• asyr

Varför bär man slöja??

Hej .

Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

Varför bär man slöja?????

Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

Är bara så himmla nyfiken bara.

• Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Yaran

fipa

Det är klart vi får diskutera men jag tycker att det var synd att missförstå ommseif

• Yaran

Vanilj

Män har det värre kan jag lova dig

• sheeba

ommseif> Ja det tyckte vi med, tyvärr blev det många arga miner från vissa i våran klass som tyckte att han inte kunde svara.

En fråga var om kvinnan kunde sluta att använda sjalen när hon ville eller vad som hände om hon vägra.
    På det första så sa han att det är kvinnan som jag skrev innan, det är hon som bestämmer om hon vill bära eller inte.
    På andra frågan så sa han att det gör hon inte, hon vägrar inte för hon vill lyda gud.

Men kan alla muslimska kvinnor tycka lika? Vill alla använda?
    Som i vilken religion som hälst så är man väl mer eller mindre troende?

Nåja det är inget jag får svar på idag

• ommseif

fipa
    Ingen har idiotförklarat någon, eller??

Men ärligt talat är det inte det som tråden handlar om? Frågan "varför har ni sjal?" riktar den sig inte till oss som har sjal?

• Yaran

sheeba

Kvinnor som har mens får besöka muskén, men de ber inte då.

• Vanilj

Förlåt det blev lite fel innan....

Jag kan utrycka mig lite klumpigt ibland. mena inte att såra någon.

Vill lära mig och jag funderar på hur ni muslimer lever och varför kvinnor har sjal och inte männen?
    Är det jämnställt i era förhållande?

Jag ändrar kanske mina åsikter om man för höra något logiskt.

• Yaran

jag har sjal för jag tycker om påsk

Nä, men det är för att Gud uppmanade oss att bära slöja _punkt_

• ommseif

Vanilj
    Jag har sjal/slöja för att det står i Koranen, det vill säga det är Guds vilja
    Allt som står i Koranen har en logisk och välmenande mening.
    Varför man ska ha sjal är för att inte visa alla män hur vacker man är.

Jag har sjal och lite mer täckande kläder (dvs inte tajta och korta tröjor och byxor) när jag går ut, inte hemma, och om det kommer några kompisar till min man hem till oss så tar jag också på mig sjalen

• sheeba

Men de som jag var vänner med tyckte att det var bra, och att det inte var något konstigt med det. Och att de själva hade valt det.

ommseif> Kom bara tänka på en sak, när jag gick på gymnasiet så jag tror hon var muslim. Hon bar ingen slöja.
    Men hennes pappa gillade inte att hon använde smink, och var även rädd att henner brödrar eller vänner skulle se henne med mycket smink när vi skulle ta skolfoto.

Hon sminkade sig för fotot sedan tvättade hon av sig det.
    Är det så att man bara får vara "fin" sminkad när det är fest? Eftersom hon var eller rädd är fel ord för det var hon inte, hon ville bara inte de skulle se henne så.

Eller kan detta varit för hon inte använde sjal och inte visa sig så utåt?
    Vet många frågor
    Hoppas du inte tar illa upp.

Svar på tråden Varför bär man slöja??