Inlägg från: HellviHumle |Visa alla inlägg
  • HellviHumle

vuxna med adhd add as

Himmelkropp skrev 2009-03-20 23:08:47 följande:
    Alltså tror folk att vi är annorlunda på nåt sätt? Som utomjordingar som ska behandlas på annat sätt??
    Jag tror inte tanken var att behandla någon annorlunda. Mer som att inte bjuda en alkoholist på sprit, om du förstår hur jag menar. Om man vet att någon går i taket när man säger vissa saker, så undviker man ju det. En aspie kan t ex behöva lite bättre förklaringar än andra pga sättet att tolka bokstavligt.
  • HellviHumle

Anonym (Skåne) skrev 2009-03-20 23:33:13 följande:

Usch har haft 2 dagar av mer eller mindre helvete. Det började igår med att jag satt i en sådan sjukhustransport. Fick världens mega ångestanfall. Kom iaf till stället dit jag och min dotter skulle. (Jag går med min dotter till ett ställe som kallas Viktoriagården för att jag vill förbättra mig i min mammaroll. Min mamma var inte världens bästa mamma till mig och jag vill inte upprepa hennes misstag med min dotter) När jag kom dit så mådde jättedåligt och var yr och bara satt och grät hela tiden.. jag fick prata med den kuratorn som jag brukar prata med. Jag satt och grät och det kändes som om huvudet skulle explodera av alla tankar och känslor som bara sköljde över mig gång på gång.. Jag sa till henne att jag inte orkar ha det så här, jag fattar inte varför jag måste ha det så här. Hon sitter på en stol och tittar totalt nollställt på mig och menar säger.. Har du det så här ofta? Du brukar väl inte ha det så här jobbigt? När jag så säger att det är länge sedan jag var så här dålig (brukar klara av att kontrollera mig. Jag hatar att visa känslor för folk som jag inte känner väl för de har en tendens till att dömma mig) så sitter hon ännu en gång totalt nollställd och säger något totalt meningslöst. När jag då ironiskt menar det att det bästa hade varit om jag hade hittat någon som kunde hugga huvudet av mig så säger hon... ja du har ju iaf din ironi!! jag menar hallå!!! och hon ska vara utbildad.. Sedan fortsätter hon med att säga att ja vi var rätt så oroliga för din dotter nu i höstas då hon var vädligt inåtbunden. Min dotter har ALDRIG varit inåtbunden.. hon har varit väldigt lugn och snäll och go och glad. Sedan när hon fyllde 1 år så blev hon ett busfrö. Men de menar nu på att ja nu så är hon som hon ska vara.. kanske lite i lugnaste laget!!! jag blev så förbluffad och rent ut sagt förbannad.. de ser bara en sida av henne.. de ser inte de hyss som hon hittar på här hemma. de ser inte hur hon älskar livet. hur glad hon är för allt och alla.. hur social hon är.. och sen när är det fel att vara lugn i sällskap?? Nej om det inte hade varit för att jag har lovat min ADHD läkare att jag ska gå dit så hade jag avslutat med dem igår.. jag blev så förbannad.. När jag då säger till dem att jag inte klarar av att åka med sjuktransporten hem utan ringer min man så han får hämta mig så menar de att jag måste lära mig bli självständig och detta här med att jag ringde efter min man skulle jag då se som ett nederlag. Jag var så knäckt när jag kom hem. Så arg, så ledsen, så förtvivlad.. inte nog med att jag hade mått något så fruktansvärt dåligt och fått noll respons och noll hjälp de satt då dessutom och pratade negativt om mitt barn. Idag så ringde min syster och tyckte att vi skulle träffas på ikea så det gjorde vi. Min man följde med och vi hade jättetrevligt. min ångst var på topp men jag lyckades ändå att bemästra den. Men Viktoriagårdens ord ringer ändå i mina öron. vilket misslyckande jag är för att jag inte klarar av att ta mig någonstanns utan min man. Nej ibland så undrar jag bara hur fan vissa människor tänker.. Vad de får ut av att sitta på sina höga hästar och dömma folk.. Och varför kan de inte få adekvat utbildning.. Om de nu vet om att de kan få mammor/pappor med ADHD problematik varför i helvete ser de då inte till att gå utbildningar så de kan bemöta oss på ett korrekt sätt.. Nej nu sitter jag här och lipar igen.. *suck* Sorry för att det blev långt men jag behövde skriva av mig.
    Ja du, jag vet inte vad jag ska säga. Kan egentligen bara hålla med dig i det du skriver. Naturligtvis ska de kunna bemöta alla sorters folk de kan träffa. Kanske speciellt på ett sånt ställe.
    Kram
  • HellviHumle

Anonym (Skåne) skrev 2009-03-20 23:55:41 följande:

Nej jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. jag har som sagt lovat min ADHD läkare att jag ska gå dit, men just nu känner jag bara att "vad är poängen". Att gå dit just nu kommer inte att tillföra mig någonting. De fattar inte mig. Det känns som om de aldrig kommer att göra det heller. Det känns som om de har mallar och normer för hur barn och föräldrar ska vara och de som inte passar in de de ramarna de vet de inte hur de ska hantera så att säga. Jag ska träffa min läkare nu på onsdag nästa vecka.. kan ärligt säga att jag längtar dit. Det är SÅ uppfriskande att träffa människor som får mig att känna mig helt normal. Det är så sällan som jag gör det.
    Jag antar att du pratar med din läkare om bemötandet du fått.
  • HellviHumle

