• romani beauty

Koranskolor

Vad lärs egentligen ut i landets koranskolor? Min son följde med en väninnans barn en gång på en sådan skola, och kom hem och var jätteledsen och rädd. Varför? Jo, på koranskolan hade de berättat att alla kristna skulle brinna i helvetet, att de kristna var som Satan och de skulle man inte umgås med, och så blev en liten flicka slagen på fingrarna med en penna då hon inte var tillräckligt uppmärksam. Hade han bara otur att han hamnade på en "dålig" koranskola eller är det såhär det ser ut??

• Svar på tråden Koranskolor
  • Myscho

Nej så är / var det här i linköping.

På sommrarna får man knappt gå förbi skolan utan att *ägare / rektorn* hoppar fram från ingen stans och börjar jaga en elr skrika åt en.

• romani beauty

men varför lär dom ut att man ska hata kristna? De bor ju i ett land där kristendomen tills helt nyligt varit statsreligion..och i en världsdel där kristendomen är dominerande!

• Legolina

låter konstigt tycker jag. Vad jag har förstått av muslimer jag pratat med så anser de att de kristnas gud är samma gud som Allah. Så kristna tror ju på samma gud och borde slippa brinna i helvetet...

Sjukt att barn får höra sådana ord du beskriver för övrigt...

• Ragnar

Detta uppplevde en av mina nära vänner när hon jobbade på som svensklärare på en muslimsk friskola. Så det behöver nog inte en koranskola för att detta ska inträffa. Inte att de slog barnen, utan att de lärde dem att passa sig för de som hade en annan tro och att de som inte trodde och betedde sig "rätt" var onda och skulle hamna i helvetet.
    Kan säga att hon och även en annan svensklärare sa upp sig och anmälde skolan men inget hände. Den finns säkert kvar än i dag.

• romani beauty
    Legolina skrev 2009-03-17 13:34:11 följande:
    låter konstigt tycker jag. Vad jag har förstått av muslimer jag pratat med så anser de att de kristnas gud är samma gud som Allah. Så kristna tror ju på samma gud och borde slippa brinna i helvetet...Sjukt att barn får höra sådana ord du beskriver för övrigt...
    ja, så säger de ju. Men jag undrar..om detta inte är enligt islam, varför låter föräldrarna barnen lära sig detta? Och hur kan man anställa personer som inte vet nåt om islam i en koranskola?
  • PellePlutt81

Jag gick i Koran skola när jag var liten och så var det iaf inte på våran. Tror han hade rent av oturen att hamna hos en sån dålig lärare.
    I Koranen står det även att man ska respektera Grundreligionerna.. vilket i det här fallet betyder judendomen och kristendomen.

• romani beauty
    PellePlutt81 skrev 2009-03-17 13:52:45 följande:
    Jag gick i Koran skola när jag var liten och så var det iaf inte på våran. Tror han hade rent av oturen att hamna hos en sån dålig lärare.I Koranen står det även att man ska respektera Grundreligionerna.. vilket i det här fallet betyder judendomen och kristendomen.
    jag vet att det står så. Så då undrar jag varför man har en så okunnig lärare till sina barn..och accepterar det??
  • PellePlutt81

Jag vet faktiskt inte, skulle inte jag göra iaf.
    Det är ju upp tillföräldrarna att ställa krav på lärarna. Kanske inte så många som vågar eller egentligen vet hur undervisningen där är..
    Kan bara säga att vi är muslimer och jag kommer INTE att lära mina barn att döma folk efter religion eller utseende.
    Mina föräldrar har uppfostrat mig till att acceptera all typ av folk oberoende av religion och etnicitet, det är det jag kommer att förmedla vidare till mina barn.

• feelings

Så ska inte en skola bete sig!

Såg på ett program igår på ettan tror jag det var.

En 12 årig pojk från Palestina var levande död och fadern fick frågan om donation.
    Han donerade flertalet organ.

Bla till judisk flicka...  Hela den familjen var väldigt negativa till muslimer... jag tror att om de fått veta att organet de skulle få kom från en muslim så hade de säkert tackat nej ....

Det är inte bara muslimer som bär på hat, men att föra in det i skolan.. ÄR inte något som någon borde acceptera...

• PellePlutt81

Invisible case: "Det är inte bara muslimer som bär på hat, men att föra in det i skolan.. ÄR inte något som någon borde acceptera..."

Håller med dig till 100%
    Det finns hatiska människor inom all folkslag och religion..

Svar på tråden Koranskolor