• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • JPL
    Miralicia skrev 2009-04-08 22:00:03 följande:
    Kavat skrev 2009-04-08 20:24:34 följande: Har även hört om en del som använt sig av en sån bär batteridriven liten lattevisp/mjölkskummare att vispa med för att få det att lösa sig istället för att skaka eller snurra, eller om man vill blanda till i något annat än nappflaska när det handlar om lite större barn. Har inte haft anledning att testa själv så jag kan inte uttala mig i frågan annat än att vidarebefordra vad jag hört från andra.
    Ja nappflaska är inte aktuellt för mina. Men jag har en lite minivisp, från före lattevisparnas tid, och det ar den jag använde.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-08 21:05:33 följande:
    Hej, har tidigare fått mycket bra råd och information av er, undrar om jag får stämma av lite igen? Vi misstänker att vår pojke är allergisk mot något/några födoämnen. Försökt prova oss fram efter råd från er. Nu äntligen fick vi träffa läkare i måndags efter en kaotiskt söndag. Dem tog en massa blodprover men gjorde inget pricktest, är det rätt? Fick för mig att man även ska göra rast?
    Pricktest görs inte alltid. Blodprov, dvs rör som lämnas till lab är det som kallas RAST. De brukar till viss del visa samma resultat, alltså på snabba reaktioner. Jag har fått uppfattningen att de oftar prickar på plats för att få en liten hum om det visar något och vad de ska kolla på RAST, åtminstonde verkade det så på läkarna här. Det kostar ju mer att skicka in för RAST än att kolla en ev. prick på plats, så det är kanske lite av den anledningen också? Visar de tydligt på pricktestet så kanske de skippar RAST helt. Ja, alla läkare resonerar ju olika också.
  • Miralicia
    JPL skrev 2009-04-08 22:03:08 följande:
    Ja nappflaska är inte aktuellt för mina. Men jag har en lite minivisp, från före lattevisparnas tid, och det ar den jag använde.
    Att det inte är så värst aktuellt med nappflaska för dina grabbar vet jag
    Tänkte det mer som ett mer allmänt tips om man inte tänkt på det alternativet. Vet om de som använt lattevisp även med nappflaskor om det blivit klumpigt när man skakat och snurrat. Det blir lite snabbare vispning än om man vispar för hand och lättare att komma åt och ha sönder ev klumpar
  • Jane Roe
    Twixie skrev 2009-04-08 13:38:12 följande:
    Tack Kavat för ny tråd Nu kan jag säkert vara helt ute och svamla men jag har för mig att någon i den här tråden hade ett barn eller visste ett barn som hade "mörk fläck under ögat" och att det kunde vara tecken på allerig, att den försvann i samband med att allergin upptäcktes. Någon som känner igen scenariot? Varför jag undrar är för att yngsta sonen har som en blåtira under ena ögat. Han har mer elle rmindre alltid haft den men på senare tid (månaderna) så blir den mörkare och mörkare och försvinner aldrig. Tidigare när han var liten kom den mest fram när han blev trött. Vet inte om den har något med någon allergi att göra men vi ska imorgon till läkare för hans viktkurva pekar nedåt och har gjort så sedan december mer eller mindre. Sist hade han tom gått ned i vikt. Han har tappat nästan två kurvor sedan december. Jag hoppas att de inte bara stirra på allergi utan utreder andra orsaker dock då han vägrar äta i princip och då han äter är det väldigt små portioner.
    Jag får sådana fläckar under båda ögonen ! Har ingen aning om vilken allergi det är (är allergisk mot olika saker). Eller om det är någon allergi alls. Huden blir dessutom väldigt spänd...
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Mama Law
    Blå Flygare skrev 2009-04-08 20:19:04 följande:
    MamaLaw: Vad fick ni för beslut från fk?
    Vi har inte fått beslut än... men har för att va på den säkra sidan börjat kavla upp ärmarna för att överklaga och behöver jag inte det så är det en bonus.... men lika bra att va inställd direkt......
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Glad och mor

Jag pratade med läkaren idag och hon tyckte att vi skulle fortsätta provocera.
    Det går emot mina instinkter!!!!!!!
    Hon sa också att det inte får kännas jobbigt. Jag har bestämt att vila från dessa provokationer under påskhelgen åtminstone. Han kan få något som "kan innehålla" spår av mjölk på sin höjd.
    Hon sa också att vi inte har sabbat något. Då gör det väl heller inget om vi vilar några dagar?

• Kavat

Glad och mor skrev 2009-04-09 09:35:09 följande:

Jag pratade med läkaren idag och hon tyckte att vi skulle fortsätta provocera. Det går emot mina instinkter!!!!!!! Hon sa också att det inte får kännas jobbigt. Jag har bestämt att vila från dessa provokationer under påskhelgen åtminstone. Han kan få något som "kan innehålla" spår av mjölk på sin höjd. Hon sa också att vi inte har sabbat något. Då gör det väl heller inget om vi vilar några dagar?
    Nej, jag håller på dej! Inte kul att åka in under påskhelgen om något skulle hända och om ni vilar lite är nog bara bra skulle jag tro.
  • 2små2stora

Nu har vi varit hos dietisten och fått energitillskott till Johanna. Så nu hoppas vi att hon börjar gå upp i vikt.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Alicia05sMamma

Hej allihopa & Glad påsk på er

Här väntar vi fortfarande på att vår läkare ska ringa. Skulle ringa oss inom 1 vecka. Nu har det gått 1,5 vecka *morrar* Så imorgon bitti ska jag ringa upp & fråga va i hela friden det är frågan om, när vi ska måste ringa 100 femtielva ggr själva. Såhär är det varje ggn det sägs att hon ska ringa oss {#lang_emotions_djavulsk}

Skärper hon inte till sig nu & tar oss på allvar nu så byter vi läkare omgående. Hon har ju fått medelandet via akutet och läkaren som tog emot oss för 1,5 vecka sedan efter att vi tvingades ringa 112. Trots att läget blev så akut så ringer inte människan...

Kommer kasta mig på telefonen såfort dom öppnar imorgon bitti

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • 2små2stora
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-09 21:23:20 följande:
    Hej allihopa & Glad påsk på er Här väntar vi fortfarande på att vår läkare ska ringa. Skulle ringa oss inom 1 vecka. Nu har det gått 1,5 vecka *morrar* Så imorgon bitti ska jag ringa upp & fråga va i hela friden det är frågan om, när vi ska måste ringa 100 femtielva ggr själva. Såhär är det varje ggn det sägs att hon ska ringa oss Skärper hon inte till sig nu & tar oss på allvar nu så byter vi läkare omgående. Hon har ju fått medelandet via akutet och läkaren som tog emot oss för 1,5 vecka sedan efter att vi tvingades ringa 112. Trots att läget blev så akut så ringer inte människan... Kommer kasta mig på telefonen såfort dom öppnar imorgon bitti
    Dålig stil,att inte höra av sig men är det öppet i morgon när det är långfredag?
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Allergitråden!