Inlägg från: HellviHumle |Visa alla inlägg
  • HellviHumle

vuxna med adhd add as

Såvitt jag vet finns ingen medicin mot AS. Den enda behandlingen är antidepp. Många med AS får depressioner också.

• HellviHumle
    Ysta skrev 2009-04-28 23:15:16 följande:
    Är det nån som vet om det finns nån linje eller nåt som man kan ringa och prata med nån? Det har hänt så mkt idag och jag har fått så mycket skit från olika håll och fått höra hur värdelös jag är, hur dum i huvudet jag är och att ingen bryr sig. Jag orkar helt seriöst inte längre, har sån ångest att jag kan inte andas och vet inte hur jag ska klara natten. Ledsen om jag lägger detta på er men finns ingen annanstans jag kan skriva av mig. Nu är jag inte den som gör dumma grejer så ni inte blir orolig att jag ska göra nåt sånt... Grejen är bara att den ångest jag känner just nu känns som att den ska kväva mig, kan knappt andas. Så förnedrad och illa behandlad som jag blev för en timme sedan har jag aldrig vart med om. Jag klarar inte detta. Förlåt förlåt förlåt förlåt för att jag skrev av mig här, vill inte få nån annan att må dåligt.
    Snälla Ysta!
    Det är ju bl a därför vi har den här tråden. Skriv av dig här. Eller om du hellre vill, så skriv privat till någon. Min inbox är alltid öppen. Fjärilens också. Antagligen finns det fler i tråden du kan skriva till.
    Sköt om dig.
    Hoppas det ändå gått bra i natt.
  • HellviHumle
    ensamhemma skrev 2009-04-29 14:19:05 följande:
    återigen,,,, När gud skapade MANNEN så skojade HON bara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! så jävla sant
    Hmmmpff!
  • HellviHumle

Anonym (Skåne) skrev 2009-04-29 23:17:22 följande:

Det som hjälper mig det är att andas.. att fokusera på ett ställe på väggen tex.. Jag hatar själv sjukhus.. så jag vet vad du går igenom.. Skickar en massa styrke kramar
    Lite grann som att "andas i fyrkant"? Man följer t ex kanten runt ett fönster. Andas in medan man följer den ena kanten med blicken och andas ut längs den andra. Och fortsätter runt. Jag antar att det är för att man ska koncentrera sig på själva andningen i stället för det som ger ångestkänslan.
    Hoppas det går bra för dig, Ysta!
  • HellviHumle
    Ysta skrev 2009-04-30 20:19:50 följande:
    Har kommit hem efter en fruktansvärt jobbig dag. Har träffat min farfar och fått många saker sagda och bara fått hålla hans hand en stund.. Men jag är så psykiskt körd i botten just nu som man bara kan bli. Orkar inte skriva mer ikväll.
    Kram på dig!
    Starkt gjort att resa. Det kommer kännas bättre sedan när det fått sjunka in.
  • HellviHumle
    ensamhemma skrev 2009-05-01 10:09:28 följande:
    jaa det blev ingen valborgsfirande här,,,jag storgrät hela dagen och hade jordens panikångest för att en person messade och var rasande för att vi inte har bjudit dennes dotter på kalaset...den mamman höll på med sms terror hela dagen så mina nerver gick. den här kvinnan ifråga har inga gränser,hon kan t om gå så långt att hon ser till att ingen kommer komma på min dotters tjejmiddag....hon har gjort likande saker förut mot andra när dottern ej vart bjuden eller så har hon tvingat föräldrarna att bjuda flickan. så nu är jag spänd och orolig för det. allt var så svart igår,,,hade jobbiga tankar...var så ledsen att jag kände att jag orkar inte leva längre. men det är väl allt som kom ikapp mig igen med separationen,aborten jaa allt det grät jag ut igår.
    Jag ska inte försvara hennes agerande men jag undrar ändå lite. Har hon någon orsak till att göra så? Är hennes dotter allmänt utfryst eller liknande? Har hon själv kanske upplevt sig som undanskuffad som liten? Eller är det precis tvärtom. Att hennes dotter är tämligen populär och därför "borde" vara med på allt?
  • HellviHumle
    ensamhemma skrev 2009-05-01 11:00:01 följande:
    problemet är den att min dotter bodde hos dom när jag åkte ner i en djup deppression och vart inlagd för 2 år sen,,,,dom var kontaktfamilj från början för att sen bli familjehem. men i höstas började den kvinnan att smutskasta mig o försökte vända min dotter emot mig men som tur var så såg soc igenom hennes spel och placeringen avbröts abrupt för soc ansåg att det vore skadligt för min dotter att vistas hos dom eftersom dom pratar illa om mig inför henne. min dotter fick inte med sig nåt av sina tillhörigheter,leksaker,kläder,böcker eller nåt.och min dotter är jätteledsen för hon förstår inte varför hon inte vill ge hennes grejer till henne. så av den anledningen vill hon inte bjuda deras dotter till kalaset.
    Då förstår jag mer.
    Det är tråkigt att barnen ska komma i kläm, tycker jag.
  • HellviHumle

Hej, allihop!
    Sköt om er, så gott det går.

