• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Lantani

Om det nu är allergi mot någon mat, borde de inte försvinna rätt fort när man väl slutat med den maten? Han fick nämligen mat igår morse och ser ut värre än f*n i ansiktet med prickar...

• Alicia05sMamma
    Lantani skrev 2009-04-17 15:24:35 följande:
    Om det nu är allergi mot någon mat, borde de inte försvinna rätt fort när man väl slutat med den maten? Han fick nämligen mat igår morse och ser ut värre än f*n i ansiktet med prickar...
    Kan ju vara att han fått en sen reaktion {#lang_emotions_undecided}
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Lantani

Men jag tycker ändå att reaktionen borde släppa lite iaf nu när han inte får något annat än ersättning. kan det vara den som han helt plötsligt reagerar på?

• Slippy
    Lantani skrev 2009-04-17 17:25:16 följande:
    Men jag tycker ändå att reaktionen borde släppa lite iaf nu när han inte får något annat än ersättning. kan det vara den som han helt plötsligt reagerar på?
    Det kan ta några dagar innan det är helt bra, men det kan också vara så att han reagerar på ersättningen t.ex. mjölk.
  • Slippy
    Glass skrev 2009-04-17 11:33:38 följande:
    Kan allergi hon bebisar som helammas utlösas av att jag äter det som den inte tål? Oj, jag kan alldeles för lite om det här, märker jag, var finns det bra info om allergi och bebisar?
    Det du äter går igenom till bröstmjölken och barnet kan reagera på det. På allergimat.com finns info om allergier och många bra recept.
  • Jasusu
    Glass skrev 2009-04-17 07:54:15 följande:
    Hej på er här inne.Ni är förmodligen rätt pålästa när det gäller allergier, så jag passar på attt fråga er helt enkelt. Om ett barn har en allergi, blir den då värre om barnet utsätts för det den inte tål? Blir barnet mer och mer allergiskt?Vi har en dotter på 3 månader nu och jag har ingen aning om hon är allergisk, men hon blir det säkert eftersom hennes pappa och jag är det.Kan de på bvc se om det är allergi om hon har utslag?
    Hej

Nej bvc verkar se väldigt sällan att det är allergier.
    De är snabba på att säga att det är torr hud som man inte kan göra nått åt utan bara smörja med kortison och sedan mjukgörande och se glad ut.
    Lösa eller hårda magar är också normalt enligt vissa bvcsköterskor och kan bero på toddlers diarrea eller någon annan skum diagnos.

Så tyvärr bvc litar jag inte alls på efter att ha fått vänta fler år på diagnos..samma sak med mina vänners barn.

Jag tror att allergier kan bli värre o värre...så har det varit för oss iallafall.

Det du äter går över i bröstmjölken
  • Glass

Hm, jag åt nötrulltårta igår, och det har jag ätit i flera dagar nu likaså en äggtårta (godare än det låter). Hon har prickar, det ser ut som värmeutslag, men de är på ena kinden och tinningen. Jag hade ett par dagars uppehåll med nötrulltårtan och jag tycker att prickarna kom nu efter gårdagens ätande. När jagåt för några dagar sedan så hade hon prickar på andra sidan och mer på hakan och halsen. Jag har verkligen ingen aning om det är allergi mot nötter eller kanske mot ägg.
    Borde jag undvika de två ämnena och se om prickarna försvinner och sedan testa med en av dem och se om det händer något?

Hon har rätt mycket skorv, något som vi behandlar med borago-kräm. Det funkar och huden verkar läka lite, den är inte så röd som den är om man inte tar på krämen, men pillar bort skorven. Är skorv något som kan ha med allergi att göra eller är det något annat?

Glömde nämna att min man har rätt mycket eksem också, så vi är lite oroliga att hon ska ärva den delen, då hans mamma har samma sak.

• Jasusu

Eksem är väldigt vanligt vid allergi..tänker på din sambo.
    Har han någon gång provat att utesluta mjölkprotein?

Ang nötterna och äggen så hade jag varit försiktig. hon är väl rätt så liten fortfarande?

• Glass

Hon är  månader och jag helammar.

Han har nte försökt med något alls, den surpuppan. Jag har bett honom att vi ska försöka komma fram till vad det är han inte tål, för jag tror inte att det bara är sk. atopiska eksem som man bara kan smörja för att de ska bli bättre. Jag tror att det är något födoämne. Tror du att det kan vara mjölkprotein? Det kommer att bli svårt att få honom att försöka utesluta det, vi talar om mannen som lever på ostmackor...

Jag har läst lite på allergisamfundets hemsida. Det finns rätt motsägelsefulla råd där.

Jo, kan man kolla upp allergier på något annat sätt än genom att utesluta det ur maten? Han (maken) har gjort pricktest och då är det hund, pollen, mögel och nötter som han inte tål, men de testade inte mjölkprotein eller ägg.

• Jasusu

Man kan göra pricktest eller ta blodprov för att få fram födoämnesallergi, MEN det händer ofta att de proverna är negativa trots allergier.
    Man kan även göra ett lapptest-sätter födoämnen direkt på ryggen och täcker med ett plåster. Det får sitta på i några dagar innan man läser av.
    På det sättet fick vi och nog många andrar här i tråden våra positivt resultat.

allergi mot mjölkprotein är vanligare än vad man tror...tyvärr.
    Jag tror att det finns ett stort mörkertal..barn som har eksem eller problem med magen som föräldrarna aldrig tar reda på vad det kan vara utan nöjer sig med negativa resultat och behandlar med diverse salvor

Svar på tråden Allergitråden!