Inlägg från: HellviHumle |Visa alla inlägg
  • HellviHumle

vuxna med adhd add as

Fjärilen72 skrev 2009-04-01 12:33:45 följande:
    Jag funderade på en sak. Den informationen du hittade på Fass, gällde den för tabletterna på 10 mg eller dom på 20 mg? (Kommer inte ihåg om det finns fler styrkor) För dom på 20 mg är ju depåtabletter som släpper ut Ritalinet lite då och då under dagen medan dom på 10 mg är direktverkande och släpper ut allting på en gång. Känner mig hyfsat knasig i övrigt, bråkade med kombon igår men bestämde mig för att inte göra som jag har gjort alla andra gånger och fly därifrån. Jag har en lång historia av att flytta till nya platser, byta skola, byta gymnasieprogram, byta lägenhet osv. Men den här gången har jag bestämt mig för att stanna kvar och åtminstone försöka kämpa vilket känns bra. Blev dock lite deppad av en artikel på Aftonbladet, en av mina favoritskådisar från en av "mina" (specialintresse) tv-serier är död. www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4... Får bara hoppas att jag kommer igång med allting som jag hade planerat att kämpa med idag och inte blir "bara sittandes" som det oftast blir..
    Har kollat igen. Det gällde tabletterna. Kapslarna skulle tas på morgonen.
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-04-01 13:30:06 följande:
    Det är World Autism Awareness Day! Fast det är inte bara du som har glömt, jag insåg det inte heller fören jag läste i en annan NPF tråd här på fl.
    Då får vi se om det uppmärksammas av media! Och, i så fall, hur.
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-04-01 15:29:43 följande:
    Enligt obekräftade källor så skulle det komma ett inslag på Nyhetsmorgon i Tv4 imorgon antingen 06:10 eller 07:10, är inte helt exakt på tiden.
    Då sover jag!
  • HellviHumle

Anonym (Lovisa) skrev 2009-04-02 22:31:37 följande:

Tack för alla svar... Trodde att ni här kanske skulle ha lite förståelse.... Trist, inte så välkommen då antar jag.
    Du kan inte förvänta dig att psyk ska tro annat när du inte säger hur du egentligen mår. Du måste prata med dem igen. Så länge du sköter dina barn så blir du inte av med vårdnaden.
    Du kanske behöver någon annan sorts antidepp? Det finns en del olika typer att välja bland.
    Om du talar om för dem hur du mår så är det större chans för dig att få rätt behandling.
    Kram
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-04-04 13:55:32 följande:
    Ett inlägg jag skrev i denna (www.familjeliv.se/Forum-5-255/m41658567.html) tråd. Är jag helt ute och cyklar eller? "Jag tar inte illa upp av att du har en annan åsikt. Jag accepterar den men som med precis allting annat så måste man kunna få ha synpunkter på det? Och precis som du har en åsikt så har jag en annan. Och nej, det var inte dina åsikter jag tog illa upp för. Det var just det att när man faktiskt har svårigheter (man kanske till och med behöver hjälp, extra stöd osv) så får man inte det utan får höra saker som exempelvis "ryck upp dig". Eller "tonårskris".. Det är redan tillräckligt jobbigt att, ovanpå att försöka hantera alla de känslor som oupphörligt springer runt i kroppen, inte bli tagen på allvar. Och det är än idag ett "oerhört stigma"/stor skam att leva i samhället med psykiska problem av något slag. Är man inte öppen med det så snackar folk för att man är "så konstig" och är man öppen med det så får man direkt en stämpel i pannan. (Som att personer med borderline är fruktansvärt manipulativa och egoistiska, dom med asperger är känslokalla och skulle kunna mörda någon utan samvetskval, adhd:are springer omkring överallt, skriker, är elaka mot andra barn mm.) Lever man sen inte upp till precis alla de kriterier som finns för diagnosen eller de fördomar/den stereotypa bild som finns i samhället så "inbillar man sig". Och så var vi tillbaka på ruta ett igen.."
    Hahaha, ganska träffande beskrivning!
    Väl talat!
  • HellviHumle

Det var det dummaste jag hört idag om det nu skulle bli så att man inte skulle få körkort pga en NPF-diagnos! Det kommer ju bara skrämma bort folk från att göra utredningar. Och vad har NPF med körförmågan att göra?
    Ännu löjligare om de skulle kunna dra in körkort för den som redan har ett. Jag hade haft körkort mer än 35 år när jag fick diagnosen! Jag har kört, i det närmaste, varje dag sedan dess.
    Jag har svårt att se något positivt med ett så'nt förslag och tvivlar på att det kommer gå igenom.

• HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-04-07 04:22:43 följande:
    Tillägg till inlägget innan: 1. Ja, jag är bitter. Sjukt bitter.. 2. Det är sent och jag är sjukt trött så försök ignorera mina stav-/syftningsfel. Okej? Tror det går att förstå vad det är jag skriver i alla fall. Gör det inte det så får ni väl fråga.
    Jag ignorerade dina stavfel om det fanns några. Satt och fnittrade åt din slutkläm!
    Frågan är ju vem som är dummast, NPF eller Vägverket?
    Kan man då äntligen ta körkortet för gott av alla alkoholister ,och andra missbrukare?
    Kan man då också ta körkortet av alla kriminella? Då vore det ju en skitsak att komma åt MC-gängen!
    AS är ju kända för att följa regler till punkt och pricka. Går de fria med automatik då?
    Har Vägverket gjort nå'n koll av de som varit inblandade i trafikolyckor? Finns NPF överrepresenterade där?

Jävla puckon!
  • HellviHumle

Tittar in och gratulerar tråden till 1000 inlägg!
    Grattis alla!

• HellviHumle

Carolin E skrev 2009-04-08 08:46:28 följande:

Halloj! Hoppas någon ser min fråga och har svar på den :) Jag undrar kort och gott vad som händer om man blir gravid när man äter concerta/ritalin/dyl. Självklart förstår jag att man måste sluta, men vad har medicinen för påverkan på fostret? Av vad jag hört ska man helst inte ätit sådan medicin på ett år innan man blir gravid, men om man nu skulle bli det under tiden man äter det? Är det "helkört" då? Aborterar fostret bort sig själv pga medicinen, måste man göra abort, blir ev barn missbildat? Tacksam för svar MVH C
    Hej! Jag letade lite på nätet och hittade den här sidan:
    web4health.info/sv/answers/adhd-meds-pregnancy.htm
    Kanske inte besvarar fullt ut men tydligen så vet man inget om riskerna för ev fosterskador.
Svar på tråden vuxna med adhd add as