JPL skrev 2009-04-08 20:02:16 följande:
Asch jag hade missat att det var en ny tråd och nu har ni redan skrivit 17 sidor! Vilken fart. Iaf så var vi hos dietisten för första gången idag. Fast G varit konstaterat mjölkallergisk i ett år och resten sedan midsommar. (Båda barnen är allergiska/överkänsliga mot mjölk, säddeslagen, ägg, soja, äpple, citrus, nektariner, sorbat). Jag räkande med att vara överkvalificerad så jag satt snällt och lyssnade när hon gick igenom självklarheter men trots det var hon direkt otrevlig och i slutet så gott som stormade hon ut och glömde att ge oss en ny tid. I vanliga fall hade jag tänkt att jag gjort något fel och borde varit trevligare. Men jag var verkligen jättetrevlig hela tiden och hon var lika snäsig i telefon när jag ringde för att frågade om jag skulle föra matdagbok innan vi kom. Någon annan som går hos barndietisten i Hbg och känner igen sig? Mitt mål är iaf huvudsakligen uppnått. Jag ville ha en näringslösning eftersom båda ligger lågt på kalcium och den äldste knappt äter protein. Hon sa att vi skulle få Nutra man gav oss en burk som hette typ Junior Peptid eller något liknande. Är det samma sak på något sätt? Jag fattar ju att jag inte måste koka vatten till två stora killar, den yngste är 1,5 år, men kan jag servera den helt kall som mjölk? Kan man i så fall låta den stå lite också, för det är väl i ljummen dricka som man oroar sig för bakterietillväxt och så. Hur gör ni som ger ersättning till större barn? Förresten så gillade min store och kräsen kille det och bad om mer. Fast då var det rejäla mängder vaniljsocker i förstås.
Hello!
PEPTI JUNIOR hydrolyserat vassle med MCT-fett gissar jag att det är som ni har fått. Toppen att han gillar det!
Nutramigen smakar väl mindre gott än ovanstående skulle jag tro. Profylac är en annan sort som också är vasslebaserat.
Nutramigen smakar mest illa

men är godare nuförtiden har jag hört. Profylac är bättre och gissar att Pepti Junior är likvärdig eftersom det är baserat på vassle, men vet inte.
Annars så finns det en sort som heter Althéra som ska smaka som vanlig ersättning.
De har ändrat senaste åren (?) att det ska drickas direkt, men det är ur hälsoskäl och här i Sverige har vi ju bra hygien, så det bör inte vara några problem att ha stående i kyl 24 h (tror tom syrra skrivit att de gör så där hon jobbar).
Sen skulle du väl i praktiken kunna köra kallt från början, förutsatt att det löser sig och ni har bra vatten. Men det får du testa fram. Ofta är det lättare att få det att lösa sig om man snurrar flaskan.
Anledningen att det ska kokas är ju att samma regler gäller världen över och då ska vattnet till små barn kokas. Men dricker de kranvatten i vanliga fall så är det ju ingen skillnad.