Inlägg från: Aquagreen |Visa alla inlägg
  • Aquagreen

vuxna med adhd add as

Väntar på att dom ska ri nga från sjukhuset ang Concertan, är det rimligt att höja dosen? äter 90 mg som går ut innan kl ens är 14 o jag har provat ta den senare typ 10 ist för 8. ska jag ta att de fortsätter höja den el fråga om att gå över på Ritalin?

Ngn som kan "tipsa" om ngt bra ångestdämpande till kvällen?
    Snabba svar tack.

• Aquagreen

Fia - Tack vännen, de värmer

Ensmahemma - Okej, pratde just med dom, hon skulle skriva till min läkare så får se vad de blir, haha spännande värre :-/

Nämnde öven att Concertan inte håller o att jag känner att jag svarar på dosen tillräckligt, ev gå upp ytterligare i dos, hon sa att jag inte behöver känna min som en knäppis för de (vilket jag gjort) 90 mg är hög dos, men hon sa att vissa kräver höga doser även om det inte är vanligt.

Vackert väder har vi här i norr idag, ska ta på barnen o gå ut på gården o kratta lite.

• Aquagreen

Anonym (fia) skrev 2009-05-04 15:39:07 följande:

Känns lite bättre nu då va? Klart du inte är en knäppis eller hur. Ska du höja lite till då? Hur är resten av hälsan, har du friskat på dig lite?Föresten tar du hela dosen samtidigt eller fyller du på under dan? För såhär att när jag höjde från 36 till 54 så hade jag 36+18 tabletter, o doktorn sa jag skulle ta dem samtidigt på mornen. Men jag tyckte det lät fel så jag väntade med 18 till in på dan. Men då gick det ur på eftermiddan. Sen prova jag att göra som han sa o tog alltihop på mornen o då höll det i sig längre. Eller du, lyssna på dem istället det är ju dom som vet om sånt, jag bara började grubbla. Kram i solen
    Hej, jo tack resten av hälsan är sådär :)
    Har provat att ta både på morgonen o vänta några timmar med påfyllning o jag har provat ta allt direkt, ingen skillnad.
    Du åt concerta då förstår jag? Provat Ritalin?
    kram
  • Aquagreen

Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-04 18:13:29 följande:

äter du 90 mg concerta? jag blir helt stimmig av 27 mg. så jag äter 18 mg.
    Visst serru 90 mg 165 lång o 63 kg.

Anonym (fia) skrev 2009-05-04 19:13:27 följande:
    lite bättre då eller..?Ja, concerta, har inte provat ritalin.kram själv
    Ah okej, Jo de är bättre, ska få komma till sjukhuset o kolla gallan.
    Hur mår du idag då?
  • Aquagreen

Ysta - Beklagar verkligen *Kramen till dig*

Licens - Men sött, raka benen hur gammel är hon?

Hej - Ja Ultraljud var de, har du gjort?

Guud vad jag tjatar om mediciner, men ser er som äter/ätit som experter
    Läkaren ringde idag har fått Ritalin insatt till eftermiddagen så nu kl 16 tog jag 10 mg, tror ni de var för sen? Hur länge tar de innan den går ut?

• Aquagreen

Anonym (fia) skrev 2009-05-06 08:02:56 följande:

hon är 3. jag är skitglad för hon ville va som mej för en gångs skull, är annars mestadels pappas jänta i allt nu just. Men man kan ju undra vad hon menade med att rita behåring på magen o brösten haha. Själv ska jag till tandläkaren idag ge mig styrka! Men sista gången idag! Har haft helrenovering i truten pågåendes under ca 8 månader nu bara för att jag är så löjligt rädd o fått ny tandläkare o ska skola in mej som ett dagisbarn så jag vågar komma tillbaka osv. Hursomhelst förra gången kände jag första gången att hon är jättebra, då blev jag ju rörd o började lipa o tacka alla inblandade för att de har hjälpt mej att våga mej dit. Men nu sitter jag härigen en vecka senare o håller på att spy för hon ska slipa till en gammal lagning löjligt eller hur jag vet. Hoppas du får nåt bra ut av ritalinet o allt. Kram !
    Haha du de känns igen jag är livrädd för tandis jag med, mamma el min kille el svärmor måste alltid förlja med.
    Var hos tandis i måndags o gud hjälpe mig så hemskt de var
    Har oxå en ny tandläkare o visst hon försöker men ändå inte lika pedagogisk som min förra (hon behandlade mig som ett barn) vilket jag behöver
    Vad är du mest rädd för? jag är rädd för hela grejen, sprutor, vara tvingad att ligga där, borren osv.
    Jag är en extrem kontrollmänniska vill veta o se allt dom gör men hos min har hon tagit bort spegeln
    Jag vet inte med ritalinet kanske får ge det ngn dag? men jävlar vilken "baksmälla" jag har.

