• Pacgirl

Varför unisex kläder?

Ni som klär era barn i unisex kläder för jämställdhetens skulle (eller vad det nu är?) Inte sitter väl könsrollerna i kläderna utan i uppfostran?
    Uppfostrar ni pojkar och flickor olika där ute, eller försöker ni vara lika eller kanske ni bara inte tänker på det?

• Svar på tråden Varför unisex kläder?
  • Aiwendil
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:09:15 följande:
    Jag är faktiskt för könsroller - Men allt ska vara jämnställt.Jag kommer att låta min son leka maskerad och klä sig i klänning om han vill det, men jag tänker inte låta honom gå till dagis i klänning.
    Håller med om detta...
    Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 21
  • Schnooglewookiemush
    Aiwendil skrev 2009-04-11 11:09:14 följande:
    Jag älskar villervallas kläder för dom är färgglada. Brukar ofta ha rött på min son, men även blått. turkost och gult. Får jag en flicka nångång kommer jag klä henne i rosa för att JAG älskar rosa. Det är min favoritfärg. Dock kommer hon att få ha blåa kläder också!
    Jag tycker det är stor skillnad på att klä barnet i en färg som man själv älskar (i ditt fall rosa), och att klä barnet i vissa färger på grund av deras kön.
  • Schnooglewookiemush
    Aiwendil skrev 2009-04-11 11:10:09 följande:
    Håller med om detta...
    Vi är ju två olika kön, vi är män och kvinnor. Varför ska vi vara precis likadana?
    Jag tror på att vi kan vara två olika kön utan att det ska vara negativt för någon.
  • Minas

Jag har inga barn ännu men jag kommer nog att köpa mycket unisex eftersom jag älskar tex brunt och grönt, och de som är på tjej/kill-avdelningar tyvärr är mestadels rosa, rött och vitt kontra blått/grått/svart...

• Aiwendil
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:10:10 följande:
    Jag tycker det är stor skillnad på att klä barnet i en färg som man själv älskar (i ditt fall rosa), och att klä barnet i vissa färger på grund av deras kön.
    Ja, men visst är det så!
    Nu har jag inte hittat några fina rosa plagg som sonen kunnat ha, annars hade han nog fått nåt sånt... Såg en skjorta som var lite rosa en gång men det fanns inte i hans storlek... tyvärr!
    Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 21
  • trettioplus
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:11:20 följande:
    Vi är ju två olika kön, vi är män och kvinnor. Varför ska vi vara precis likadana?Jag tror på att vi kan vara två olika kön utan att det ska vara negativt för någon.
    Om vi vänder på resonemanget: Varför ska det bara vara två sorter?
    Varför kan vi inte få vara (i Sverige) nio miljoner individer istället?
  • gryning2

Jag köper helst unisex till min son eftersom jag tycker de kläderna är snyggast. Gillar varken rosa med Hello Kitty eller svarta tröjor med flames. Sen är det ju praktiskt också med unisexkläder, passar vilket barn som helst om syskon ska ärva eller man vill ge bort sedan.

• Schnooglewookiemush
    Aiwendil skrev 2009-04-11 11:12:17 följande:
    Ja, men visst är det så! Nu har jag inte hittat några fina rosa plagg som sonen kunnat ha, annars hade han nog fått nåt sånt... Såg en skjorta som var lite rosa en gång men det fanns inte i hans storlek... tyvärr!
    Jag brukar leta lite smått efter rosa kläder som fortfarande är rätt neutrala. Tycker egentligen inte om rosa, men ibland hittar man fina kläder. Skulle aldrig klä sonen i rosa byxor och helrosa tröja.
    Härom dagen hittade jag strumpbyxor som var bruna, och hade prickar i olika färger... Rätt många rosa prickar. Han blev kanonfin!
    Tycker det är lite kul att klä sonen i rosa, för hans mormor blir skvatt galen varje gång hon ser honom i rosa.
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:13:39 följande:
    Om vi vänder på resonemanget: Varför ska det bara vara två sorter? Varför kan vi inte få vara (i Sverige) nio miljoner individer istället?
    Jag anser att man kan vara olika individer och personer, men ändå tillhöra en könsgrupp.
    Jag ser ingen anledning till att alla män ska börja gå runt i klänningar bara för att.
  • bigmomma

Jag tror att det är många som blandar ihop könsroller med jämställdhet. Många som tror att man måste tvinga sina barn att ha vissa färger för att banka i dom jämställdhet. Jag förstår inte den tankegången helt enkelt. Det som är viktigt är att alla barn få känna att de får klä sig och leka med vad de vill utan att vara mer eller mindre kille eller tjej.

Svar på tråden Varför unisex kläder?