• Bajs out

Stor familj

Jag har nyss fött mitt fjärde barn och det slår mig att man mår som bäst med ett nyfött barn i huset. Jag vet att det är tidigt att börja planera igen nu, speciellt då jag i princip varit gravid sedan jag var 15, men jag vill verkligen ha ett tall barn i huset! Mår som bäst under graviditet och precis efter förlossning och jag vill ha många barn. Självklart kan det bli svårt ekonomiskt ibland, men jag har föräldrar som hjälper till. Och jag vet hur det är att inte få en enda stunds ledighet förrän barnen gått och lagt sig och till och med då ägnar man hela kvällen åt att städa.

Men som sagt, jag är i planeringsstadiet för ett femte barn. Finns några fler där ute som har många barn och som vill dela med sig?

• Svar på tråden Stor familj
  • hannahlilla
    MosterMaja skrev 2009-03-05 22:26:27 följande:
    Jag tycker mest att det låter lite som en osund inställning att vilja ha fler barn för att du älskar att vara gravid/nyförlöst..det låter som att det är nåt tomrum du måste fylla? Men jag vet inte, det är bara som jag uppfattar det du skrev. Det viktiga är såklart att du o din familj mår bra
    Kan faktiskt hålla med om att det låter lite så på dig ts. Men alla gör sina egna val :)
    Just nu känns det knappt som att jag orkar med ett barn varje dag, tvåårstrots här hemma just nu ;)
  • Bajs out
    hannahlilla skrev 2009-03-05 22:50:15 följande:
    Kan faktiskt hålla med om att det låter lite så på dig ts. Men alla gör sina egna val :) Just nu känns det knappt som att jag orkar med ett barn varje dag, tvåårstrots här hemma just nu ;)
    Det är er uppfattning. Det är såklart en utmaning varje dag. Tvåårstrotset känner man ju igen, det är alltid lika spännande att se om de ska vara medgörliga eller inte.
  • Zodic

Men känner du inte att du vill göra något annat än att bara vara mamma? Jag menar inget negativt liksom, men om du har fått barn nästan varje år sen du är 15 antar jag att du inte gått gymnasiet? Kanske inte ens klar med högstadiet? Vad vill du göra i framtiden?
    Det jag menar är liksom att du är ju fortfarande väldigt ung, och det blir ju inte lättare att sitta sig vid skolbänken igen om man skulle skaffa ännu fler barn.
    Jag tycker det är jättefint med alla som vill ha stora familjer, det handlar inte om det tycker jag, du kan ju föröka börja plugga lite iaf och när du blivit klar skaffa ett till barn? :)
    Du säger ju själv att det kan vara svårt ekonomiskt, och att dina föräldrar ska stå för kalaset är kanske inte bra i längden? Det är ju bra om du och din sambo i alla fall är självförsörjande innan ni skaffar fler barn. Sen är det ju alltid jättebra med föräldrar som hjälper till, men jag tycker det är viktigt att det går runt även utan dom.

• levina

Alla vill vi olika med livet osv.

Spontant...jag hoppas att ni bor med lite "svängrum". Ett par jag känner till har 8 barn i varierande åldrar på 65 kvm. Visst, de verkar må bra...jag hoppas att de har lite egentid med varje barn någongång- och att barnen kan skräma av sig i något hörn ibland.

Säg att du får ett eller flera barn till...vad har du för jobb sen? Kan du jobba 75%, eller har man tid till det alls?

Om du inte kan bli gravid mer...hur tror du att du skulle ta det? Din kille? Du vill ha gemenskap i storfamilj...vad händer om ni måste separera? Eller...att det av olika anledningar blir splittringar- är många barn en garanti för att familjen är harmonisk och har sån där gemenskap?

• Malin 79

kikar in,,
    själv väntar jag mitt 7 barn och fyller 30 nu i maj =) fick vårat första då jag var 14,,

skulle gärna har flera men jag tycker inte om att vara gravid,, jag har inte fått må bra nå graviditet så kroppen tar stryk,,
    hade de bara vart små krämpor så hade de nog gått men de e ju inte de tyvärr

men känner igen de där med att längta efter fler , tro att de e lite hormoner som spela in med,, har kännt lika dant efter förlossningarna och barnenv arit småååa,,

men de e upp till var och en hur man vill ha de som,, jag hoppas andra respektera mig för att vi har våra barn lika väl jag respektera att adnra bara ha ett eller inget eller som de vill

