• Bajs out

Stor familj

Jag har nyss fött mitt fjärde barn och det slår mig att man mår som bäst med ett nyfött barn i huset. Jag vet att det är tidigt att börja planera igen nu, speciellt då jag i princip varit gravid sedan jag var 15, men jag vill verkligen ha ett tall barn i huset! Mår som bäst under graviditet och precis efter förlossning och jag vill ha många barn. Självklart kan det bli svårt ekonomiskt ibland, men jag har föräldrar som hjälper till. Och jag vet hur det är att inte få en enda stunds ledighet förrän barnen gått och lagt sig och till och med då ägnar man hela kvällen åt att städa.

Men som sagt, jag är i planeringsstadiet för ett femte barn. Finns några fler där ute som har många barn och som vill dela med sig?

• Svar på tråden Stor familj
  • Fantastic 4

Ska tillägga att min man har stereliserat sig då vi känner att 4 e lagom för oss, men visst har jag sug efter en till, men jag skulle inte orka.....jobbar 75% natt som usk för att vi ska få tiden att gå ihop och ekonomin oxå för den delen!!!

Mamma till 4 fantastiska barn!!!
  • Bajs out

Fantastic 4 skrev 2009-03-11 20:36:19 följande:

jag har 4 barn i åldrarna 8, 7, 5, 1 1/2 och e 31 år!!! Jag tycker det e upp till var och en hur många barn man skaffar, bara man kan ta hand om dom själv!! Jag har jättesvårt att förstå att man kan välja att bara skaffa ett barn, då jag ser på mina vilken glädje de har av sina syskon och vilken glädje jag har av mina syskon!!! Självklart tycker jag att föräldraskap kräver en viss mognad och att man kan försörja sig själv och sina barn utan hjälp från andra.....ju fler barn man har dessto dyrare blir det!!! Det där om att ge barnen egetid kan bli kneppigt, men det går, man får offra sin egna egentid helt enkelt + att dom har ju alltid någon hemma att leka med!!!
    Ja precis. Det är mycket upp till var och en hur man väljer att starta familj. Jag kände mig redo helt enkelt. Eller jag medger att första barnet inte var planerat men jag trivs så bra med alla mina barn och skulle inte byta dem mot ngt annat. De älskar varandra och att de har sällskap hemma är positivt då de lär sig mkt fortare än andra barn att man måste dela med sig och att allt inte alltid handlar om en själv. Och mkt egentid blir såklart "offrad".
  • Bajs out
    Zodic skrev 2009-03-11 20:46:21 följande:
    Ok liksom dom behöver ju inte åka till typ thailand med helpension, men några 100.000:- är ju verkligen väldigt mycket resekassa. Det är ju inte så att en familj på 4 pers brukar lägga 50.000:- på en resa normalt sett. Säg att man har 4 barn, så skulle man ju kunna komma billigt undan om man planerar i god tid, och letar efter billiga alternativ! Vi åkte till London för 1300:-/pers inkl flyg, hotell och frukost, tre nätter. Sen tillkommer ju alltid massa grejer men säg 20.000:- för ALLT, det är ju inget som helst problem. Eller varför inte ta bilen! ;) Bilsemester är underskattat ^^
    Nej det finns såklart billiga alternativ till resor även om man vill åka utomlands! 100 000 känns som en för stor utgift för de flesta föräldrar då det finns andra prioriteter. Och en semester i Sverige är inte heller helt fel!
  • pussgurkan86

varför hjälper dina föräldrar er då om ni klarar er?? visst man kan behöva ta ett lån då och då men dom hjälper väl inte er varje månad??

• pussgurkan86

ok för oss kostar det 40.000 kr (all inklusive) om vi vill åka till thailand, maldiverna, bahams och så vidare.

tänk då om man har 4 barn och då blir det ju runt 100.000 kr. jag säger inte att man måste åka så långt men för vissa är det viktigt.

även om man ska tex. resa i sverige så kostar det en hel del, tex. om man ska åka skidor Sälen/Åre så blir det ju ändå en liten slant.