Anonym (Skåne) skrev 2009-03-21 00:10:08 följande:

Det som jag har sagt till min läkare det är det att det känns som om de inte förstår mig, att de dömmer mig. Jag har aldrig tidigare känt att det har varit så illa som det var igår. Men jag kommer att ta upp detta med min läkare på onsdag.
    Det tycker jag låter bra. Det kan inte vara meningen att det ska kännas negativt att försöka göra något positivt för sitt barn.
    Naturligtvis finns det en möjlighet att du misstolkat/missuppfattat det kuratorn sagt men då ska denne inte uttrycka sig på det viset. De måste ju uttrycka sig så att risken för missförstånd är så liten som det bara går. Det är deras sak att göra det, inte din.
  • HellviHumle

Anonym (Skåne) skrev 2009-03-21 00:26:17 följande:

Ja jag vet ärligt inte vad jag ska säga eller göra för att de ska förstå vad jag säger. Ibland så känns de som om jag pratar utomjordiska med dem. Jag berättade för dem om mina misstankar om att jag ev har ADHD och de bara viftade bort det och nonchalerade det. När jag då hade varit hos min ADHD läkare i januari och fått det bekräftat att det troligtvis är så även då så väljer de att blunda. Jag vet bara inte vad jag ska göra för att de ska förstå mig. HellviHumle skrev 2009-03-21 00:20:43 följande:
    Det ska bli intressant att höra vad din läkare tycker om det. Om du vill dela med dig. Jag tycker nog att läkaren ska kontakta kuratorn för att höra hur de egentligen tänker.
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-03-21 13:39:22 följande:
    "We come in peace?" Jag vet inte riktigt vad det är med mig just nu. Var helt hyper inatt och somnade inte fören sju - åtta imorse efter att ha varit uppe och städat hela natten. Det var välbehövligt kan jag lova efter en lång period med total orkeslöshet. Nu dammsög jag inte eller såna andra "högljudda aktiviteter" men jag har vikt kläder, rensat skåp osv. Trots att jag nara sovit ca 4 timmar så vaknade jag klockan tolv och var helt hyper. Upp igen och börja kolla datorn, planera inför bakning (Baka!? Jag!? Någonting är seriöst fel!) eftersom jag är sugen på scones till frukost mm. Är det någon mer än jag som får liknande "mani" perioder? Dett varvas i och för sig med perioder då jag knappt tar mig ur sängen och helst skulle vilja skjuta mig själv för att jag inte ser något ljus någonstans. Psykiatrin har börjat prata om bipolaritet. Känns ju, sådär. Är det någon annan härinne som har den diagnosen + ADD/ADHD och/eller Asperger? Jag funderar på om jag kan fortsätta äta min medicin trots att jag tidigare spydde blod. Bra eller dåligt drag? HUr som helst, förlåt för långt och svamlande inlägg men som sagt, hyper.
    Om du inte mår bra av din medicin så lär den knappast göra någon nytta. Prata med läkaren som skrivit ut den!
    Vill minnas att AS och bipolär inte är särskilt ovanligt. Kolla på www.aspergerforum.se .
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-03-21 13:56:07 följande:
    Problemet är att jag inte riktigt vet om det är medicinen jag mår dåligt av eller inte. Nu blev jag ju visserligen dålig efter att jag tagit den förrs gången men det kan ju lika gärna vara någonting annat. Fundera på om jag skulle fortsätta ta den över helgen men jag tror jag hoppar det..Vill minnas att du har tipsat mig om den sidan förut men med mitt minne så får jag vara glad att huvudet sitter fastskruvat annars vet jag inte var det skulle ta vägen. Tack!
    Det har jag säkert. Jag börjar nog bli lite gaggig!
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-03-22 08:38:07 följande:
    Ironi funkar knappast nångång heller
    Man lär sig med åren.
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-03-22 10:16:21 följande:
    Gör man? Jag är snart 30 och kan förstå ironi lika lite som när jag var liten kicka
    Jadå, du kommer säkert få det lättare att förstå även det. Jag är ju dubbelt så gammal som du. Man lär sig av misstagen. Jag har alltid varit "bokstavstolkare" också men emellanåt så kan jag se ironi (inte alltid) och även åstadkomma en hel del själv. Det är ju givetvis lättare eftersom jag ju vet vad jag menar.
    De gånger jag uppfattar ironin är nog när den är tydlig, förstås.
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-03-22 10:41:38 följande:
    Ok! Ironi på text kan jag inte med alls. Känner mig som en urblåst jävel när de ska skämtas på text och då blir jag bara så där att jag skiter i de. Lägger de som ointressant och lägger ingen vikt i de utan försöker komma på nåt samtalsämne för att inte bortförklara den som kör med ironi eller så blir de att jag säger rakt ut, "ja okej" eller nåt. Vill ju inte vara elak och säga "hahaha vilken jävla dålig humor du har, kom med nåt konkret som vi kan skratta åt"
    En fördel med att bli äldre är att jag vågar låta folk tro att jag är dum. Jag vågar (numera) fråga vad de menar. Eftersom jag vet att jag inte ÄR dum så blir det mer deras problem. Kan de inte förklara vad de menar så är det ju de som är dumma.
Svar på tråden vuxna med adhd add as