Um muhammed skrev 2009-03-18 07:59:53 följande:
Dom flesta muslimer jag känner respekterar dom kristna, och vi kan inte avgöra vem som ska hamna i helvetet och inte. Dom flesta som kommer till helvetet är kvinnor så mycket vet vi, vi vet också att att Allah lät en kristen kvinna komma till paradiset med anledning att hon var vänlig och tog hand om katter. Vi vet att dom flesta kristna kommer till helvetet till en början men vi vet också att i slutändan kommer även en del av dom till paradiset. Så ingen muslim har rätt att dömma någon annan vare sig dom är kristna muslimer eller judar, ...
Lägg ner det där med å skriva "vi vet, vi vet". Vi vet INGENTING! För vi var inte där!
JTA skrev 2009-03-17 16:35:59 följande:
Men säger traditionell islam att kristna skall respekteras, eller säger traditionell islam att de kristna åker åt helvete? Har för mig att båda möjligheterna nämns i koranen. Islam respekterar visserligen Jesus som en av de främsta profeterna men säger att han inte var guds son utan en vanlig människa. Vilket alltså går tvärtemot den idé som utgör själva definitionen av kristendom. Svårt att säga då att islam respekterar den kristna läran. Jag skulle tro att den där läraren i stort sett hållit sig till traditionell islam. Men är man diplomatiskt lagd går det så klart att presentera budskapet en smula mer lättsmält. De flesta som tror på ett liv efter detta önskar och arbetar väl för att även alla andra skall få njuta paradisets fröjder. För ett exempel på motsatsen till det sistnämnda, se sidan
www.islamforbarn.se/ rulla ner till rubriken "De som inte vet".
Jesus är inte Guds son, då Gud inte är en människa å därmed inte kan få barn. Om han sedan tog sig det åtagandet att "agera far" till Jesus är en annan sak.
Men hans biologiska far var/är han inte!
Jag är född till muslim, men jag anser mig inte vara en "riktig" muslim. Jag tar till mig lite av varje religion, det som verkar vettigt. Man ska inte tro på allt man läser, man var inte där å då har man heller ingen aning...
I grund å botten så är alla religioner lika, det är vi människor som väljer att tolka dem på olika sätt.
Det finns bara EN Gud, han har bara olika namn!