Anonym (Hej) skrev 2009-05-05 21:33:29 följande:
    Japps det har jag gjort, ultraljud. och även op.at mig för de. fick anfall efter gått ner väldigt mkt i vikt.tjata på om mediciner något ja tycker är roligt att prata om, så länge jag kan och känenr till om dem :)ritalin tar ja ju som sagt 4 timmar "middags dos" efter det jag har tagit  concerta på morgonen..ritalin sitter inte i så som  (Ritalina SR =slow relase) som iaf fanns förr. kanske finns nu med.För föst då jag fick diagnosen, fick jag ritalin som jag tog 3 ggr/dag. men glömde jag ta dosen, vi säger dos 2 av 3 den dagen, så blev jag en djävul, fy fan så elak jag kunde bli, såpass elak att jag sen fick ångest attacker, ånger, ledsen för hur sårande jag hade vart.  så jag fick byta till ritalin SR i stället, och jag blev en "bättre" människa, då.kl 16 är inget ja rekomenderar, om de är till för att stötta upp den beh du är idag.Jag kände att då jag bara gick på concerta att efter man /kroppen vant sig så började jag dala framåt eftermiddagen så därför sattes 10 mg in  4 timmar efter morgon beh. satts in.har prövat med kapsel på 20 mg på eftermiddagen, men den orsakade smärtor i tänder, och käkar i 2 dagar innan de släppte. så jag står nu på 10mg.
    Jag vet då inte vad som kan ha utlöst mitt om jag nu har ngt, har varken gått ner el upp särskillt (förutom graviditeterna) men man kan väl få de iaf.
    Var du elak när du inte tog de o de gick ur kroppen? Känns igen, förutom dåligt samvete som jag inte ens får hur jag än beter mig
    Min sambo brukar bli less o säga "men ta nåt lugnande människa"

Jag har ett STORT problem med.. ja jag vet inte de kan börja med att jag tycker killen gjort för lite hemma om jag tex jobbat då känner jag hur pulsen stiger o jag lixom varvar upp går runt o hittar mer saker som stör mig, nu har pulsen gått upp ytterligare, hjärtat bankar för fullt barnen har fel kläder jag fullständigt kokar på honom.
    Ja problemet är just hur jag varvar upp o blir galen, har ngn tips för hur jag själv ska kunna bryta detta i tid innan de går så långt? känns som jag saknar den förmågan att själv styra de där.
    Efteråt blir jag ko lugn, matt o som helt slut.
    Varför håller jag på såhär? :-O

Räknade just ut att jag äter 15 tabletter varje dag, inte konstigt om min lever o mage gör ont
  • Aquagreen

FIA - Förstår om du vill vara anonym men du får gärna Inboxa mig, jag "avslöjar" dig inte

• Aquagreen

Anonym (fia) skrev 2009-05-06 16:14:42 följande:

jaså det säjer du.. nu blir man ju lite misstänksam haha. ja jag hör av mig snart, du är ingen soctant väl?
    Haha neee inte de, du måste inte men hade varite trevligt att surra lite mer
  • Aquagreen

Min skalle är också "tystare" sen jag började med medicin o d njuter jag av.
    På väg till sjukhuset snart, något är jävligt fel med min kropp, jag har ont i magen? bak mot ryggen som dessutom är stel, jag har feber frossa, mår lite illa, ont i axlar o över bröstet. fan fan fan.

FIA - Svarar dig sen på Mailet

• Aquagreen

Nu är jag hemma igen, blev inlaggd på sjukhuset i lördags o blev utskriven (utkastad) kändes de som igår.
    Njurbäcken inflamation hävdar dom, jag är skeptisk.
    Mitt CRP ligger på 185 o de ska vara under 10 eg, jävla sjukvård.

• Aquagreen

Licens To Kiss skrev 2009-05-12 16:59:26 följande:

Hej!  
    Men oj. Dom kan ju inte släppa iväg dig förrän dom vet vad de är och att dom gett dig rätt medicin ju.

