Inlägg från: Alicia05sMamma |Visa alla inlägg
  • Alicia05sMamma

Allergitråden!

Blå Flygare skrev 2009-05-16 11:41:52 följande:
    Vad tycker era små om nya flytande aerius? S älskade sirapen förra året, fast nu vägrar hon den orala lösningen Smakade en liten droppe själv, och den är vekligen superstark - av smaksättningen o sorbitolet Vet inte hur jag ska göra med den nu, hon har lite glansiga ögon ibland o nyser lite - vet inte om det är värt att bråka om medicin för. Vill att hon ska må helt bra - fast mediciner har ju biverkningar så det är ändå inte säkert att det är bäst.
    Vi kör på smält tabletten vi. Den tar hon själv utan några problem
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Blå Flygare skrev 2009-05-16 13:18:08 följande:
    Det hade ju varit ett alt. Vet du om den smakar mycket medicin?
    A tycker den smakar godis säger hon Men det är då inga problem för henne att ta den. Har inte varit ngn gång faktiskt, och det är såå skönt att inte behöva tvinga i dem medicinen utan att de kan ta den själv självmant
  • Alicia05sMamma

Måste bara tipsa om Rapsy glassmixen för den som inte testat

Vispade ihop en påse härom dagen & hällde upp i glasslåda. Mixade lite hallon och blandade i.

A älskar glassen Har provat lite själv med och måste säga att den är faktiskt riktigt god med mkt vaniljsmak

Super enkel att göra

• Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-05-18 18:45:35 följande:
    Fick ni lämna in intyg om allergierna innan de la om kosten? och har ni haft uppehåll med något, sen provocerat, och sen fått intyg på allergier (om du förstår vad jag menar), och dagis har gått på att ha uppehåll utan att behöva intyg från läkare att ni ska utesluta?
    Vårt dagis är oxå kommunalt, men de lagar ingen mat utan får mat levererad ifrån Sodexo.
    Vi har inte behövt lämna ngt intyg. Utan vi har informerat personalen hela tiden om vad som händer och hur det ska vara kring maten, och det funkar jätte bra. Vi har verkligen inga problem med personalen, tvärt om =) Det enda vi har varit tvugna att göra är att vi fått skriva under ett papper att vi "godkänner" att personalen får ge henne medicin när det behövs. 
  • Alicia05sMamma
    Blå Flygare skrev 2009-05-19 09:26:12 följande:
    Var det någon mer som såg programmet om allergi igår på kunskapskanalen? Jag tyckte det var intressant, särskillt det det komit fram om miljön och om huden. Men inslaget med psykologen blev jag riktigt sur på - tack för att det spär på fördommarna om att allergi på fix idéer och pjosk *morr* Har genast smörjt in A för att skydda huden bättre och ska fila naglarna så han inte river. Och dammsuga hann jag med i morse med Var på tiden att jag minskade ner på kvalstren på övervåningen.
    Missade det
  • Alicia05sMamma

Förbaskade pollen {#lang_emotions_undecided} Går runt & nyser & snorar hela tiden. A reagerar oxå har vi märkt {#lang_emotions_undecided}, Hon är konstant snorig och täppt.

Jäkla elände är vad det är. Ser inte fram emot när de börjar klippa gräsmattorna ute, för jag har börjat reagera så häftigt på det. Får jobbigt med andningen när jag är i närheten av där de klipper gräs.

Mama law: Hur går det för dig med fk ? Tänker på er. Själv har jag inte hört ett smack sedan jag skickade in intyget och bifogade nytt papper om de nya medicinerna, specialkosten och allt som varit under våren. Så vi får väl se...

Handlar ngn av er på Citygross ?? Butiken öppnade här i Gävle igår Så vi tänkte åka dit idag & handla lite. Undrar hur deras sortiment ser ut över allergimat {#lang_emotions_surprised}

Glass: Min dotter fick tillbaka all eländig skorv i samband med alla allergier som kom en efter en. Nu har det börjat ge med sig faktiskt, när vi fått bort det hon inte tål ur kosten. Om det har ngt samband vet jag inte, men jag inbillar mig dock det

• Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-05-20 09:31:34 följande:
    Har inte hört ett ljud mer från Fk lär väl inte bli beslut den här veckan heller. Kommuniceringstiden går ju på lördag och skulle få beslut innan majs slut. Ringde för 2 veckor sen och sa att jag inte hade några synpunkter och då sa min handläggare att då borde vi kunna få ett beslut snabbt. Men i torsdags hade de ringt Barnmottagningen och frågat saker om saker vi köper som vi tagit med i merkostnader alltså hade det inte lämnat kvalitetsäkringen än där det legat sen 9 april.... ARG NU behöver pengar vår ekonomi går i botten! Ring och kolla så allt har kommit fram!
    Men herregud, va i hela friden är det dom håller på med Jag blir stum, är det så här man handlägger ? Usch, blir förbannad över att dom får hålla på såhär, vad är problemet igenligen, varför får dom aldrig tummen ur & gör klart ärendet.

Förstår att ni måste ha det kämpigt ekonomiskt nu efter att ha fått vänta så oerhört länge. Jag håller tummarna stenhårt för att ni ska få ett rättvist vb och att ni får era pengar snabbt.

* kramar *
  • Alicia05sMamma
    Glass skrev 2009-05-20 10:02:06 följande:
    Extremt mycket skorv kan tyvärr vara et tecken på allergi, så det kan ju vara ett samband. Sknt att det börjar ge med sig nu.
    Ja hon har haft tjocka koker lixom Nu är det fläckvis och mindre än vad det var i vinter tack & lov. Hon har ju varit alldeless orange i huvudet för all jäkla skorv
  • Alicia05sMamma
    WimsA skrev 2009-05-22 20:05:16 följande:
    Hej alla! Var hos dietisten idag ang Vildes soja allergi, vi prata lite om vad han bruka äta och då älskar allt med fil och yoghurt och inte får äta det öht så föreslog han något Rapsy Frutty, någon här som använder det? Och varifrån har ni beställt det isf?
    Jag köper bla. rapsy frutty från allergimat.com till Alicia.

Är jätte nöjd med allt jag beställt och de är super trevliga

Jag kan rekomendera även att köpa chokladdrycks pulvret samt glassmixen
  • Alicia05sMamma

Idag var vi till dietisten och har nu fått livsmedelsanvisningen utökad på antal uttag samt fått mer av div olika produkter.

Fick oxå en massa recept på bullar osv samt matbröd

Alicia hade ökat med 400 gr på ca 2-2,5 vecka, så vi är sååå glada. Dietisten tyckte hon såg mkt piggare ut än sist vi sågs och att hon fått mer färg i ansiktet

Så allt känns underbart bra nu

Svar på tråden Allergitråden!