Inlägg från: Anonym (fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fia)

vuxna med adhd add as

Aquagreen skrev 2009-05-01 18:44:14 följande:
    FIA - Nu när du nämner det, jag har aldrig sett mig själv som att ha prob med mat el ngn ätstörning men jag börjar ju tro efter de du skrover om dig själv att du springer iväg o hittar massa måsten att jag med har ngn störning.Jag äter tex aldrig frukost, nästan aldrig lunch, middags äter jag oftast men skulle lika kunna hoppa över det, känner att jag hittar andra måsten ist, men inte medvete för att slippa ätas.Min AS märks otroligt tydligt just när det kommer till mat o dryck, det är ngt panik artat över det, otroligt jobbigt faktisktVarit på sjukhuset idag, började kissa blod inatt, levervärderna var bättre så de var ju bra, men jag undrar ju fortfarande vad som är fel, tänker inte låta läkaren "komma undan" vill gå till botten med detta.Nu har jag fått en njurbäcken inflamation o kissar blod, har feber, mår illa o har otroligt ont i rygg o mage.
    usch kära vän lider med dig! Njurbäckeninf hade jag en gång och det va nog det värsta jag vart med om fyfan, stackars dig vilken jävla otur eller vad man ska säja. Tycker det är jättebra att du tar tag i allt som du gör, hoppas verkligen det blir rätsida på allt. Har du tagit uppehåll med concertan eller hur gör du? Skönt att värdet var bättre igen.
    När det kommer till ätbeteendet så hopps inte jag sätter griller i huvet på dig. Men om du känner att du blir hjälpt av att prata med mig så finns jag här hela tiden, vill jättegärna stötta med det lilla jag har att komma med. Och betr anorexia o sånt så är jag rätt så "kunnig" då jag vart sjuk i det sedan jag var 16. Även fast att jag från 20 år vart normalviktad så har jag ändå haft det i psyket. Och enda som hjälpte var amfetaminet och nu då concertan. I de rena perioderna har vikten rasat o folk har ju blivit rätt så ställda eftersom det ju brukar va tvärtom att man går ner på amf o inte tvärtom som jag. Du har också barn va? Hur gamla är dom?
    Vila dig nu ordentligt så gott du kan, o känn lite på kroppen här o där vetja, kramar om dej härifrån med kryapådigsyfte
  • Anonym (fia)

Anonym (anhörig) skrev 2009-05-01 22:02:30 följande:

Är det någon här som fått börja med concerta 36 mg i 2 v för att sen höja till 54 mg?Detta gör alltså en 16 årig pojke.Han har gått ner med 5 kg på 1 vecka. Han har lite att ta av, men är inte överviktig.Men idag så åt han både lunch och middag iofs mindre än vanligt...men han åt ca 1/3-del av potioner som han normalt skulle ha gjort.
    jag började på 36 en vecka sen gick till 54. Kan tänka mej att dom kanske går lite efter storleken på personen ifråga samt också bedömer utifrån adhd-grad hurpass mkt en person behöver för att få effekt. Om han fortsätter att snåla med maten så kan man ju säja till doktorn, de ska ju hålla koll på aptit o sömn om det förändras.
  • Anonym (fia)
    carita1974 skrev 2009-05-02 19:27:12 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-05-01 15:53:39 följande:
    Asså vänta här nu...ätstörningar...adhd...så mina ätstörningar kan ha att göra med min adhd...?Kram
    ja! enligt forskning så har anorexi-hjärnor o adhd-hjärnor ibland samma fel på nån av signalsubstanserna, vilket kan "repareras" med hjälp av cs medicin.
    sen så var det såhär att det jag sökte för till psyket senast var att bli kvitt anorexian, och när jag hade berättat min historia för läkaren så var han inne på adhd direkt. Enligt honom är det vanligt med ätstörningar bland flickor som har adhd. Tar du medicin? Hur upplever du det isf beträffande matnojan? Vilken slags ätstörning går du under?
  • Anonym (fia)

Anonym (concerta) skrev 2009-05-02 23:11:08 följande:

hmm funderar...har aldrig gillat mat,blev vegetarian för ca 9 år sen för jag inte klarar av svälja/äta kött länge...inte pgr av någon värdering eller nått fick bara avsmak, har funderat på varför...jag har aldrig gillat mat utan ser det som en nödvändigt ont...är det fler med Adhd som inte kan äta kött eller har svårt att äta? är det en "ätstörning" ?
    har aldrig kunnat svälja kött heller, samma här att det beror inte på nån värdering, har bara aldrig klarat av det. När jag var liten tuggade o tuggade och det blev bara större och större i munnen fyfan haha! Jag äter inte kött än idag, men fisk. Även det är nog lite ätstört att ha såna fixeringar. Sen från det till att inte våga äta alls o att allt med mat skapar ångest o panik är det ju en bit. Men det finns ju olika grader av ätstörning som med allt annat.
  • Anonym (fia)

