Inlägg från: Anonym (fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fia)

vuxna med adhd add as

Aquagreen skrev 2009-05-06 09:25:30 följande:
    FIA - Förstår om du vill vara anonym men du får gärna Inboxa mig, jag "avslöjar" dig inte
    jaså det säjer du.. nu blir man ju lite misstänksam haha. ja jag hör av mig snart, du är ingen soctant väl?
  • Anonym (fia)
    Ysta skrev 2009-05-07 13:59:06 följande:
    Om man kommer till insikt att man har någon form av ätstörning eller iaf ätproblematik, hur går man tillväga för att få hjälp? Något fel är det på mig när det gäller mat och jag börjar inse det mer och mer men jag vet inte vad jag ska göra åt det... Tyvärr så har jag noll förtroende för vården där jag bor, däremot så har jag börjat gå hos en jättefin kurator som jag har förtroende för redan efter en träff men vet inte om jag kan ta upp det här med henne.
    jo ta upp det med kuratorn, det tycker jag. Så hjälper hon dig vidare. På vilket sätt är maten jobbig för dig? Jag är erfaren ätstörd om du vill prata. För mig så handlade hela min ungdom om hur jag skulle bota anorexian, men sen nu plötsligt när ja fick adhd så var det tydligen där kärnan satt. Klarar du dig tills du ska dit nästa gång, så ta det med henne som du känner förtroende för. Kram
  • Anonym (fia)

hej hopp.
    ni som har skrivit om att ni gillar godis mer än mat, jag läste på nyfikenvital länken om adhd hjärnor att de har fel även på glukos omsättningen o därför kan man ha naturligt begär av sött om man har detta felet i hjärnan. Sen så var det nåt om att sura livsmedel kan påverka medicineffekten negativt, och zink kunde påverka positivt.
    Hoppas ni har en bra dag, ni är ju inte här så det har ni kanske då..!

• Anonym (fia)
    Aquagreen skrev 2009-05-09 15:01:53 följande:
    Min skalle är också "tystare" sen jag började med medicin o d njuter jag av.På väg till sjukhuset snart, något är jävligt fel med min kropp, jag har ont i magen? bak mot ryggen som dessutom är stel, jag har feber frossa, mår lite illa, ont i axlar o över bröstet. fan fan fan.FIA - Svarar dig sen på Mailet
    oh nej, fan med att du inte mår bra, hoppas du kommer hem igen o säjer hur det gick, tänker på dej kram
  • Anonym (fia)

Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-10 17:28:42 följande:

