• Bajs out

Stor familj

Jag har nyss fött mitt fjärde barn och det slår mig att man mår som bäst med ett nyfött barn i huset. Jag vet att det är tidigt att börja planera igen nu, speciellt då jag i princip varit gravid sedan jag var 15, men jag vill verkligen ha ett tall barn i huset! Mår som bäst under graviditet och precis efter förlossning och jag vill ha många barn. Självklart kan det bli svårt ekonomiskt ibland, men jag har föräldrar som hjälper till. Och jag vet hur det är att inte få en enda stunds ledighet förrän barnen gått och lagt sig och till och med då ägnar man hela kvällen åt att städa.

Men som sagt, jag är i planeringsstadiet för ett femte barn. Finns några fler där ute som har många barn och som vill dela med sig?

• Svar på tråden Stor familj
  • Bajs out
    Svar på #40
    Jo det är klart att man vill kunna ge sina barn ngt utan att behöva snåla alltför mkt. Men barn behöver också lära sig att man inte alltid kan få allt. Ja det är klart man borde plugga innan nästa.
  • Zodic
    pussgurkan86 skrev 2009-03-11 20:59:19 följande:
    ok för oss kostar det 40.000 kr (all inklusive) om vi vill åka till thailand, maldiverna, bahams och så vidare. tänk då om man har 4 barn och då blir det ju runt 100.000 kr. jag säger inte att man måste åka så långt men för vissa är det viktigt. även om man ska tex. resa i sverige så kostar det en hel del, tex. om man ska åka skidor Sälen/Åre så blir det ju ändå en liten slant.
    Bahamas?? Det är ju inga normala resemål för någon som inte har "mycket" pengar.
    Skidsemester behöver inte kosta så mycket heller, vi brukar hyra 8-bäddarsstuga för 5000:-, sen tillkommer ju åkkort och resa (maten gör ju ine mkt skillnad eftersom man lagar själv, precis som hemma), men fortfarande inga enorma summor.
    Ibland känns det som folk vill skryta (ta inte åt dig) om sina såå dyra resor, när man kan hitta hälften så dyra till samma resmål. Dont get it.
  • Zodic

Bajs out skrev 2009-03-11 21:08:38 följande:

Jo jag vet att jag borde ta tag i pluggandet och jag ska försöka göra det så snart jag kan. Jag sa inte att jag definitivt kommer skaffa ett till barn precis inpå mitt nyfödda men bara att jag vill ha fler. Ja, jag vill ha fler nu, men jag vet hur det anstränger ekonomin ihushållet och hur mkt man måste kämpa så det finns en stor chans att jag väntar ett par år. Sedan att jag inte tycker det spelar så stor roll om alla barn har eget rum, om de får göra vad de vill för att vi har pengar eller om vi kan åka på dyra semestrar är inte det väsentliga. De ska vara lyckliga och känna sig älskade och inte bara vara omgivna med det materiella.
    Nej jag förstår dig :) (själv tyckte jag första tiden var riktigt hemsk, tanken på fler barn var väldigt långt borta i flera månader)
    Nej alltså, materiella saker är inte viktigt, men att inte kunna erbjuda mina barn skolresor osv skulle vara väldigt jobbigt för mig, det skulle aldrig hända mig men liksom att känna mig begränsad. Sen kan man ju inte åka på en solsemester på andra sidan jordklotet varje år kanske, men det behöver man ju inte heller.
    Jag tror det kan vara lätt att tänka att mina barn behöver inte blabla, men vad skulle egentligen barnen säga själva... jag hade en kompis när jag var liten som ärvde alla sina kläder av en äldre bror, hon tog ju inte skada av det men jag tror inte hon tyckte det var roligt liksom, visst när man är 3 men inte när man är 10 år! Sen kan ju barn alltid vilja ha det alla andra har, och det har man ju inte alltid möjlighet till, men det är inte samma sak :P
  • pussgurkan86
    Svar på #42
    jag har aldrig varit på bahamas så jag tar inte åt mig men någongång ska jag dit.

Alla prioterar olika.
  • Reglementet

Eh, nej, man utgår inte från att ens föräldrar ska hjälpa en. Det är väldigt omoget, och du borde nog inte skaffa fler barn heller.

Vad du borde göra är att skaffa en utbildning, så du kan försörja dina egna barn.

• Fantastic 4

Jag och min har haft tur och fått barnvakt vid 2 tillfällen och på så sätt kunnat åkt utomlands ensamma, skulle aldrig få för mig att paka min barn på ett flyg till varmare breddgrader medans de e så små!!! För mig så blir det liksom ingen semester!!! Visst blir det dyrt, men vem e det egentligen som ställer kravet på utlandsemester, barnen eller föräldrarna??? Vi har semstrat i sverige, hyrt stugor på gotland och öland, minst lika mysigt det......för oss handlar det inte om ekonomin utan mer om vad som e enklast med 4 barn!!! Har väldigt svårt att tro att en resa för en 4 barns familj skulle landa på 100 000, snarare 50 000 om man inte ska åka till bahamas och bo på lyxhotell!!!! Dessutom så e det ju faktist iaf för oss ett medvetet val att just utlandresor helt enkelt inte e prio 1 då man har fler barn!!! Resa kan man ju göra hela livet och det har jag stora planer på att göra när barnen blir äldre och det blir behändigare att ha med dom + att dom e tillräkligt gamla att uppskatta det!!!

Mamma till 4 fantastiska barn!!!
  • pussgurkan86
    Svar på #45
    jag håller med dig. Hon behöver en utbildning så hon kan försörja sina barn.
  • Bajs out
    Svar på #45
    Jag menar inte att man utgår ifrån att ens föräldrar ska betala allt åt en. Men om man inte kan bli stöttad av sina föräldrar alla (som ändå är barnens morföräldrar) har man ingen bra relation till dem.

Har jag sagt att jag inte tänker utbilda mig då? Och anledningen tilll att det inte helt går att förösrja mig själv nu är att jag är mammaledig.
  • Bajs out
    Zodic skrev 2009-03-11 22:12:36 följande:
    Bajs out skrev 2009-03-11 21:08:38 följande: Nej jag förstår dig :) (själv tyckte jag första tiden var riktigt hemsk, tanken på fler barn var väldigt långt borta i flera månader) Nej alltså, materiella saker är inte viktigt, men att inte kunna erbjuda mina barn skolresor osv skulle vara väldigt jobbigt för mig, det skulle aldrig hända mig men liksom att känna mig begränsad. Sen kan man ju inte åka på en solsemester på andra sidan jordklotet varje år kanske, men det behöver man ju inte heller. Jag tror det kan vara lätt att tänka att mina barn behöver inte blabla, men vad skulle egentligen barnen säga själva... jag hade en kompis när jag var liten som ärvde alla sina kläder av en äldre bror, hon tog ju inte skada av det men jag tror inte hon tyckte det var roligt liksom, visst när man är 3 men inte när man är 10 år! Sen kan ju barn alltid vilja ha det alla andra har, och det har man ju inte alltid möjlighet till, men det är inte samma sak :P
    Nej det är klart man vill kunna erbjuda sina barn det grundläggande och att de ska kunna ta del av skolgemenskapen på det sättet. Men jag växte upp med en ensamstående mamma där pengar alltid var ett problem och jag och mina systrar hade både egna nya kläder och möjligheten att åka på klassresa så det brukar lösa sig om man kan planera framåt. Man vet ju oftast när klassresor ska inträffa och oftast sparar klassen länge i förväg så det är inga problem.
Svar på tråden Stor familj