• Zodic

Bajs out skrev 2009-03-11 19:17:46 följande:

Jo det är klart att jag kanske skulle vilja gå klart gymnasiet någon gång. Har pluggat lite på distans men det är svårt att få in det i schemat när man har en nyfödd hemma och 3 andra barn att ta hand om. Du har rätt i att jag inte kan stödja mig på mina föräldrar hur länge som helst, det är fel och jag vet det. Man får ju inte direkt några höjdarjobb som ung mamma då samhället inte alls är anpassat för en. Får man barn innan man är 25 är man oansvarig. Helst ska man inte ha barn innan 30. Väljer man en alternativ väg blir det ofta tufft, men vi kämpar på och när lillen är lite större ska jag ta tag i jobbsökandet. När han kan gå på dagis dvs. Men jag vill så gärna ha ett till.
    Det är skillnad på att få ett barn innan 25, och få 5 ;)
    Alltså du kommer ju troligtvis kunna få barn iaf i 15 år till, då kan det ju vara värt att försöka plugga så du kan få ett bättre jobb (jobb kan ju vara äldigt svårt att få ändå), dessutom kan du få göra FP vilket gynnar alla, och ni kanske kan köpa ett hus eller så, här har dom regler för hur många personer man får bo i en lägenhet.
    Det jag inte riktigt kan förstå är de personer som planerar in flera barn, utan att liksom ha en bra grund från början. Inget personligt men du verkar ju inte riktigt ha någon plan. Jag vill verkligen ha fler barn, kanske 3-4 stycken, men inte innan jag vet att vi kan köpa ett hus eller bo i en typ femma, inte innan vi tjärnar så pass bra att jag känner att jag kan erbjuda ett värdigt liv för mina barn (jag menar inte att dina eller någons barn är ovärdigt) men jag är uppväxt med mycket resande, upplevelser och vill kunna erbjuda mina barn val i uppväxten, inte att jag måste göra si eller så för att vi inte har råd med något annat...
    Det är ju bättre att tänka efter före, som jag brukar säga :)
  • Bajs out
    Svar på #34
    De hjälper till både med barnen och med ekonomin när jag är mammaledig och inte kan jobba själv. När jag jobbar sedan och barnen går på dagis kommer vi klara oss själva räknar jag med.

Ja för vissa är det viktigt med semestrar till exotiska länder. Men jag menar att en hyrd stuga i Småland är minst lika kul för barnen, om inte roligare. Visst, skidsemester är dyrt, men det måste inte alltid vara det dyraste alternativet i landet som gäller,
  • Malin 79

vi har nyss vart utomlands hela familjen,, de går,,
    vi var 2 veckor i lanzarote,, hade halv pansion så sparade någe lappar på de,,
    och inte övedrivet dyrt var de heller,,
    vi prioriterade att spara och snåla i över ett år,,
    sen har vi sommarstugan som är vårt paradis även barnens

• Bajs out
    Zodic skrev 2009-03-11 21:01:28 följande:
    Bajs out skrev 2009-03-11 19:17:46 följande: Det är skillnad på att få ett barn innan 25, och få 5 ;) Alltså du kommer ju troligtvis kunna få barn iaf i 15 år till, då kan det ju vara värt att försöka plugga så du kan få ett bättre jobb (jobb kan ju vara äldigt svårt att få ändå), dessutom kan du få göra FP vilket gynnar alla, och ni kanske kan köpa ett hus eller så, här har dom regler för hur många personer man får bo i en lägenhet. Det jag inte riktigt kan förstå är de personer som planerar in flera barn, utan att liksom ha en bra grund från början. Inget personligt men du verkar ju inte riktigt ha någon plan. Jag vill verkligen ha fler barn, kanske 3-4 stycken, men inte innan jag vet att vi kan köpa ett hus eller bo i en typ femma, inte innan vi tjärnar så pass bra att jag känner att jag kan erbjuda ett värdigt liv för mina barn (jag menar inte att dina eller någons barn är ovärdigt) men jag är uppväxt med mycket resande, upplevelser och vill kunna erbjuda mina barn val i uppväxten, inte att jag måste göra si eller så för att vi inte har råd med något annat... Det är ju bättre att tänka efter före, som jag brukar säga :)
    Jo jag vet att jag borde ta tag i pluggandet och jag ska försöka göra det så snart jag kan. Jag sa inte att jag definitivt kommer skaffa ett till barn precis inpå mitt nyfödda men bara att jag vill ha fler. Ja, jag vill ha fler nu, men jag vet hur det anstränger ekonomin ihushållet och hur mkt man måste kämpa så det finns en stor chans att jag väntar ett par år.
    Sedan att jag inte tycker det spelar så stor roll om alla barn har eget rum, om de får göra vad de vill för att vi har pengar eller om vi kan åka på dyra semestrar är inte det väsentliga. De ska vara lyckliga och känna sig älskade och inte bara vara omgivna med det materiella.
  • pussgurkan86

jo det handlar om vad man prioterar. jag vill också ha fler barn men känner att jag borde plugga först och sen jobba iaf 1 år innan jag skaffar flera. Man vill ju känna att man klarar sig och inte behöver snåla med varenda hundralapp.

Svar på tråden Stor familj