• romani beauty

Koranskolor

Vad lärs egentligen ut i landets koranskolor? Min son följde med en väninnans barn en gång på en sådan skola, och kom hem och var jätteledsen och rädd. Varför? Jo, på koranskolan hade de berättat att alla kristna skulle brinna i helvetet, att de kristna var som Satan och de skulle man inte umgås med, och så blev en liten flicka slagen på fingrarna med en penna då hon inte var tillräckligt uppmärksam. Hade han bara otur att han hamnade på en "dålig" koranskola eller är det såhär det ser ut??

• Svar på tråden Koranskolor
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2009-03-22 08:32:38 följande:
    Det var en av de tokigaste tolkningarna jag har hört hitills. Det finns ju ingen relevans för det heller i återkoppling till Koranen. Därför är min fråga fortfarande inte besvarad. Vill du gör inhopp i att försöka dig på ett svar, så får du allt anstränga dig lite mer än så här.

Sex med oskulder? Du JTA, du får absolut ta och läsa på. 72 houris står det inte om i Koranen, utan i hadith. Att man ska ha sex med dem är din fantasi av det hela.

I Koranen står det däremot om drycker som inte ger rus, så där har du rätt att det står i Koranen. Sen att du kopplar samman rus och bakfylla - tja...du verkar blanda in mycket i hur du ser på saker och ting. Men här talar du däremot om det osedda så det blir inte så bra att försöka jämföra det utifrån en jordisk upplevelse. Så du har ju fortfarande inte gjort någon vidare bra 'tolkning' av vad det står i Islams läror.
    Nä så tokig är inte den tolkningen. I den meningen att muslimer håller med om den tolkningen. För så är det: Det är inte min tolkning utan en bland muslimer vida spridd tolkning. Men du får ju naturligtvis tolka precis som du vill, endast du har rätt att definiera din tro (i Sverige alltså, inte i ett muslimskt land). Åtminstone har dina invändningar den fördelen att du själv inte tänker bli självmordsbombare.

Såvitt jag vet brukar det stå någonting i still med "intoxicated" i engelska översättningar av koranen. Vilket kan tolkas som fylla eller bakfylla. Med tanke på hur man mår i fyllan respektive bakfyllan är det inte osannolikt att de flesta skulle anse bakfyllan vara förgiftningen man talar om.
  • EnRakKurva

Romani beauty, jag skulle gärna vilja veta var denna koranskola befann sig. Är det i Stockholm får du gärna berätta var. För då tänkte jag besöka den.

• LindaJohansson81
    oOHalalOo skrev 2009-03-20 15:57:50 följande:
    Men nu frågade jag ju hur det här sker i Allahs namn, jag tycker inte du har svarat på det. De flesta vet att det är förbjudet att begå självmord för att döda civila, som du tar upp. Så på vilket sätt sker det i Allah namn? För när jag läser 'i Allahs namn' då uppfattar jag det som om det är påbjudet av Allah. Var hittar jag påbudet när det gäller att döda civila? Det är det som jag skulle vilja ha klarlagt.
    Det är ju just det som är problematiken med dessa såkallade "självmordsbombare", de SÄGER att de gör det i Allahs namn, MEN ingenstans står det eller finns det i Koranen, att det är RÄTT att göra så. ÄNDÅ godkänner imamerna dessa handlingarna och PÅSTÅR att det är RÄTT att göra så. Det är det jag inte förstår.
  • LindaJohansson81

Um muhammed skrev 2009-03-20 12:31:37 följande:

LindaJohansson81 Visst är det hemskt när oskyldigas liv tas inget snack om den saken och har absolut inget imot judar, men dessa förbannade israelier förstår ju inget annat, hade önskat att dom bara gav tillbaka ladet dom stal skakade hand och blev sams men det lär ju aldrig hända tyvärr. Sen Hamas...Ja vad ska man säga Länge leve Hamas och khalid mishál...
    Där visade du mig det som skrämmer mig mest.
    Jag umgås mycket med muslimer, jag visade dem detta inlägg och dem sa skrämmande.
    Stal? Om du menar landet som de blev TILLDELADE efter andra världskriget lägger du nog skulden på fel land. Om du menar landet de FICK i krigsskadestånd efter de blivit attackerade av tre länder SAMTIDIGT, så tycker jag att du har fel,.