hej på er tråden
    va ni skriver mycket, dt ärkul   jag har ätit concerta 18 mg en vecka nu. Visst den funkar kanon och dt är en bra start-knapp MEN  nu de sista 2 dagarna har jag bara sovit o sovit. Vart som helt utbränd. tung i bröstet vid minsta ansträngning och igår var jag så deppig så jag ville bara dö.  sånn här blir jag när jag ätit medecin 1 vecka.
    Det va likadant av Stratteran. funkar kanon i början sen går dt utför.    finns dt ingen medecin då som funkar?????????
    jag jobbarju heltid o kan inte gå supertrött på jobbet, jobbar ni andra?
    vad känner ni av concertan, känns detta igen????
    Kanske tröttheten kommer med omställningen som blev iom att du börjat medicinen? Sen kan jag tänka mej att du kanske behöver höja dosen, då kanske det rättar sig. Fast jag vet ju inte, har inte känt nån sån trötthet själv, medicin sedan ett par månader. Jag började på 36 o gick sen till 54 efter en vecka o sen har jag inte höjt mer, tänkte vänta tills jag ev börjar jobba för kan klara mig på de timmar det funkar med 54.
    Kul att du är tillbaks, skrattar fortf i huvet åt det där tomma intet du sa, haha, salting!
  • Anonym (fia)
    ensamhemma skrev 2009-05-11 14:49:18 följande:
    varför är det så svårt för mina närmaste att förstå att jag behöver rutiner och bra planering?jag klarar inte av att minuten innan få reda på vad som ska ske jag vill veta det ett par dagar innan så att jag vet vad som gäller.vet inte hur många gånger jag sagt det men ingen verkar lyssna????? nu e jag så irriterad på en viss person att jag har ingen lust att prata med människan på ett par dagar.
    jag tror dom kanske inte fattar tyvärr. Om det är så lätt för dem så kanske dom inte kan fatta vad man menar när man säjer ifrån. Jag fattar hur det känns för jag har också jättesvårt för snabba planer o speciellt om planer ändras, det tycker jag är extra jobbit. Jobbigt med oförstånd runt en, fattar hur det känns. Om det är en närstående person, gör ett försök till att få den att fatta. Eller få den att lyssna på ev din läkares ord, det brukar göra susen om man har tur. Jag har ofta fått anlita andra personer för att föra min talan i sånt eftersom de närmsta tenderar att tro att man bara gör sig till. Lycka till
  • Anonym (fia)
    ensamhemma skrev 2009-05-11 16:05:33 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-05-11 16:00:19 följande:
    jah skickade ett mess till personen ifråga som var saklig men väldigt förbannad,det va skönt att få det ur systemet iaf,nu behöver jag inte klura på det nåtmer idag..passar det inte att respektera att jag har behov av rutiner o planering så dra åt helskotta isåfall
    bra tänkt helt rätt!
  • Anonym (fia)
    Ysta skrev 2009-05-11 16:27:00 följande:
    Jag klarade det på tre atarax!! Iofs så tog det kanske totalt io min det hon fixade en provisorisk stoppning i hålet.. Men för mig att dels gå dit, dels våga säga att jag vägrar dra ut tanden nu utan vill ha den fixad och att klara det utan lugnande och lustgas - det är ett ENORMT framsteg ska ni veta!!
    Oh jättebra gjort tjejen grattis! Vet hur det är med tandisskräck, så fattar din lycka nu! Bra jobbat.
  • Anonym (fia)

Anonym (Ironiskt?) skrev 2009-05-12 08:34:16 följande:

Ja det hoppas jag. Jag är ju väl medveten om mina svårigheter, och arbetar ju själv med att utreda barn med misstanke om olika utvecklingsavvikelser så känner igen mig i många av barnen. Det är ju bra att få veta hur det är att sitta på "andra sidan" hos en psykolog, vad man känner/tänker etc...
    bra inställning! jag skulle definitivt välja en psykolog med egen erfaring framför en utan! Lycka till idag!
  • Anonym (fia)

Licens To Kiss skrev 2009-05-12 11:33:42 följande:

Jag var hos läkarn på vårdcentralen idag. Han skulle skriva läkarutlåtande inför sjukersättning. Såg även var läkarn på öppna psyk hade skrivit och resultat utav testerna jag gjorde. Uppfyller inte kriterier alls på nåt utav dom jag gjorde förut add/adhd. Läkarn på vårdcentralen sa att det är ju de vi har misstänkt hela tiden. Troligtvis add trots min hyperaktivitet. Jag uppfyller inte hyperaktivitet i testerna. Vi får se. Den problematiken har jag ialla fall och de ska hamna på papper snart!!
    Skönt eller hur med bekräftandet. Vad det beträffar add/adhd så sa min läkare till mej att det är svårare att bekräfta h-et på vuxentesterna. Först fick jag add, sen nu efter ett tag har det blivit ändrat till adhd, då det har framkommit till adhdsköterskan som jag träffar regelmässigt. Hon o jag har pratat massa o jag har erkänt dagboksgrejer o annat minne från barndomen som jag har kommit på efterhand en bit in i den här diagnosprocessen. Samt att jag definitivt märker kroppsligt lugn av cs medicinen, det tar de också som "bevis" på hyper, sen så har man ju också ett annat sätt att hypa sig som tjej många gånger oj vad konstigt jag skriver allt vill fram samtidigt sorry men du fattar va ja vill säja kanske?
  • Anonym (fia)

Licens To Kiss skrev 2009-05-12 12:20:44 följande:

Det kändes jätte skönt och se vad han hade skrivit. För när jag var på samtalet så bojkotta han allt utom adhd`n och då blev jag lite fundersam över vad han egentligen ansåg adhd`n för det har tagit ett par månader sen jag var där och inget händer. Men ja de var riktigt skönt faktiskt. Det var läkarn på vårdcentralen som sa adhd alt add att det såg ut så på datorn. Jag har en sån problematik. Jag är inte dum i huvet!!

