Inlägg från: Matglad |Visa alla inlägg
  • Matglad

Järfällaföräldrar 5

Hej alla!
    Har varit så trött denna vecka att jag inte orkat skriva någonting. Kanske tidsomställningen? Nu verkar ju vädret arta sig i alla fall, har haft två härliga eftermiddagar i lekparken.

I lördags var jag med de två stora barnen i simhallen och Moa var hemma med pappa. Det var ju bara några timmar men har ju inte varit borta från henne så länge tidigare. Det gick jättebra och hon åt en liten flaska som jag pumpat ur. Nu på lördag ska jag och Signe gå på High school musical födelsedagspresent) så då blir det lite längre men skönt att veta att det funkar. Ska bli kul att göra ngt med min stora tjej!

Mirix: Kan inte gå på mässa i helgen men det låter ju kul så nästa gång hoppas jag att jag kan. Ska du fortfarande till ikea imorgon?

Misses: Hade gärna kommit på fika hos dig på fredag men det verkar ju inte vara ngn annan som kan. Nästa vecka har jag stora tjejen hemma och hon är inte så förtjust i fikaträffar.

Disan: Så härligt att allt är bra!

• Matglad

Mirix: Ja kl. 10 utanför ikea.

Någon annan som vill hänga på en "promenad" på ikea imorgon? Det blir säkert jättefint väder...!

Seaflower: Låter jobbigt med sängläge. Hoppas dock att bebisen stannar där inne så länge som möjligt!

• Matglad

Seaflower: Håller tummarna för att allt går bra!

Fredriza: Hoppas Hampus bli frisk snart! Spännande med nya huset. Verkligen rätt årstid att flytta till hus!

Vilket fint väder det har varit denna vecka då man sluppit frysa i lekparken plus att det är lite mer folk där än vanligt. Trevligt.

Idag har jag varit på nya Waynes i Jakobsberg. Det var jättefint och fräscht och gott om plats för barnvagnar! Så dit kan vi kanske gå ngn gång om någon har lust (säger jag som tycker att fikat är meningen med promenaden). Men man blir lätt fattig där...

Ang. mat vill jag ha tips på billiga maträtter. Försöker hålla nere matkostnaderna.

• Matglad

Disan: hur gör ni som inte har bil med handling?

Just nu tycker jag att det blir mkt småhandling med vagn men man får ju inte med sig så mkt (ibland går det åt 10 l mjölk i veckan här). I april ska jag försöka veckohandla och inte handla ngt däremellan får se vilken effekt det har. Vad har ni andra för matkostnader? Jag har räknat sedan januari och vi har mellan 3500 och 4500 kr /mån på mat och mat + tvättmedel, blöjor etc mellan 4200 och 5400. Enligt konsumentverket är det rimligt med 4500 kr/mån för mat för två vuxna och två barn så vi ligger ju på det men det känns som det skulle vara trevligt att kunna spara ännu mer nu när jag är hemma och kan planera. Men samtidigt vill jag ju laga bra mat av bra råvaror och mycket frukt och grönsaker.

Nu har jag precis tittat på lyxfällan och sitter och knåpar på min budget!

• Matglad

Lever mitt liv i Excel för närvarande...

• Matglad

Stora syster skrev 2009-04-03 10:53:25 följande:

Bra tips Flurran, man kan tro att du e släkt m "Matglad"! ;)
    Absolut! Ha, ha...

Snart ska jag fixa lite pannkakor till lunch för mig och sonen. Tänkte kasta i lite rivna morötter men kom på att sonens middag igår bestod av typ 3 ugnsbakade morötter och lite ris... så det blir nog lite spenat i istället.

Ett annat bra mattips som jag gör ofta är klyftpotatis och rotfrukter (morötter, palsternacka, kålrot, rödbetor) i ugn. Dela i klyftor, häll på olivolja och salt, ställ in ugnen 200 grader varmluft (annars 225) i ca 40 min. Det kan man ha till allt och tex göra lax eller kyckling i samma form. Valfri sås såsom ajvar relish, sweet chili, eller creme fraiche eller vad man har hemma.
  • Matglad

Nu har jag precis varit på en långpromenad runt golfbanan och såg vårens första blåsippor! Och igår såg jag tussilago. Tänk att man kan lycklig för så lite!

Fredriza: Låter smarrigt!

Ikväll serveras i vårt matglada hem en kulinarisk anrättning av ugnsbakad falukorv (rester) med gammal potatismos alt makaroner...Härlig fredagskväll!

Välkommen snowflake i ny upplaga!

• Matglad

Tip: Det låter ju jättemysigt! Nu fick jag verkligen lust att åka till franska alperna! Såg reprisen av packat och klart i morse och då var de på gotska sandön och det verkade också jättehärligt, lite folk och helt orörd natur. Där finns ingenting så man får ta med all mat själv och antingen bo i tält eller enkel stuga. Man får dessutom vara där max en vecka... Det finns inte så mkt att göra där mer än att vara och att vandra (och bada om vattnet tillåter, är nog kallt för det mesta!). I like!
    Men här blir det nog ingen semesterresa då barnen är som Marina skrev i en tråkig ålder... plus att vi inte har några pengar att åka någonstans för.
    14000 tycker jag låter mkt för en vecka men det kanske är normalt? Att bila långt med barn kan ju bli jobbigt också.

• Matglad

Marina: Grattis till nya bilen! Är det en 7-sitsig? Hoppas det går bra att sälja den gamla... Vi kämpar på med vår Ford focus med alla tre bak. Det går över förväntan men vi får se hur det blir när moa behöver en större stol.

Moa har förresten fått en tand men inte en framtand utan en på sidan... Lite konstigt. Hon har varit lite gnällig de senaste dagarna, jag antar att det är därför. Har stora tjejen hemma den här veckan, påsklov, imorgon hoppas jag att hon hjälper mig att städa ur bilen men man ska väl inte hoppas för mycket. Dessutom är hon pollenallergisk och blir lätt hängig och trött när vädret är som finast. :(

På torsdag åker vi till svärföräldrar i Jönköping, får se hur det går att åka med alla tre. Idag åkte vi till Årsta och Ville tyckte inte att det var roligt att åka bil, han ville gå ut hela tiden. Hur ska det då gå att åka typ 40 mil.

Apropå semester blev jag lite sugen på husvagnssemester och funderar på att hyra husvagn 2 v i sommar. Hittade en billig på blocket, bara 1500 kr/v. Har aldrig bott i husvagn men tält, husvagn känns dock lite enklare med barnen. Blir nog spännande.

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5