• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Mirix

Kajsa! Vilka jätte fina bilder du o Jonas har på Facebbok!

• RedTopaz

Här är det en morr- morgon.. Noa sover bara sämre och sämre, det går åt FEL håll!
    Dessutom sovr han mindre och mindre på dagarna borsett från vissa dagar någon gång då och då när han sover nästan hela dagen. Ungen kan vara vaken 5h i sträck, sova någon timme och sedan vara vaken flera timmar igen. Tar bara någon powernapp på några minuter här och där.

Jag vill också att han sover 12h i sträck! Ok om han äter 1-2ggr ett tag till men vill att han somnar om efter maten direkt..

Skulle varit på mammagruppen på bvc vid 10, men det var en omöjlighet efter den jobbiga natten.

Ska iaf gå ut på min vanliga prommis, någon som vill följa med? Antingen vid 12.30 eller efter 14.30  (dagishämtningen är vid 14).

Nu ligger ungen och garvar istället för att äta.. sött! Men idag är jag irriterad...

• Disan

mirix: som sagt (till Fanny alltså) så hittade jag dem inte! Har nog lagt dem på ett säkert ställe så att jag inte skulle tappa bort dem... *Suck* Skall finna dem snarast och leverera dem personligen!

syster: Jag som tänkte erbjuda Alex att prata med sin moster om hon ville (jag minns ju faktiskt hur det var att vara tonåring och hata mamma...), men jag är väl också för mossig! Hahaha!

Ang nattning: Igår gick det på 35 min! Tjoho! Tyvärr vaknade Ronja i morse med lite feber, så det kan ha berott på det... Vi får se ikväll helt enkelt!

åsa: Haha, vill du se skog kan du alltid komma hit

Kul att ni verkat har trevligt igår kväll!!

bt: Usch... Låter jobbigt! Men Maya är lite likadan också, hon kan vara vaken lääänge (igår slog hon rekord på mellan halv ett och halv sju på kvällen!!) med endast små minipowernaps på cirka 3-5 min.

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Matglad

Mirix: Tack! Jag har förresten lyckats lokalisera några stämplar (god jul, ängel, hjärta) men de var inte märkta. Visst var det några fler som saknades? Har förstås tappat bort lappen...

Idag har jag premiärcyklat med Moa (vi har en fiffig cykelvagn), det blev en tur till Hässelbybadet med kaffetermos och allt. Mysigt! Mitt knä är fortfarande lite ömt och cykling ska väl vara skonsammare mot knäna.

Tip: Kan vi köra på Blodomloppet så har jag lite mer tid på mig att träna. Sista anmälningsdagen är väl någon gång i maj.

På fredag ska jag på fest på jobbet (avtackning av pensionärer) och ska lämna Moa hemma för första gången på kvällen. Ska bli roligt och hoppas att det går bra här hemma så att man kan ta sig ut fler kvällar!

Marina: om hon bara vaknar en gång per natt nu kommer hon ju snart att sova hela natten!

Igår hade vi lite knas med sömnen för jag försökte få henne att sova 3 gånger på dagen ist för 2 och väckte henne alltså. Men hon somnade trots det inte en tredje gång och var vaken 15-19. Somnade då kl 19 vid bröstet men vaknade kl 20 och åt lite mer, sedan vaknade hon halvfem och var piggelinen timme. Suck! Nej, tillbaka till de gamla rutinerna och hoppas att det börjar funka igen. Hon har den senaste veckan fått svårt att somna in. Så trist och jag har verkligen inget tålamod med barn som inte somnar.

• RedTopaz

Anna: Aha, bra att veta att fler bebisar gör så!

Jag är lite orolig över Nois (han kallas så här hemma), han vaknar varje morgon och är supertäppt, det börjar höras redan vid 2-3 tiden på natten. SÅ har det varit i många veckor nu och vi trodde först att han var förkyld och att det satt i länge men jag tror inte längre det. Han är inte ett dugg täppt resten av dygnet!
    Misstänker att det kan vara därför han sover så dåligt på morgonen..

Kan han vara allegisk mot något? Typ kvallster?

• Marina

Bt ta upp det med näsan med bvc så du får veta säkert...

Jobbigt med sömnen, tur att Noa är så snäll som sitter själv, hade Isa varit vaken så mkt på dagarna hade jag blivit knäpp eftersom jag inte får gjort ett skvatt när hon är vaken, så jag tackar gudarna att hon sover ett par timmar om dagen så man får gjort nåt här hemma och med Liam..Hon börja sova bra när vi börja lägga henne i sin säng även på dagarna innan sov hon powernaps själv eller i famnen...

Mamma till André, Liam och Isadora
  • RedTopaz

Marina: Tycker det är svårt att få till en stående eftermiddagslur mellan matningar, dagishämtning, prommisar, ärenden osv..
    När sover Isa på dagen och hur länge?

• Marina

Beror på hur nattmålen är men antingen mellan 7-9 eller mellan 8-9.30 cirka sen är hon vaken ca 1-2 timmar och sover sen 1-2 timmar och så kan hon hålla på nästan hela dagen..Vissa dagar skriker hon en hel del och då sover hon längre efter för det tar hårt på henne med skrikperioder speciellt kvällarna

Förstår att det är svårt på eftermiddagen för er...

• Disan

matglad: vad mysigt det lät!

Jag tackar gudarna för att Maya går med på att ligga själv så pass mkt som hon gör, spec idag...

Skulle natta Ronja, trött och febrig, då brukar det gå snabbt. Men nej, så fort hon lade sig ned började hon hosta och slutade liksom inte... Till slut somnade hon iaf, så skönt! Efter en tio min ungefär så vaknar hon igen av att hon hostar... Försöker natta om men då har en gubbe börjat blåsa bort löv och grus utanför oss, så det gick inte. Lät som tusan!

Nu är Ronja uppe igen och vandrar runt. Kommer att vara helt död ikväll ju... Stackars tjejen!

Genom alla nattningsförsök låg Maya så snällt i sin babysitter. Nu senaste vändan hade hon t o m somnat! Inte ett knyst har hon sagt. Underbart! Skulle hon ha panikskrikit hade jag banne mig gett upp totalt, trots att Ronja eg behöver sova med tanke på febern.

Skall tillägga att jag försökte få Ronja till att somna i min famn också, men då hade hon piggnat till så pass mycket att det inte gick.

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Marina

Skönt att Maya sitter själv vissa dagar lyckas vi ha henne i babysittern rätt länge ca en gång om dagen men hon är inte mkt för att va för sig själv hoppas bara det ändrar sig...Har Ronja feber vid 37.3 det låter väldigt lite, alltså märker ni på henne att hon har feber vid den tempen??? Hon är kanske lågtempad annars??

Bt glömde svara på promenad fråga, jag är lika fast idag har André hemma en feberfri dag...

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5