Att säga länge leve HAmas visar tydligt på din brist på kunskap.
  • oOHalalOo
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-24 10:30:26 följande:
    Det är ju just det som är problematiken med dessa såkallade "självmordsbombare", de SÄGER att de gör det i Allahs namn, MEN ingenstans står det eller finns det i Koranen, att det är RÄTT att göra så. ÄNDÅ godkänner imamerna dessa handlingarna och PÅSTÅR att det är RÄTT att göra så. Det är det jag inte förstår.
    Exakt de säger det. Men var hittar vi tillåtelsen? Jag gör det inte. Så här är det viktigt att ha i minnet att man är ytterst SJÄLV ansvarig för de beslut och handlingar man utför. Man måste noga överväga vilken väg som är den rätta att gå. Det är väldigt lätt att låta sig påverkas och gå en väg som man kanske inte hade tänkt att ta, bara för att någon har gott munläder. Så man måste alltid ha två fötter på jorden för att kunna ta de bra och rätta besluten. I alla fall göra sitt yttersta för att kunna göra det.
  • JTA

Vad är det ni undrar över - det är ju lätt: Definiera alla israeler som stridande och offret du gör som att dö och dödas i strid för Allah. Klappat och klart - raka vägen till paradiset och vin som man inte blir full eller inte bakfull av (välj själv) och ett inte helt klarlagt antal oskulder - evigt unga, klarögda, med fasta bröst - till förfogande.

Och det är inte min fantasi. Men visst är det en fantasi.

• EllieMay
    Um muhammed skrev 2009-03-20 12:31:37 följande:
    LindaJohansson81 Visst är det hemskt när oskyldigas liv tas inget snack om den saken och har absolut inget imot judar, men dessa förbannade israelier förstår ju inget annat, hade önskat att dom bara gav tillbaka ladet dom stal skakade hand och blev sams men det lär ju aldrig hända tyvärr.Sen Hamas...Ja vad ska man säga Länge leve Hamas och khalid mishál...
    Länge leve en terrorist organisation? Ja grattis med deras agerande så lär palestinierna aldrig få det bättre, så det kan du tacka dem för.
    Dessutom är judarna ursprungsbefolkningen, så varför i allsin dar skall de ge bort ett land de bott i sedan 1700F kristus. Vill man ha fred och leva bättre så får man också agera efter det, skicka över självmordsbombare och raketer är inte ett sätt att skapa fred, och Israel kommer aldrig aceptera detta som något freds försök från Hamas.
    Hamas är listad både av USA och Eu komissionen som en terrorist organisation, och det är få som supportar terror.
    Inget vatten utan regn
  • romani beauty
    EnRakKurva skrev 2009-03-24 08:55:53 följande:
    Romani beauty, jag skulle gärna vilja veta var denna koranskola befann sig. Är det i Stockholm får du gärna berätta var. För då tänkte jag besöka den.
    i landskrona
  • VulgusProfanum

Jag tycker religiösa friskolor är skrämmande överhuvudtaget. Spelar ingen roll om de är knutna till Islam, Kristendom eller någon annan religion.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Jammeh
    VulgusProfanum skrev 2009-03-25 12:30:40 följande:
    Jag tycker religiösa friskolor är skrämmande överhuvudtaget. Spelar ingen roll om de är knutna till Islam, Kristendom eller någon annan religion.
    Nu sårade du mig djupt. ;) bästa tiden i mitt liv var när jag gick på en friskola. Den jag gick på kan inte mäta sig med komunala grundskolor. Den var helt enkelt bäst! sedan vet jag inte hur det är på andra håll. Men som sagt: Bäst

Sedan måste jag bara säga att jag tycker Linda J har en väldigt härlig syn på tillvaron. håller med dig i det du skrivit om allt. Inte ofta det händer mig, har enorm egenvilja och ideer.
  • VulgusProfanum
    Jammeh skrev 2009-03-25 15:36:30 följande:
    Nu sårade du mig djupt. ;) bästa tiden i mitt liv var när jag gick på en friskola. Den jag gick på kan inte mäta sig med komunala grundskolor. Den var helt enkelt bäst! sedan vet jag inte hur det är på andra håll. Men som sagt: Bäst Sedan måste jag bara säga att jag tycker Linda J har en väldigt härlig syn på tillvaron. håller med dig i det du skrivit om allt. Inte ofta det händer mig, har enorm egenvilja och ideer.
    Jo jag kan förstå att man kan uppleva det som underbart etc att gå i en friskola. Mitt problem är dock det att jag inte tycker att skolan och undervisningen ska föras utifrån ett religiöst perspektiv utan utifrån ett samhällsperspektiv.
    Det finns stora risker- som jag ser det om man tillåter religiösa skolor och speciellt om det inte finns ett bra kontrollsystem.
    Skolorna i US är mitt skräckexempel!
    Där undervisningen baseras på Bibeln och där man totalt struntar i vetenskap och beprövad erfarenhet.
    Vissa skolor tillåter inte ens att eleverna undervisas i sexualkunskap eller t.ex evolutionslära utan det enda som lärs ut är abstinence och kreationism.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
Svar på tråden Koranskolor