• asyr

Varför bär man slöja??

Hej .

Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

Varför bär man slöja?????

Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

Är bara så himmla nyfiken bara.

• Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • sheeba

Yaran> Ok, eller så var det för något annat hon inte ville gå in, men hon sa att det var för hon hade mens.
    Men det är ju svårt att springa dit i gen och fråga

• Vanilj

men vill inte allah att ni ska ha den alltid eller är det för att andra män inte får titta på er?
    men ett absikte kan oxå vara väldigt vackert.

Men får ni tjejer titta på hur vackra andra män är? (det gör man ju inte men samma pincip om du förstår) Dem skyller ju inte sig. Varför behöver inte männen ha sjal?

• Yaran

sheeba

Det är inte alla muslimer som har kunskap precis som alla andra, men som sagt, det är inga förbjud mot att kvinnan går in i muskén om hon har mens i vår heliga bok.

• ommseif

Sheeba
    Det jag tror att han i moskeen vill säga var att det är upp till varje tjej/kvinna att själv välja om hon vill ha sjal, dvs det ska inte vara ett tvång, (finns sura i Koranen som säger att "inget tvång ska förekomma i trosfrågor")
    Sen när man är muslim så -vill man- dessa saker själv, alltså skulle man inte "vägra"...

Allt man gör i religionen är ju för sin egen skull och ingen annans...
    Jag har sjal för min egen skull (inte för min mans skull)
    Jag äter inte gris för min egen skull
    Jag dricker inte alkohol, för min egen skull

... osv.

I slutänden handlar alla påbud i Koranen om din egen hälsa och välmående!
    (om du svälter så är det tillåtet att äta gris exempel)

• Vanilj

Jag har ett par grannar/vänner från Iran hon använder inte slöja men hon är muslim liksom hela familjen men när hon åker hem till Iran så måste hon ha den eftersom det är (lag) på det. dem sa att det är oftat dem som är i sverige som inte behöver i deras hemland som använder slöja i sverige men dem som kommer från iran som har (lag) på det sällan ses med slöja.

• fipa

ni som är muslimer:

om all mat var slut och det enda om fanns var griskött skulle ni äta det eller hellre svälta ihjäl? och skulle nimata era barn med det eller hllre låta dem svälta ihjäl?

undrar detta eftersom jag hört om jehovas vittnen som valt att själv dö eller låta sina barn dö eftersom de inte gick med på blodtransfusion och sånt.

• ommseif

Vanilj
    Alltså, genom att täcka håret så döljer man ju en ganska stor del av sin skönhet,
    men sen finns det ju dem som vill att kvinnor ska gå omkring i en stor säck med bara några titthål (burkha) men detta finns inget i Koranen som föreskriver.

• Yaran

fipa

Om det inte finns mat bara griskött då får vi äta det, och om det bara finns alkohol, då får vi dricka det så att vi inte svälter ihjäl.

• ommseif

fipa
    Läs det jag skrev precis innan ditt inlägg

Allt du gör i Islam handlar om ditt egen hälsa och välmående

Om det inte finns annan mat än gris är det tillåtet för muslimer att äta gris, eftersom man annars skulle skada hälsan och kanske svälta ihjäl...

• Yaran

Gud är barmhärtig, Han skapat livet heligt.

Svar på tråden Varför bär man slöja??