Inlägg från: Alicia05sMamma |Visa alla inlägg
  • Alicia05sMamma

Allergitråden!

Mama Law skrev 2009-04-28 06:16:09 följande:
    På onsdag ska wiking ta nya total prover (rast prover) för att se hur hans värden ligger. Detta för att läkarna ska kunna ta ett definitivt beslut om den nya behandlingen som för övrigt 1 annat barn i hela dalarna har. Heter Xolair? (stavning?) Tror ju inte hans värden förbättrats då han kännt av våren redan sen i mitten på mars. Men jag håller ju tummarna för att iaf pollen har sjunkit under 100 nu allergi går ju vid 0.35.
    Usch, så jobbigt ni har det. Tänker på er. Många kramar till wiking
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Lantani skrev 2009-04-28 16:15:05 följande:
    suck.. idag har vi varit på bvc hos läkaren ytterliggare en gång pga av sonens utslag. Har inte blivit bättre trots mjölkfri ersättning i 1 veckas tid, och läkaren var väldigt osäker på vad det kunde vara, så nu ska vi få remiss till barnkliniken. Men de vill att vi fortfarande ska ge honom den mjölkfria ersättningen, men eftersom det inte är konstaterat att det är mjölken han reagerar på så får vi köpa de själv på apoteket vilket blir lite mer än 2000 kr på en månad... Men vi tror inte själva att det är mjölken som han reagerar på. Sambon tycker vi ska prova ge honom den vanliga ersättningen iaf, men jag tycker ändå vi ska fortsätta med nutramigen. Hur skulle ni gjort?
    Tror inte ni hinner se ngt resultat på bara 1 vecka. Skulle tro att ni lär hålla honom mjölkfri minst 2 veckor innan ni ser ngt resultat. Det tar tid innan mjölken går ur kroppen riktigt.
    Hoppas ni bli kallade till barn inom kort så ni kan ta rast prov eller pricktest.
  • Alicia05sMamma
    mrseriksson skrev 2009-04-29 11:16:38 följande:
    hej hopp Här följer livet sin stilla gång.. Lukas har börjat ta pollen mediciner för att det börjar nu här uppe.... Annars mår han hyfsat....tränar simning 2 dar i veckan för konditions skull och han mår mycket bättra i astman i fuktig miljö... Vänter på läkar utlåtande så man får i väg vårdbidrag ansökan nån gång.....Men vet fortfarande inte hur jag ska formulera mig i den....
    Vi har skickat in våran ansökan. Däremot har jag fortfarande efter 1,5 vecka inte fått läkarintyget om A´s astma & allergier så jag kan skicka in det till Fk

Påminde henne redan om dessa papper i februari

Blir så less på att de inte fixar sånna här saker på en gång, utan det ska måste ringas och tjatas på dom 1000 ggr innan det händer ngt
  • Alicia05sMamma
    Vi 4 skrev 2009-04-29 13:10:28 följande:
    Hej på er, jag har en kille på snart 5 månader och har skrivit lite i allergitrådarna då och då. Vår kille har precis fått positiva svar på lapptestet för ägg, mjölk och soja. Han är vad de på allergikliniken kallar ett "magbarn" och verkar framförallt reagera med magont, inte så mycket eksem. Vi äter också på deras inrådan fisk "på schema". När jag nu hållit upp med allt detta och en hel del mer, verkar han ha mycket mindre ont och sov plötsligt ett par timmar i sträck på natten, hurra! men nu har jag ätit köttfärs och tycker att han verkar reagera på det, jag har misstänkt det förut, men på allergikliniken tyckte de att det lät väldigt märkligt. Har någon här någon erfarenhet av det?
    En kompis till mig kan inte äta kött/köttfärs. Hon blir tvär dålig, och får jätte ont i magen. läkarna trodde inte henne heller, men hon har provocerat hemma själv och kommit fram till att det går inte. Hon fixar inte att äta det.
  • Alicia05sMamma

Har efter snart 3 veckor efter senaste läkarbesöket fortfarande inte fått läkarintygen på A´s allergier & astma hemskickade för att kunna skicka in till fk

Har redan sagt till henne 3 ggr. Får nu ringa idag IGEN

Mama Law: Ser att ni kämpar än med att få beslutet från fk. Makalöst att det får ta så lång tid {#lang_emotions_undecided}

Ska när jag ringer idag oxå be att få tid för pricktest på pollen. Tror nämligen att A även har problem med det. Är ofta täppt i näsan nu & kliar/gnuggar ögonen.

• Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-05-06 10:00:10 följande:
    Jag hoppas verkligen att dom skickade "kommuniceringen" igår så jag får den idag. Lite eld i ARSELET hoppas jag att dom har fått. Hur tycker ni ska jag anmäla eller bara låta det va. Känner för att anmäla så kanske det sätter lite griller i skallen på dem.
    Jag skulle utan tvekan har anmält.
  • Alicia05sMamma
    AmoreElin skrev 2009-05-06 10:59:11 följande:
    Tack alla, ja vi får se vad blodprovet de skickade på analys för mjölk och hund visar... Vad är ett RAST?
    Rast är samma som blodprov.
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-05-06 15:15:02 följande:
    Men finns det något att anmäla? Det ÄR för jävligt men jag tror inte det finns regler om hur lång tid det får ta. Tyvärr! Kan ha fel, så rätta mig. Däremot mama law så en lång och fin överklagan om det blir att behövas och där skall du absolut lyfta fram ärendets gång, otilgängligheten osv... det är bra om länsrätten kan ge dom lite på foten.
    Klart som tusan det finns saker i hanteringen av ärendet att anmärka på. Hela hanteringen av ärendet tycker jag har varit under all kritik.
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-05-06 17:37:16 följande:
    Jo det finns hur mycket som helst att klaga på men en anmälan är ju något juridiskt och där vet jag inte om dessa brister med försenad handläggning osv är tillräcklig grund. Men helt klart en skrivelse med klagomål...
    Ja det vet man då aldrig förrens man gjort en anmälan. Även om det inte är ngt som går vidare så har man iaf markerat att det dom gör med folks ekonomi är inte ok.
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-05-06 18:07:09 följande:
    Men det är just det, en skriven klagan kan man göra men för att kunna anmäla måste du ju ha xxx att anmäla för. För att låta en urusel handläggning bara passera ska man inte göra. Högt upp i rangen ska man skicka ett fett brev med fakta hur det gått till och fråga om det verkligen skall vara så. Tyvärr har ju FK ingen lagstadgad handläggningstid
    Jo men de har de väl ??? Nog måste det väl finnas en ram för hur en handläggningstid för ett ärende ska vara & hur lång tid den får/bör ta.? Annars kan man ju i stort sett få vänta i år igentligen om man ska hård dra det.

Är du säker på att det verkligen inte finns en handläggningstid lagstadgad ?? Är det så är det ju helt bedrövligt katastrofalt skandalöst dåligt.
Svar på tråden Allergitråden!