• Anonym (Anna)

Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?

Jag mår piss och har gjort det i flera år.
    Har sambo och 2 barn, studerar 100% och jobbar 36 tim/mån.

Går på vuxenpsyk hos en läkare och har en samtalskontakt.
    Har fått diagnosen ADHD samt en UNS ätstörning, depression och ångest. Lider även av tvångstankar.

Äter antideppressiva, adhd medicin, ångestdämpande och har imovane till natten.

Just nu har jag en sådan kraftig ångest dagligen, klarar knappt av att göra något, det är svårt att bara existera, tankarna på att ge upp finns där ofta men jag kämpar för mina barn.

Helst av allt skulle jag vilja bli sjukskriven och få bli bra men jag har inte råd!

vad gör man, någon som varit där?

• Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?
  • Anonym

Man sjukskriver sig ändå! Hälsan går före jobb och pengar. Vem tackar dig när du fullständigt kört huvet i väggen och kanske blir sjukskriven jättelång tid? Bättre vara sjukskriven nu och ha en chans att kunna jobba och studera sen igen än att göra som mig jobba trots att man egentligen är sjuk och nu vara sjukpensionär. Du klarar att vara sjukskriven ekonomiskt! Det löser sig alltid på nåt sätt. Du och din hälsa går som sagt före. Och dina barn går också före jobbet/skolan-de behöver en frisk mamma som orkar med dem och på detta sätt blir du ju kanske aldrig frisk. Sök mer hjälp,ta hand om dig,sjukskriv dig! Önskar dig allt gott-jag mår själv piss så jag vet hur det känns.

• Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2009-03-17 20:39:01 följande:
    Man sjukskriver sig ändå! Hälsan går före jobb och pengar. Vem tackar dig när du fullständigt kört huvet i väggen och kanske blir sjukskriven jättelång tid? Bättre vara sjukskriven nu och ha en chans att kunna jobba och studera sen igen än att göra som mig jobba trots att man egentligen är sjuk och nu vara sjukpensionär. Du klarar att vara sjukskriven ekonomiskt! Det löser sig alltid på nåt sätt. Du och din hälsa går som sagt före. Och dina barn går också före jobbet/skolan-de behöver en frisk mamma som orkar med dem och på detta sätt blir du ju kanske aldrig frisk. Sök mer hjälp,ta hand om dig,sjukskriv dig! Önskar dig allt gott-jag mår själv piss så jag vet hur det känns.
    Men jag får det inte att gå runt om jag är sjukskriven... förlorar 9000 i månaden. Det går inte..
  • fruis

Du kanske inte klarar det utan att göra förändringar i din tillvaro men det är värt att dra ner på kostnader för att kunna må bättre. Vad är poängen med att bo kvar, att ha bil etc om man är så sjuk att man inte orkar leva?

• Anonym (Anna)
    fruis skrev 2009-03-17 20:56:46 följande:
    Du kanske inte klarar det utan att göra förändringar i din tillvaro men det är värt att dra ner på kostnader för att kunna må bättre. Vad är poängen med att bo kvar, att ha bil etc om man är så sjuk att man inte orkar leva?
    Jo tyvärr kan jag inte dra ner på några kostnader. Bilen behövs för att kunna ta oss någonstans, vi bor redan trångt så en billigare mindre lägenhet skulle inte gå det heller.
  • Anonym (Anonym nr1 igen)

Inget är mer värt än hälsan! Har man förlorat den så kvittar det om man är miljonär-tro mig! Det finns alltid nåt man kan ändra på så man har råd. Se över hela ekonomin och tänk efter ordentligt om det är värt att kanske bli sjukpensionär för att just nu ha lite mer pengar. Då får du ännu mindre pengar ska jag tala om.

• Anonym (ledsen)

Jag befinner mig i samma situation. Haft ätstörningar och depp m ångest i flera år. Tog mina besparingar och var sjukskriven 15 veckor förra vården. Skulle behöva va sjuksriven längre nu, men inte möjligt ekonomiskt. Är ensamstående, och får inte soc. Så det är bara att fortsätta plugga trots att jag snart går under...

• Anonym (Anna)

Pratade med fk idag som sa att man kunde få behålla sitt studiemedel om man blir sjukskriven... sen antar jag att man får sjukersättning på lönen för det man jobbar? Någon som vet vad som gäller kring det. Hur räknas sjukersättningen ut när man pluggar heltid och jobbar så pass lite som jag gör??

• Anonym (jobbförändring?)

Finns det möjlighet att göra jobbet på ett effektivare och roligare sätt?
    Jag mådde ganska väldigt dåligt och sov i princip ingenting sista natten efter tre nätter med minimal sömn.
    Jag hade ett samtal med min chef om prioriteringar och hur jag skulle gå tillväga för att förbättra min egen hälsa och ändå kunna fortsätta jobba.

• Anonym

Anonym (Anna) skrev 2009-03-18 21:06:23 följande:

Pratade med fk idag som sa att man kunde få behålla sitt studiemedel om man blir sjukskriven... sen antar jag att man får sjukersättning på lönen för det man jobbar? Någon som vet vad som gäller kring det. Hur räknas sjukersättningen ut när man pluggar heltid och jobbar så pass lite som jag gör??
    Du får behålla dit studiestöd och får 80% av din lön
  • Anonym (Anna)

Studiestödet kommer alltså från csn? Så man lånar till ingenting i princip? Hur länge får man behålla det?

Tyvärr finns det inte så mycket annt att göra på jobbet då jag arbetar i butik.

Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?