• Bajs out
    Zodic skrev 2009-03-11 11:05:11 följande:
    Men känner du inte att du vill göra något annat än att bara vara mamma? Jag menar inget negativt liksom, men om du har fått barn nästan varje år sen du är 15 antar jag att du inte gått gymnasiet? Kanske inte ens klar med högstadiet? Vad vill du göra i framtiden? Det jag menar är liksom att du är ju fortfarande väldigt ung, och det blir ju inte lättare att sitta sig vid skolbänken igen om man skulle skaffa ännu fler barn. Jag tycker det är jättefint med alla som vill ha stora familjer, det handlar inte om det tycker jag, du kan ju föröka börja plugga lite iaf och när du blivit klar skaffa ett till barn? :) Du säger ju själv att det kan vara svårt ekonomiskt, och att dina föräldrar ska stå för kalaset är kanske inte bra i längden? Det är ju bra om du och din sambo i alla fall är självförsörjande innan ni skaffar fler barn. Sen är det ju alltid jättebra med föräldrar som hjälper till, men jag tycker det är viktigt att det går runt även utan dom.
    Jo det är klart att jag kanske skulle vilja gå klart gymnasiet någon gång. Har pluggat lite på distans men det är svårt att få in det i schemat när man har en nyfödd hemma och 3 andra barn att ta hand om. Du har rätt i att jag inte kan stödja mig på mina föräldrar hur länge som helst, det är fel och jag vet det. Man får ju inte direkt några höjdarjobb som ung mamma då samhället inte alls är anpassat för en. Får man barn innan man är 25 är man oansvarig. Helst ska man inte ha barn innan 30. Väljer man en alternativ väg blir det ofta tufft, men vi kämpar på och när lillen är lite större ska jag ta tag i jobbsökandet. När han kan gå på dagis dvs. Men jag vill så gärna ha ett till.
  • Bajs out
    levina skrev 2009-03-11 18:15:18 följande:
    Alla vill vi olika med livet osv. Spontant...jag hoppas att ni bor med lite "svängrum". Ett par jag känner till har 8 barn i varierande åldrar på 65 kvm. Visst, de verkar må bra...jag hoppas att de har lite egentid med varje barn någongång- och att barnen kan skräma av sig i något hörn ibland. Säg att du får ett eller flera barn till...vad har du för jobb sen? Kan du jobba 75%, eller har man tid till det alls? Om du inte kan bli gravid mer...hur tror du att du skulle ta det? Din kille? Du vill ha gemenskap i storfamilj...vad händer om ni måste separera? Eller...att det av olika anledningar blir splittringar- är många barn en garanti för att familjen är harmonisk och har sån där gemenskap?
    Ja man kunde ju önska att vi bodde lite större. Som det är nu bor vi i en förort i en 3a på 70 kvm. Men barnen är små än så länge. Självklart måste vi skaffa större inom en ganska snar framtid om inte vi vill att barnen ska driva oss till vansinne, hha. Vi ger varje barn den tid de behöver, eftersom jag är mammaledig nu har jag mer tid att ge barnen, om jag börjar arbeta sedan kommer den tiden minska. Jag kommer ha tid för jobb när alla barn är gamla nog att gå på dagis, men det dröjer ett tag till.
    Ojoj, om jag inte kunde bli gravid skulle jag självklart bli jätteledsen. Men jag har alltid velat adoptera så jag hoppas på det.
    Många barn garanterar absolut inte att förhållandet kommer hålla. Tvärtom så sliter det på ett förhållande om man inte verkligen tar sig tid för varandra. Men så kan man inte tänka i allt man gör. "Tänk om.."
  • Bajs out

Malin 79 skrev 2009-03-11 18:21:13 följande:

kikar in,, själv väntar jag mitt 7 barn och fyller 30 nu i maj =) fick vårat första då jag var 14,, skulle gärna har flera men jag tycker inte om att vara gravid,, jag har inte fått må bra nå graviditet så kroppen tar stryk,, hade de bara vart små krämpor så hade de nog gått men de e ju inte de tyvärr men känner igen de där med att längta efter fler , tro att de e lite hormoner som spela in med,, har kännt lika dant efter förlossningarna och barnenv arit småååa,, men de e upp till var och en hur man vill ha de som,, jag hoppas andra respektera mig för att vi har våra barn lika väl jag respektera att adnra bara ha ett eller inget eller som de vill
    Då verkar du veta ganska bra hur jag tänker. 7 barn och 30 år. Ett barn varannat år i princip, det är ganska ofta. Jo jag förstår det att om du mår illa är du kanske inte så jätteglad över just själva graviditetsdelen av barnaskaffandet, men jag har haft tur. Självklart har jag haft lite småproblem med illamående och dylikt men det tillhör graviditeten så jag gillar det.
    Jo det där med hormoner kan du ha rätt i. Tur att man inte blir gravid så lätt medans man ammar så man har lite tid att lugna ner sig innan man bestämmer sig helt.
    Ja det är precis så jag känner! Men ofta blir det ett problem för folk först när de får veta hur ung man är. Men alla familjebildningar borde accepteras (utom dem som bygger på tvång av ngt slag).
  • pussgurkan86

har tänkt på en sak, ni som har så många barn. vill ni aldrig ut och resa eller ni tycker inte om det??

• Bajs out
    pussgurkan86 skrev 2009-03-11 19:28:02 följande:
    har tänkt på en sak, ni som har så många barn. vill ni aldrig ut och resa eller ni tycker inte om det??
    Många barn hindrar inte att man är ute och reser. Man kan åka med kompisar eller familj så det finns alltid möjligheter.
Svar på tråden Stor familj