Inlägg från: Aquagreen |Visa alla inlägg
  • Aquagreen

vuxna med adhd add as

Jobbar oxå innom restaurang/nattklubbs svängen, mest bartender.
    Just Bartender biten funkar jätte bra, trots "kaoset".

• Aquagreen

Ensamhemma - Jaa det är jätte roligt, jag jobbar bara 1 gång i veckan (lördagar) har ju barn så är ganska jobbigt, men kul

Puma86 skrev 2009-04-18 10:32:18 följande:
    NU måste ja bara få fråga... symptom på ADHD hos en vuxen, vilka e d skulle ni säga? Måste man få d på papper från en läkare för att kunna få medicin mot d? Lr finns d receptfria läkemedel som kan lindra sjukdomen? Hur får man diagnosen ADHD? Många frågor, men ja måste verkligen få veta... hoppas på att nån kan ge mig svaren i denna tråden.... Kan inte så mycket om just denna sjukdomen!
    Finns inget receptfritt, man måste ha diagnos o medicinen man behandlar ADHD med är narkotika klassat så är hårda regler.
    Diagnos får man efter nogrann utr på Psyk, oftast får man remiss av sin husläkare till ett Neuroteam som kan ta några månader/veckor.
    Kolla länkarna i TS el googla ADHD symptom
  • Aquagreen
    Ysta skrev 2009-04-18 10:43:08 följande:
    Får jag vara nyfiken och fråga vart du jobbar? Förresten, vet du om man gör utredningen på vuxenpsykiatrin i Sunderbyn eller den som ligger på Smedjegatan?? Vore smidigt att slippa ta sig till Sunderbyn när det är dags.
    Det får man, jobbar på Ice, tidigare jobbat på de flesta nattklubbar i stan + att min kille ägt en
    Utr gör man på Sunderbyn på vuxenpsyk.

Anonym (Hej) skrev 2009-04-18 11:04:30 följande:
    det kan vara gallan som spökar (har du fått ren morfin på sjukhus någon gång? har du märkt att de vissa gånger/alltid börjat krampa då?)
    Jag har fått rent morfin men inte vad jag kan minnas att jag krampat.
    Äter Dexofen 3 ggr per dag.
    Jag börjar nojja att det är levern som spökar, med mina nu 7 tab jag äter varjedag, läst att levern kan ta stryk av concertan.
  • Aquagreen

Anonym (Hej) skrev 2009-04-18 15:23:56 följande:

Men enkelt att lämna lever prov. be läkaren om få kolla upp dig. Alltid bra att kolla upp värderna i kroppen till o från. har själv hållt på att tadags + behovs mediciner och då de är som värst har jag tagit flera olika sorters mediciner för div. problem o smärtor.(har själv haft problem med gallan o även efter operation då jag kan få smärt attacker även då gallblåsaan är borta så jag har både papaverin, och en blodtrycksänkande medicin för att släppa kramperi gallgången samt  spasmofen stolpiller för bara de besvären)då jag haft blödning på gall/lever artären kunde ja ju naturligtvis inte avgöra vilket av operationen eller blödningen som orskaade mig alla smärtorna där. men trode inte levern kunde ge "smärt attacks symptom.. men du gör rätt i att kolla upp idg så du mår bra som möjligt.äter du 7 olika mediciner eller totalt 7 tabletter om agen?
    Ska göra det, kanske går att lämna på vårdcentralen?
    nej fasen är ju mer än 7 tab är ju 12 tab :-O hoppsan.
  • Aquagreen

Anonym (Hej) skrev 2009-04-19 00:46:45 följande:

Jag bär med mig varje dag sorger av olika slag. Jag bär med mig tankar och minnen om följer efter mig som en pina.jag är ständigt orolig för saker som vart, som kommer  och är.Är varje dag arg, irriterad och sur över något.Det behöver inte alltid vara annan människa, djur, läte, handling, utan kan bli så frustread, arg trött i mitt huvud så jag vet inte hur jag ska orka stå ut med all kaos i huvudet somliga dagar.De tråkiga för dig är nu ju att de är en kollega, ananrs hade jag nog sagt att försöka undvika den vännen. men nu var de ingen vän.
    Låter precis som mig, skrämmande, exakt så har jag det med
    ibland undrar jag vad jag eg är arg/sur över, jag tror själv att det är att man är så trött i skallen.

