• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Miralicia

Glad och mor skrev 2009-04-06 20:41:52 följande:

Va?? Kan man få bidrag??? Min son dricker Solhavre och äter mjölkfritt
    Nja, om det bara är mjölkallergi lär man inte få något, det är inte tillräckligt med merjobb/merkostnader för bara det. Allergi är rätt svårt att få för, så det är först när det är många olika allergier som det kan vara idé att söka. Det ska vara merarbete som omfattar minst en timme/dag.
  • Jasusu
    Miralicia skrev 2009-04-06 20:47:34 följande:
    Glad och mor skrev 2009-04-06 20:41:52 följande: Nja, om det bara är mjölkallergi lär man inte få något, det är inte tillräckligt med merjobb/merkostnader för bara det. Allergi är rätt svårt att få för, så det är först när det är många olika allergier som det kan vara idé att söka. Det ska vara merarbete som omfattar minst en timme/dag.
    en timme per dag bara?
    Bara smörjningen av eksemen tar ju ca en timme om man räknar ihop alla gånger hon smörjs
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2009-04-06 20:58:32 följande:
    en timme per dag bara? Bara smörjningen av eksemen tar ju ca en timme om man räknar ihop alla gånger hon smörjs
    Det är lite olika men minst 1 timme per dag i merarbete eller 10 timmar i veckan för 1/4 det sägs lite olika på olika ställen, men det beror ju en del på hur de bedömer också, tyvärr. Inte allt som de går med på att räkna med. Räknar jag ut det merarbete som vi har får jag det egentligen till nån stans över 20 timmar vilket egentligen borde motsvara ½, men vi får bara 1/4 ändå. Och sen är det ju ocks i förhållande till barnets ålder. De räknar ju utifrån "föräldraansvar" att ett mindre barn behöver mer hjälp, omsorg och tillsyn än ett äldre barn.
  • Mama Law

Jag smörjer minst 3 ggr varje dag på wiking och 2 ggr på alvin sen kan det blir mer. Så bara det är ju ett halvt grovt sett sen till kommer all medicinering samtal mm mm mm

Kavat skrev 2009-04-06 20:39:59 följande:
    TACK! Nu ska här överklagas! Ska bara få lite ork också.
    Hejja hejja... här har du stöd till 110%. Har också siktat in mig på att få överklaga.....
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Jasusu

Ja..ork...vet inte hur jag ska orka knåpa ihop ett sådant bra jobb som du gjort Miralicia.
    Vad du måste ha lagt ner massa tid för att räkna ut och verkligen se till att få med allt.

• MIJ

Hallå alla därute!

Har en tjej snart två år, som har förkylningsastma.

Tänkte bara höra med er därute, hur nu upptäckte att era barn var/är allergiska?!

Min dotter fick en väldigt konstig hosta igår kväll, gick in och kikade till henne, lät inge tät eller så, men hon gjorde knepiga rörelser med munnen, och vart väldigt lätt ansträngd. Tog upp henne och då kom attacken! Fick riktigt svårt att få luft, blev jättearg, lade sig på golvet och grät! tog upp henne och gav henne akutmedicin, hade jättesvårt att andas in medicinen, men tillslut så gick det och hon fick mkt lättare att andas.

Tillsaken hör det att igår kväll innan jag la ner henne för natten så skulle jag ge henne lite fotmassage, vilket hon älskar, men jag fick absolut inte röra hennes fötter, började grina och drog fotsulorna inåt. Tittade under och ser stora och små rodnader under hela fotsulorna, som spred sig runt ankeln.
    Träffade läkaren idag och konstaterade att det var nässelutslag. Har fått Tavegyl som hon ska äta i fem dagar.

Rodnaderna har blivit fler och spridit sig till hanflatorna och magen nu oxå.

Det enda annorlunda som hon åt igår var paprika, det har hon aldrig provat innan, vet dock inte om det beror på det.

Hur upptäckte ni era barns allergier?!

• MIJ

Vet dock inte om det är en allergi hon har, men vad jag har läst så har barn med förkylningsastma lätt att få matallergier..

• Glad och mor

Jag har redan skrivit detta i mjölkistråden men jag lägger ut det här också för att så många som möjligt ska stötta mig :((

Ångest idag igen. Igår fick han ju smaka 2 msk glass och kräktes 30 min senare. Dock ingen andnöd!
    Jag ringde sköterskan på barnmottagningen imorse och hon sa att jag inte "sabbat" något utan vi skulle fortsätta att ge små mängder i maten.
    Idag lagade jag lasagne och då var det VASSLEPULVER i påsen. Detta skulle blandas med 3 dl mjölk. Jag tog 1 dl komjölk och resten havremjölk samt vatten. Jag hade även i 3 dl havregrädde.
    Det gick ca en kvart sen fick han svårt med luften och blev hes! Då var det bara att ge honom flera Betapred och efter ett tag gav det sig. Han var ju fortfarande på benen och gick omkring.
    Jag är så otroligt ledssen nu!
    Hur kommer det sig att han inte får svårt med andningen när han äter glass??????
    Vad är vasslepulver egentligen??????? Vi har ju kört med HELT MJÖLKFRITT i 4 år och vi vet inte vad som är värst. Sköterksan säger att vi ska prova oss fram i små mängder! Vad är små mängder då????

Buhuuuu!

• 2små2stora
    Glad och mor: Vasslepulver plus mjölk blir ganska mycket mjölkprotein. Jag skulle ha gjort lasagnen utan att använda mixpåse de innehåller oftast en massa konstigheter. Pröva med lasagne som du gör själv och ha de 1dl vanlig mjölk och resten havredryck. När jag gör brukar jag göra sås på sammanlagt 1 liter vätska.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Glad och mor

Tack 3Busfrön, jag gjorde på en liter också, resten var vatten...jo, jag funderar om det var övriga ingredienser som strulade...
    Jag kan väl inte ha förstört nå´t hoppas jag?
    Tycker du jag ska vänta ett tag innan jag provar igen?

Svar på tråden Allergitråden!