vara sig själv som individ är inte alltid det lättaste och ibland är jag orolig att storebror, en vacker dag, kommer att ändra sitt beteende för att bli accepterad av samhället som en "normal" pojke.
    Fy fan, stackars din son, eller ja, han kanske inte märker av det ännu? Men hoppas att du och hans pappa i allafall visar att ni uppskattar honom för vad HAN ÄR oavsett vad omgivningen tycker.

Fattar inte varför det hela tiden ska finnas en massa mallar och normer för hur man ska vara.
    Handlar inte bara om kvinnligt och manligt utan även om att man inte ens får vara lite udda (utanför könsgränserna), alla ska vara likadana annars är man konstig.

Barn ska bli uppmuntrade för deras personlighet. Även vuxna. Basta.
  • fenomena83
    Jävelunge skrev 2009-03-21 17:21:13 följande:
    Min mormor kallade alltid mig för "lilla dockan" så för mig är det något fint. Jag fattar inte att det kan uppröra så. Jag skulle iofs aldrig tilltala ett okänt barn på det sättet. Men till min son brukar jag säga att han är "mammas docka". Min dotter brukar kallas för lilla Burk. Det betyder faktiskt inte att jag tror att min son är en leksak eller att min dotter är ett förvaringskärl. Det är helt enkelt smeknamn. Personligen har jag i så fall mycket svårare att fatta grejen med att kalla sina barn för prins eller prinsessa (helst med trash-stavningen princessa). Men det är kanske för att jag är republikan.
    Tycker också definitivt att det är värre med prins och prinsessa. Övervägde om jag skulle skriva om det i TS istället. Men det finns så många sådana trådar så det blev docka.
    Fy fan för att vara prinsessa, bara passiv och söt. Min dotter är allt annat än det.
  • 1978nettan

amen shit vilken överreaktion, hoppas inte man träffar dig nånstans.
    du hade kanske mått bättre då om man hade sagt: fan vilken ful unge du har.

• 1978nettan

jag var inne o kolla på din dotter o du kan vara lugn, hon likna definitivt ingen docka.
    en docka kallar jag en riktigt söt bebis, men jag såg ingen sån på din sida

• Steka

Min son har också blivit kallad docka, så det är inte bara tjejer som blir kallade för det. Kan väl bara tycka att det är lite gulligt.

• Queen70

Men snälla TS liiiiite överspänd kanske??

Min kille blir kallad docka hela tiden, det är en komplimang ett uttryck för ömhet och uppskattning inte att man ser barnet som ett livlöst ting.

Jag kallar honom för mammas skitunge, bajsplutt, chockladbebis, mammas ekorre etc etc.Det innebär inte att jag tror han är gjort av choklad, bajs eller är ett trädlevande djur....

Get over yourself :)

• gumtree
    1978nettan skrev 2009-03-24 12:11:15 följande:
    jag var inne o kolla på din dotter o du kan vara lugn, hon likna definitivt ingen docka. en docka kallar jag en riktigt söt bebis, men jag såg ingen sån på din sida
    Haha, vilket patetiskt inlägg! Tack för dagens asgarv
  • Jävelunge
    Queen70 skrev 2009-03-24 12:14:12 följande:
    Men snälla TS liiiiite överspänd kanske??Min kille blir kallad docka hela tiden, det är en komplimang ett uttryck för ömhet och uppskattning inte att man ser barnet som ett livlöst ting.Jag kallar honom för mammas skitunge, bajsplutt, chockladbebis, mammas ekorre etc etc.Det innebär inte att jag tror han är gjort av choklad, bajs eller är ett trädlevande djur....Get over yourself :)
    WORD!

Håller med om vartenda ord. Snacka om att inte fixa nyanser i språket. Man måste väl få använda smeknamn för guds skull...
  • JP01

En bekant till mig har två barn. Dottern är så där ursöt och det kommenteras hela tiden. Min bekanta gillar inte att det fokuseras så på dotterns utseende och framförallt inte nu när hon börjar förstå vad som händer runtomkring henne. Så när folk säger:
    -Åh så söt hon är
    svarar min bekanta med:
    - Nej, som tur var kan hon inte rå för det.

Folk blir som regel ställda av det svaret varpå hon får en chans att förklara att hon inte vill ha fokus på dotterns utseende utan på henne som person. Så hon väljer att göra uppmräksamheten gällande sötheten till något negativt istället.

Tycker det är lite småkul för det får folk att tänka till.

Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!