Hur kände du när dom ändrade från add till adhd? Nu är ju grundproblematiken samma men just att dom la till hyper.
    klart du inte är dum i huvet! det är ju vi som är dom kreativa o härliga personerna som fyller tomrummet i de normalas kretsar haha.
    Att dom la till h, det känns rätt tycker jag. Har fått bra kontakt med den där sköterskan o hon är bra att prata med o villig att guida mej genom insikterna o frågorna som dyker upp i huvet, jag har grubblat en del på mig själv o det förflutna i om diagnosen o det känns som den stämmer.
  • Anonym (fia)

Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-12 18:47:21 följande:

hej på er alla jag är halvdöd, vet inte vad det beror på om det är eller har vart för mycket. jag är så trött så jag är utslagen, har ingen kraft alls och orkar knappt stå på benen. är helt lealös i kroppen och nedsatt känsel. alla prover visade jättebra sa läkaren. slutade med concertan för 2 dagar sen för jag började känna så här men känner så fortfarande så jag vet inte vad det är. för concertan ska väl gå ur kroppen med en gång??????????så det kan väl inte vara därför jag känner så här, jag trivs ju bra med concerta men blev supertrött efter 1 vecka. Det är ett evigt pusslande med medecin. och nu äter man som en häst oxå när man inte tar det, och då blir man inte gladare iallafall. jag måste äta för att behålla energin (vilket jag inte gör ändå) det blir bara fel och allt går bara runt runt. nån som upplevt det så här? jag kanske kan ta concerta varannan dag för att undvika tröttheten om det är den jag blir trött av???
    Liknar lite en slags utmattenhet som jag hade ett par dagar för ett par veckor sen, helt SLUT o ville bara falla hop, svaga ben o kraftlös i hela kroppen? Men även min sambo var sån ett par dar+nåra till i närheten så tar det för ett slags vårvirus. Nu vet jag ju inte hur länge du mått så men är det bara nåra dagar så finns ju "chansen" att det kan va nåt sånt. Jag äter concerta. Tror inte ska ha med det att göra för dig för som du säjer så sparas det inte i kroppen.
  • Anonym (fia)
    Aquagreen skrev 2009-05-12 17:08:58 följande:
    Licens To Kiss skrev 2009-05-12 16:59:26 följande:
    Idioterna gav mig inte ens penicilin :-O ska ringa min VC läkare imorgon o be han skriva ut ngt.Känns som min kropp börjat krångla sen jag började med concertan, behöver inte vara så men man undrar ju.
    men va skit! mår du nåt bättre nu då? Vad betyder crs värde eller va du sa? Fick du ingenting mot inflammationen vilket konstigt sjukhus. Jag har haft njurbäckeninf, det va värsta sjukdom jag nånsin haft kan jag säja, så är det värre än det så fattar jag hur du måste må, stackars! Jag va dessutom gravid den gången, så då fick ja ju bra vård iaf, men fyfan va man mådde! Hoppas du kryar på dig gomman, ska hålla tummarna i morgon för dig kram
  • Anonym (fia)
    Aquagreen skrev 2009-05-13 08:22:22 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-05-12 22:50:59 följande:
    Crp - stiger när man har en bakteriell infektion el en virusinfektion, ja du har me haft de, riktigt otrevligt vill jag säga Licens - Den ligger i garderoben, anv den ibl, väldigt sällan.
    är det samma som sänka?
    ska du till doktorn idag så lycka till o hoppas det går bra så du får krya på dig. KRAM
  • Anonym (fia)

ps aquaqueen - va fin bild, va söt du är!