Kram!!
    Idioterna gav mig inte ens penicilin :-O ska ringa min VC läkare imorgon o be han skriva ut ngt.
    Känns som min kropp börjat krångla sen jag började med concertan, behöver inte vara så men man undrar ju.
  • Aquagreen

Licens - Hoppas de går bra, håller tummar att det "bara" ' är IBS, de kan inte vara så att du inte har tid att sitta på toa o därför har prpblem med 2 an? vet många som har de, men du vet ju bäst själv.

HEJ - Tack

Vanna K - Tycker inte alls de låter mycke, är de korttids verkande tab du har?

• Aquagreen

Anonym (fia) skrev 2009-05-12 22:50:59 följande:

men va skit! mår du nåt bättre nu då? Vad betyder crs värde eller va du sa? Fick du ingenting mot inflammationen vilket konstigt sjukhus. Jag har haft njurbäckeninf, det va värsta sjukdom jag nånsin haft kan jag säja, så är det värre än det så fattar jag hur du måste må, stackars! Jag va dessutom gravid den gången, så då fick ja ju bra vård iaf, men fyfan va man mådde! Hoppas du kryar på dig gomman, ska hålla tummarna i morgon för dig kram
    Crp - stiger när man har en bakteriell infektion el en virusinfektion, ja du har me haft de, riktigt otrevligt vill jag säga

Licens - Den ligger i garderoben, anv den ibl, väldigt sällan.
  • Aquagreen

Anonym (fia) skrev 2009-05-13 08:34:04 följande:

är det samma som sänka?ska du till doktorn idag så lycka till o hoppas det går bra så du får krya på dig. KRAM
    Precis CRP o sänka är samma sak.. Hm nu blev jag osäker men jag tror de är de.
    Ska till Dr 13.45 hoppas få hjälp av ngn klok männiksa
    Åh tusen tack, va snäll du är tack tack tack
  • Aquagreen

Licens To Kiss skrev 2009-05-13 11:41:17 följande:

Kollade in fotot
    *Generad*

Jag betalde 680 för min på Shakti så den du hittat var bättre pris, anv knappt min men skulle nog göra de om jag påminnde mig själv lite
  • Aquagreen
    Ysta skrev 2009-05-13 20:55:52 följande:
    Hela mitt liv är ett stor kaos just nu.. Minsta lilla grej som händer nu och jag kommer att bryta ihop totalt och då är det kört. Orkar verkligen inget mer nu. Lägenheten ser förjävlig ut, det är skitit, grisigt, stökigt, grejer överallt och jag får panik. Får nycklarna till nya lägenheten imorrn och imorrnkväll kommer killen hit och ska hjälpa mig att flytta lite smågrejer sen på fredag så ska vi flytta alla möbler och sådant. Jag är en person som verkligen inte klarar av stora förändringar och vad kan man kalla detta?!Dessutom har jag fortfarande inte fått nån kallelse till psykiatrin trots att jag väntat över tre månader (vårdgarantin).
    Kan inte din kille ställa upp o hjälpa dig städa? aknske en kompis? dina föräldrar? kanske känns liite lättare för dig om du får ordning på ngt
  • Aquagreen

Helt ärligt, jag ger upp snart, ja med medicinen alltså, jag känner inte att den ger mig ngt alls äter 110 mg per dag nu.
    Snart får de vara nog, ritalinet är SKIT o Concertan med för den delen.
    Nu ska jag äta en kvällsmacka o somna.

HH - Härligt att du finns i krokarna, saknat dina kloka ord

• Aquagreen

Anonym (frugan) skrev 2009-05-19 09:57:48 följande:

hejsanmin man är i slutskedet av sin utredingoch de säger ad/hd (vilket vi "visste") men sedan även asperger.Min fråga är då,hur funkar det med medicinering?Menar han går i 320 och har alltid gjort,han har ingen ro och lugn i kropp och själ,vilket börjar tära på honom nu.har hört att har man både och så är det svårt att medicinera.Vet ni?
    Vi har en ny tråd men svarar snabbt här.
    Jag har själv ADHD o AS o medicineras med concerta, utan direkta jätte resultat, dosen har höjts föera gånger o nu börjar de vara väldigt högt, jag ska ev få byta till Amfetamin 5 mg ist för Concerta o Ritalin, hoppas din man "svrara" på Concerta beh. Lycka till
Svar på tråden vuxna med adhd add as