oj vad många ätstörda... jag blir "glad" av sällskapet. Alltså inte glad för problemen men lite skönt med samhörigkänslan o bekräftelsen. Samt att det känns lite skönt att ha nåt att komma med här i gruppen, ni andra som verkar så tajta o som har så bra koll på allt, har liksom inte känt att jag haft nåt att tillföra förrän nu i detta ämnet.
    ADHD?- medicinerar du? För såhär funkar det för mig att jag har också vart ätstörd hela livet o har vissa perioder fått livet helt förstört av det. Sen när jag kom i övre tonåren kom jag in på amfetamin o upptäckte att plötsligt försvann den biten av mig nästan helt, o kunde äta avspänt med folk o även ensam, o ångesten o kroppsuppfattningen förändrades till det bättre. Sen många år senare fick jag adhd o concerta o samma sak hände nu. Inte för att aptiten förändrades på mig för vet inte om jag nånsin känt varken aptit eller hunger/mättnad- har bara ångest o panik vad gäller mat sedan tidigt tonåren. Men kolla nu när jag äter concerta så har jag till 99% helt "normalt" matförhållande, jag kan ta initiativ o välja vad som ska lagas, kan sitta med barnen när de äter(o äta själv) o hela känslan vad gäller mat+konsekvensen av att äta känns faktiskt som den liknar de normala mänskornas. Om jag hälsar på hos mamma eller nån som ställer till med middag så vill jag inte hem till varje pris utan kan stanna o äta som om det är helt i sin ordning. Det har inte med aptiten att göra för min del utan nåt annat, vet inte vad men är helt säker att det funkar, har provat att undvika tabletten o då är det där som att trycka på en knapp. Konstigt jag vet, men hoppas andra får chansen att prova om det funkar för dem med. Vet att concerta inte ges till aktiva anorektiker pga att det dämpar aptiten, men tycker det är konstigt att ingen tänkt på att många anorektiker ändå har skadat hunger/mättnadskänslan redan så vad kan förändras då liksom.
    Ursäkta att jag sa att jag blir glad av flera ätstörda, för jag menar givetvis inte att jag gläder mig åt nåns helvete, men skönt att vara flera liksom.

• Anonym (fia)

jag äter också hellre godis än mat. Det är mindre ångestfyllt för mig att ha ätit nåt som var gott medans jag åt, än om jag råkar äta nåt som inte smakade så bra så blir det så onödigt liksom, då vill jag inte spara det i kroppen.

• Anonym (fia)

Anonym (anhörig) skrev 2009-05-03 14:09:42 följande:

Tack Fia & Aquaqueen för svar!Ni som tar Concerta...har ni aptit på mat över huvud taget?Hörde att medicinen går ur kroppen på kvällen och att man då kan äta av aptit.
    Var detta den 16 årige pojken som just hade börjat? Han går väl på regelbundna kontroller där han vägs o får rapportera om aptit o sömn osv. Är du mamman? För i så fall får du väl följa med han är ju inte myndig. Prata med läkaren om din oro är mitt råd! Och med pojken ifråga.
  • Anonym (fia)
    Fjärilen72 skrev 2009-05-03 18:13:34 följande:
    Jag har ångest som sliter sönder hela mig.Vet inte var jag ska vända mig/vem jag ska prata med heller.Känns som om jag bara är i vägen, att alla tycker att jag är jobbig och att jag bli ignorerad.Jag orkar inte det här..
    Finns här
  • Anonym (fia)

Anonym (anhörig) skrev 2009-05-03 18:32:18 följande:

Anonym (fia) skrev 2009-05-03 14:52:28 följande:
    Japp den är 16-åringen och hans mamma.Han har fått ta blodtrycket inom 1 vecka och det såg bra ut. Det var skolsköterskan som gjorde det och ringde in dom siffrorna på BUP.Jag vet att man går ner i vikt med concertan, jag vet bara inte vad som är normalt.Jag skulle vilja veta då ni tappade aptiten, var det från dag 1?På kvällen då medicinen gått ur kroppen, kan ni äta då?Efter hur lång tid känns kroppen ok när man tar sån medicin?Jag har köpt tillskott på apoteket i dryckes form som innehåller 300 kalorier per styck och kan man inte äta alls så ska man dricka 3 st per dag (20 kr st) så man får i sig alla nödvändiga vitaminer och fetter.Men min son kan ju äta endel så han tar 1 dryck per dag.
    Alla tappar inte aptiten, det är individuellt. Därför är mitt råd att prata med hans läkare om dessa frågorna. Om man tappar aptiten så gör man förmodligen det dag1, och återfår den så fort den går ur. För mig verkar medicinen tvärtom, jag får "aptit" av den, och tar jag den inte så kan jag inte äta. Så ta och prata med läkaren du det skulle jag ha gjort.
Svar på tråden vuxna med adhd add as