• Anonym (fia)

Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-14 21:03:05 följande:

helloooooohur länge har du ätit concerta? och hur många mg? jag ska börja imon igen tänkte jag o ge det en chans till. nu är jag sjukskriven IGEN, orkar ju inte jobba med tröttheten. Har sovit konstant i 4 dagar och inte orkat gå upp ur sängen. idag är det bättre som tur är. men är sjukskriven 2 veckor. Vet i fan vad som händer med mig. men det har ju vart tufft + att jag har gjort en stor bukplastik så det kan vara därför jag är trött oxå.
    Började i februari i år, 36 i en vecka o sen 54 sen dess. Ja ge det en chans till det tycker jag du gör rätt i. Tröttheten kan ju va pga nåt annat tex operationen som du säjer. Skönt för dig att du fått möjlighet att vila, nåt är det ju som tar ut dig när kroppen säjer från såpass. Hoppas du kryar på dig, KRAM!
  • Anonym (fia)
    ensamhemma skrev 2009-05-15 16:11:13 följande:
    fick ett brev från soc där det står att dom ska utreda mitt boende, mao kolla om jag e sambo eller inte och dom kommer att göra planerade och oplanerade besök.och jag vet vem det är som ringt och anmält mig o sagt att jag är sambo vilket jag garanterat inte är.på måndag ska jag ringa upp dom och ge dom ett av mina utbrott för inte ens snuten får komma in utan husrannskningsorder så varför ska soc göra det??ingen kommer oanmäld hem till mig för att snoka det är en sak som är säker.men dom kan gärna bok tid för o komma o se att jag har första handskontrakt och inte sambo.jag är så galen nu så att jag skulle kunna slå sönder nåt...vilken kränkning va?
    varför ska dom veta om du är sambo eller ej, är det med bidrag att göra? Dom får väl gå efter hur många skrivna det är på din adress kan man tycka. Ja soc innebär kränkning i de allra flesta fall. Sorgligt att så många missbrukar anmälningsplikten till sånt som de får göra i onödan. Men tipset är nog att jamsa med, så slipper man dem fortast. Gör som licens sa, plocka bort om det finns nåt de kan gå på, o sen är det bara att öppna när de kommer. Så kommer de kanske bara en gång. Lyckatill
  • Anonym (fia)

Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-15 19:15:21 följande:

känner eller kände du några biverkningar i början eller nu av concertan?för mig svänger det hela tiden. glad,deppig,pigg,trött,susar i kroppen,ångest Ja allt under en dag. men det är väl så här i början tro.
    Nej inga biverkningar på mig. Kanske du har mkt om dig som gör att det inte funkar som det ska. Jag hade turen att ha fått massa problemlösning i livet just innan jag började medicinen, omständigheter som jag tror spelar in för att det har funkat. Tror inte ett litet piller kan tackas för att livet känns lättare, hade jag fått dem för ett år sen skulle det nog inte hjälpt som det har gjort nu, då va livet totalkaosat i stort, men nu är det mkt som är förändrat ändå, piller eller inget piller.
  • Anonym (fia)

Anonym (frugan) skrev 2009-05-19 09:57:48 följande:

hejsanmin man är i slutskedet av sin utredingoch de säger ad/hd (vilket vi "visste") men sedan även asperger.Min fråga är då,hur funkar det med medicinering?Menar han går i 320 och har alltid gjort,han har ingen ro och lugn i kropp och själ,vilket börjar tära på honom nu.har hört att har man både och så är det svårt att medicinera.Vet ni?
    finns även en tråd för anhöriga om du känner behov av såna i din situation, länken står däruppe i ts.
  • Anonym (fia)

Carolin E skrev 2009-05-19 14:46:47 följande:

idag har jag fått concerta, men jag reagerade på att min läkare sa att man bara får äta det i ett år?
    vadå sa han varför?
Svar på tråden vuxna med adhd add as