• HellviHumle

Anonym (Hej) skrev 2009-05-03 20:15:54 följande:

Undrar finns det någon BRA och DETALJERAD  SVENSK skriven, internet sida om APSBERGER så att min man kan få läsa lite om diagnosen och olika hur man kan missuppfatta lätt hur man tolkar fel olika sorters problem och betende som man kan ha? Kan någon även rekomendera någon/några BRA, Svenska böcker om detta som är mer riktad till anhörig?    
    Tony Attwood, "Om Aspergers syndrom".
    Den ger det mesta om AS. Tämligen lättläst.
    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/aspergers_syndrom/
    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/styrkor_och_utmaningar/aspie_kriterierna/aspie-originaltext/index.html
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-05-04 02:24:37 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-05-03 19:50:54 följande: Jag är diagnostiserad med ADD och Asperger. I alla fall inom neuropsykiatrin, tilkommer några diagnoser till på "vanliga" psyk. Äter Ritalin också om det nu kan spela någon roll. Är just nu vaken mitt i natten för att jag inte lyckades få ordning på min förbannade deklaration och den ska vara inne senast imorgon! Vet inte riktigt hur jag ska få ihop det här riktigt.. Och när jag väl är färdig med det så är det en miljard saker till som ska göras. Och i vilken ände ska jag börja där? Gah! Tack så mycket för att du bryr dig! Det betyder!
    Du kan gå upp på skattekontoret och be om uppskov pga sjukdom eller liknande. Det brukar aldrig vara några problem.
  • HellviHumle
    Ysta skrev 2009-05-05 15:46:44 följande:
    Idag är en tung dag... Jag var så glad och livlig på morgonen men nu har jag nyss fått veta att min farfar ligger för döden, det handlar inte om många timmar nu. Är så glad att jag var upp dit förra veckan för det var en av de sista klara dagarna han hade. Fick veta när jag var på stan att han är inte medveten om något längre och det handlar nog bara om timmar nu. Jag försöker så hårt att hålla tårarna tillbaka och att inte bryta ihop, för går jag sönder nu så kommer jag aldrig orka samla bitarna igen.
    Jag tror att det är bättre att släppa fram tårarna än att stänga in sorgen. Den kommer ändå arbeta sig ut på ett eller annat sätt.
    Gråt och gläd dig åt att du ändå var och hälsade på. Kom ihåg honom som den han var!
    Kram
  • HellviHumle

Anonym (Ironiskt?) skrev 2009-05-12 08:26:35 följande:

I dag är det dags för min utredning! Nervös som attan och orolig att inte bli tagen på allvar. Jag är ju dessutom psykolog själv så det känns lite "skumt" att gå till en annan psykolog....men det ska bli skönt att få igång utredningen och sen hoppas jag att de kommer fram till att jag har ADHD så jag kan få medicin och psykogiskt stöd så jag kan hantera alla mina svårigheter bättre.
    Du blir en bättre psykolog se'n! Du har en egen erfarenhet att bygga på.
  • HellviHumle

Licens To Kiss skrev 2009-05-14 22:16:51 följande:

Söt du är!! Jag har gått i dom tankarna och dom tar inte slut. Inte ikväll och inte imorrn dessvärre. När man har AS har man speciallintressen visst. Har HH sagt nåt om. Var tusan är våran tråd-tomte nu då??????????
    Här är jag. Jag läser allt men ligger lite lågt.
    Specialintresse är ett kriterium som tyder på AS. Jag är inte säker på att det är ett nödvändigt kriterium.
    Jag har en egen teori om de här diagnoserna. När jag läser om era och andras olika symtom så undrar jag om det verkligen är så att det är vattentäta skott mellan de olika diagnoserna. Jag tror att gränserna är väldigt flytande. Jag tror rent av att diagnosen, i viss mån, är beroende av den som utreder. Det känns inte som att det skiljer så mycket. Det kanske är därför som en del svarar bra på behandlingen medan andra inte har någon nytta alls av den.
  • HellviHumle
    Kaxelina skrev 2009-05-14 22:23:41 följande:
    Vem är HH? Det där med specialintressen kan jag säga så här. Jag har ett intresse i taget och är väldigt inne i det men aldrig blir jag en expert på det men det har väl med adhd att jag inte fullföljer det jag påbörjat så att säga.
    Ursäkta, jag missade inlägget. Det här med specialintressen kan mycket väl vara det du har. De kan vara i kortare eller längre perioder. Allt mellan veckor och tiotals år. Jag tror det räknas som specialintresse när man snöar in på en sak i taget. Under den perioden är det bara det som gäller.
    HH är jag! Orkar sällan skriva ut hela nicket.
  • HellviHumle

Och glöm inte kolla badrumsskåpet!

Svar på tråden vuxna med adhd add as