Ysta . Så jävla löjligt,som sagt lyssna inte på sånt jäkla skitsnack.
    Finns bra med folk som anonymt vågar säga saker, själv haft samma problem i min blogg, har ju IP nummret men vet inte vem de är, skulle såå gärna villja veta, iaf område på denna person.
  • Aquagreen

Anonym (Hej) skrev 2009-04-20 10:19:05 följande:

Precis lämnat läkaren nu. sitter i väntrummet o tar de lugnt innan ja sätter mig bakom ratten igen.Har är helt övertygad om att jag har både adhd och aspberger.Han ska prata med min psykolog, och även höra med 2-3 andra vem som kan göra utredningen snabbast,. men att den måste bli prioriterad att få göras fortast möjligen. så jag kan få rätt hjälp ifrån rehablitering, och min man få lära sig om diagnosen o om mig.. så kommer kanske allt bli lättare hemma då han mer kommer förstå de ja gör, inte gör, säger o inte säger att de inte är av mig att vara dum.o ska nog få börja på en medicin för min tourett.Nu vill man bara komma igång..   funderar på att köpa mig en hund om ja vågar. vi vill gärna ha.. men ja är så rädd vad alla andra säger o tycker o alla ord vissa säger gör så ont och trycker ner mig...
    Skönt att få ett avslut snart på utr, hoppas din sambo kan sätta sig in el förstå dig bättre, här hemma känns de iaf som att sambon börjat fatta.
    Kram

Anonym (Asp kanske?) skrev 2009-04-20 14:07:05 följande:
    Ni som har asperger här.. Arbetar ni, eller får ni någon ersättning/sjukpengar etc? Jag vet ju inte om jag har aspergers, men jag klarar inte av 100% studier eller jobb. Jag kan gå på högvarv i några månader och klara av det, men då går jag rakt in i väggen efter 6-9 månader. Så hur gör ni?
    Jag är arbetslös o väntar på att fp komma till arbförm o där få ngn slags utr om det är möjligt för mig att arbeta o isf med vad.
    så för tillfället har jag A kassa men känns ju inte helt rätt eftersom jag inte står till arbetsmarknadens förfogan, känns väl mer som jag skulle ha sjukpenning el ngt sånt.
  • Aquagreen

Anonym (Hej) skrev 2009-04-20 23:30:33 följande:

Ni med diagnos, och har djurvad får er att orka och driva på? driver intresset er att kämpa vidare de dagar de känns jobbigt?orkar ni med att ha en hund tex?har ni alla i tråden några djur?  ska kolla i morgon på valp om min ångest inte sätter stop
    Jag har hund, alltid haft hund, jag har ju mina jäkla impulser o skaffar det jag för stunden vill ha.
    Det är ibland jätte mysigt o stimulerande men oxå hemskt jobbigt, stressande osv.
    Känner du att du orkar med en hund så absolut ska du skaffa
    vad är det för ras?
  • Aquagreen

Sorry folk att jag inte svarat på vad ngn skrivit men känner mig så förbannat negativ idag, känner hur negativ o nere jag blir av det negativa ni skriver
    Stoooooor kram till er alla

Fuuuck meee säger jag, höjde dosen till 90 mg igår så otroligt stirrig o fruktansvärd huvudvärk var på språng från 9 till 16, då satt jag mig ner o slappnade av för första gången den dagen.

• Aquagreen
    Ysta skrev 2009-04-21 19:13:21 följande:
    Har försökt att tänka på annat hela dan men nu går det inte längre... Har ont i magen för jag är nervös inför mötet med AF imorrn. Det är så mkt som hänger på hur det går känns det som.De har ju pratat om att sätta mig på ett "vuxendagis", absolut ingenting illa menat mot de personer som går där men det är inte min grej... Så "illa däran" är jag inte. Jag vill ha en arbetsträning/praktik som jag får ut något av själv även om det inte leder till att jag blir anställd där så småningom. Jag vill få bevisa för mig själv och alla andra att jag kan jag också! Och det kan jag inte uppnå om de sätter mig på ett sånt ställe som det är prat om...Vet inte alls hur mötet imorrn kommer att bli och jag mår illa bara jag tänker på det. Det enda som jag tycker jag är bra på det är att skriva och det i perioder, har perioder då det fullkomligen sprutar ut bra texter och andra perioder när jag knappt kan skriva ett mail.Blää är så nervös för det där sabla mötet, skitlöjligt jag vet!
    Jag fundera lite, mitt möte med arb förmedlaren var helt klockrent, hon sa att jag skulle få hjälp av dom o kände jag att jag inte orkade stå¨som jobbsökande skulle jag bara få bli sjukskriven, ville jag gå ngt utb var de in ge problem alls.
    Kanske beror på att jag inte "bara" har ADHD? el ja missuppfatta mig inte, men jag vet inte riktigt.
    Håller tummarna o tror nog de kommer gå bra, försök släppa panik o katastroftänket
  • Aquagreen
    ensamhemma skrev 2009-04-22 07:46:52 följande:
    iadag ska jag in på op för skrapning.....känner mig som en robot som stängt av o bara gör det jag ska.måste skrubba mig ren,ta dom där äckliga tablettena kl 10 o vara där halv ett.en kompis hämtar sen efter.imorgon när jag vaknar så kommer det att kännas som att hundra kilo lyfts från mina axlar.men måste ändå ta 2 stesolid innan jag åker in,annars lär jag hamna på en annan avdelning med låsta dörrar.
    Håller tummarna o hoppas de går bra, skönt att du har ngn som hämtar dig sen.
    Hoppas du kan koppla av när du fått stesoliden.
    KRAAAAM
Svar på tråden vuxna med adhd add as