• romani beauty

Koranskolor

Vad lärs egentligen ut i landets koranskolor? Min son följde med en väninnans barn en gång på en sådan skola, och kom hem och var jätteledsen och rädd. Varför? Jo, på koranskolan hade de berättat att alla kristna skulle brinna i helvetet, att de kristna var som Satan och de skulle man inte umgås med, och så blev en liten flicka slagen på fingrarna med en penna då hon inte var tillräckligt uppmärksam. Hade han bara otur att han hamnade på en "dålig" koranskola eller är det såhär det ser ut??

• Svar på tråden Koranskolor
  • Familjetrollet

Ts en muslimsk man får ju gifta sig med en kristen tjej.låter som nått dennes son har hittat på eller så har han hört fel.

jag har inte stött på en enda muslim som hatar kristna!har även umgåtts med muslimer och de hatar inte kristna

• Familjetrollet
    Myscho skrev 2009-03-17 13:17:51 följande:
    Nej så är / var det här i linköping.På sommrarna får man knappt gå förbi skolan utan att *ägare / rektorn* hoppar fram från ingen stans och börjar jaga en elr skrika åt en.
    den skolan var med på tv för rätt många år sedan.tror det handlade om att barn agades och inte fick sexualkunskap i den skolan
  • romani beauty
    Familjetrollet skrev 2009-03-19 09:09:16 följande:
    Ts en muslimsk man får ju gifta sig med en kristen tjej.låter som nått dennes son har hittat på eller så har han hört fel.jag har inte stött på en enda muslim som hatar kristna!har även umgåtts med muslimer och de hatar inte kristna
    det är inte vad jag säger heller, har även jag muslimska vänner som definitivt inte hatar kristna.

men påstå att en sjuåring som med ögonen vitt uppspärrade av skräck ber mig ta bort korset som jag har runt halsen för annars hamnar jg i helvetet för det har han hört på denna koranskola, att påstå att han ljuger är rent skamligt.
  • Familjetrollet

romani beauty skrev 2009-03-19 13:11:15 följande:

det är inte vad jag säger heller, har även jag muslimska vänner som definitivt inte hatar kristna. men påstå att en sjuåring som med ögonen vitt uppspärrade av skräck ber mig ta bort korset som jag har runt halsen för annars hamnar jg i helvetet för det har han hört på denna koranskola, att påstå att han ljuger är rent skamligt.
    jag sa aldrig att han LJÖG!barn har livlig fantasi ibland.varför ringer du inte skolan och frågar vad de sysslar med?
  • romani beauty
    Familjetrollet skrev 2009-03-19 13:41:42 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-19 13:11:15 följande: jag sa aldrig att han LJÖG!barn har livlig fantasi ibland.varför ringer du inte skolan och frågar vad de sysslar med?
    min väninna pratade faktiskt med lärarna. Sen tog hon hennes dotter ur den koranskolan. Räcker det?
  • riskakan

Jag tycker att alla får tro vad de vill, men det är INTE Ok att skrämma upp barn och det verkar inte så sunt öht att lära ut: "dem och dem hamnar i helvetet, dem gör det inte inte". Varför gör man det? Oavsett om det gäller de flesta kvinnor, de flesta män, eller muslimer eller kristna eller någon annan grupp, tyder det på respektlöshet, för att inte tala om låg intelligens, att resonera så. Och dessutom lära ut det till barn!

Förr i tiden var många kristna också så "rigida" och en del präster hotade med helvetet så fort man inte tyckte exakt som DE tyckte. Men idag ser de flesta kristna "himmel" och "helvete" mer som symboler, samt rättesnören för vad som är rätt och fel. Jag tror inte att de flesta verkligen tänker sig att någon kommer att brinna i skärselden... Men jag kanske har fel?

• oOHalalOo
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-19 07:12:38 följande:
    Nu har jag INTE sagt att jag varken är kristen eller religös (vilket jag inte är)Kristna ställer VISST till med krig fast inte i GUDS namn, där har du skillnaden.Jag kan tillägga att jag inte är anti islam, utan snarare motsatsen.
    Kan du förklara vad du menar med 'kriga i Guds namn' vad det innebär? Vad det är du relaterar till? Ge gärna exempel och om du har kopplat det till Islam på något sätt. Så kan jag bättre ta itu med ett svar till dig.
  • LindaJohansson81
    oOHalalOo skrev 2009-03-19 20:54:41 följande:
    Kan du förklara vad du menar med 'kriga i Guds namn' vad det innebär? Vad det är du relaterar till? Ge gärna exempel och om du har kopplat det till Islam på något sätt. Så kan jag bättre ta itu med ett svar till dig.
    Ja tex Hamas skickar ju in självmordsbombare i Israel, innan dem går in i Israel träffar dem en Imam som ger dem tiilåtelse att kriga i Guds namn ex.(o kunna spränga sig själv och ÄNDÅ komma till himlen), så har iallafall mina palestinska vänner förklarat för mig hur det går till, då självmord är HARAM.
  • Um muhammed

LindaJohansson81

ok riktigt så går det ju inte till men visst skickar dom dit självmordsbombare och även om det inte är så bra för deras egen del så är vi många som är tacksamma för dom som ofrar sitt liv för palestna sen om dom kommer till helvetet eller ej för den gärningen är det ingen som riktigt vet då det är upp till Allah att dömma dom men visst har du rätt i att självmord är Haram.

• LindaJohansson81

Um muhammed skrev 2009-03-20 07:05:41 följande:

LindaJohansson81 ok riktigt så går det ju inte till men visst skickar dom dit självmordsbombare och även om det inte är så bra för deras egen del så är vi många som är tacksamma för dom som ofrar sitt liv för palestna sen om dom kommer till helvetet eller ej för den gärningen är det ingen som riktigt vet då det är upp till Allah att dömma dom men visst har du rätt i att självmord är Haram.
    Men ärligt? Är du TACKSAM för att de DÖDAR judar? Du låter sannerligen inte som en äkta religös person enligt mig, dd är aldrig bra, framförallt inte genom attentat.
    Muslimer och Hamas kommer ALDRIG att få respekt för dessa handlingar, utan snarare motsatsen. Och det är väl det man vill? Att palestina ska få respekt, men inte genom diverse attentat.
Svar på tråden Koranskolor