• Pacgirl

Varför unisex kläder?

Ni som klär era barn i unisex kläder för jämställdhetens skulle (eller vad det nu är?) Inte sitter väl könsrollerna i kläderna utan i uppfostran?
    Uppfostrar ni pojkar och flickor olika där ute, eller försöker ni vara lika eller kanske ni bara inte tänker på det?

• Svar på tråden Varför unisex kläder?
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:50:28 följande:
    Man bör inte ha den härt typen av begränsningar för att det gör ens livs möjligheter färre och ens personlighet får inte lika stort utrymme att utvecklas. Till det slår könsrollerna hårt på många av de människor som inte upplever sig trivas i den roll de fövräntas ha, bara beroende på att deras könsorgan ser ut på ett visst sätt. Jag vill absolut inte ha de här begränsningarna lagda på mig. Varför vill du? Om det vore fullständigt fritt fram för alla män att gå i klänning (vilket det ABSOLUT inte är), så skulle det inte vara någon ståndpunkt, utan bara ytterligare ett klädesplagg att ta på sig. Kjol och klänning är dessutom väldigt praktiska plagg för folk med pung. Löst och luftigt :)
    Jag tycker bara helt enkelt att det kan vara bra att ha könsroller, så länge båda könen behandlas lika. Det är så jag tycker och känner.
  • Mirva

Visst, de som vill bevara könsroller kan få göra det och könsroller kommer vi aldrig att slippa. Men varför ska föräldrar tvinga på oskyldiga barn en massa könsroller, genom att klä döttrar i rosa och söner i blått?

• Schnooglewookiemush
    Mirva skrev 2009-04-11 12:00:11 följande:
    Visst, de som vill bevara könsroller kan få göra det och könsroller kommer vi aldrig att slippa. Men varför ska föräldrar tvinga på oskyldiga barn en massa könsroller, genom att klä döttrar i rosa och söner i blått?
    Det har jag väl aldrig sagt nåt om?
    Jag säger ju själv att min son får ha rosa på sig.
  • trettioplus
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:56:30 följande:
    Jag tycker bara helt enkelt att det kan vara bra att ha könsroller, så länge båda könen behandlas lika. Det är så jag tycker och känner.
    Vad är det som är bra med det?
  • Mirva
    AtroCious skrev 2009-04-11 12:01:58 följande:
    Det har jag väl aldrig sagt nåt om?Jag säger ju själv att min son får ha rosa på sig.
    Javisst, det vet jag! Det var ingen kritik mot dig! Jag menade de som tvingar sina barn att bara ha rosa eller blått på sig
  • Pacgirl

jag menar inte att killar har blått och tjejer rosa utan jag menar när man klär sina barn oavsett kön i unisex färger så som tex brun, gul, grönt, orange och vitt. Inget rosa inget blått ingen klänning eller kjol på flickor, osv

• blå fisk
    Pacgirl skrev 2009-04-12 14:59:27 följande:
    jag menar inte att killar har blått och tjejer rosa utan jag menar när man klär sina barn oavsett kön i unisex färger så som tex brun, gul, grönt, orange och vitt. Inget rosa inget blått ingen klänning eller kjol på flickor, osv
    Nu har vi inte bara unisex kläder till vår dotter, hon har en del som är väldigt "flickigt", mest sånt som svärmor har köpt. Jag är ganska praktisk av mig och lite snål så vi använder det mesta i klädväg till dottern. Hon har även en hel del som är rätt "pojkigt" som vi ärvt mestadels. Jag kan tycka att det är fint med kläder som är i olika färger som inte är så könsstereotypa, ett plus är att man kanske i större utsträckning låter syskon ärva av varandra om kläderna känns mer unisex. Sen kanske man känner att det är ett plus att barnet blir bemött mer utifrån att det är ett barn än att det är en pojke eller flicka.
  • BlommyNess12

Endel kanske skulle uppfatta mig som att jag är för unisex kläder. Det är inte det som är själva grejen. Jag älskar grönt och tycker att grönt, gult och brunt är SÅÅ fina färger.. Därför hamnar det på min son. Skulle även hamna på min dotter (om jag får någon) bara för att jag tycker det är så fint. Klänningar tycker jag inte om på bebisar och småtjejer utan det ska hon få välja själv om hon vill ha (jag hatade klänningar, kunde ju inte hänga knäveck och klättra i dom)
    så det är mina anledningar.

• Ragnar

Jag tycker helt enkelt att de kläder som anses vara unisex är finast. Så länge jag väljer kläder till min son blir det därför såna kläder. Antar att han kommer att han en större åsikt om detta då han blir äldre.
    Personligen tycker jag att rosa är en gräsligt. Kommer inte att klä bebisen i rosa om syskonet som är på väg blir en flicka. Hon kommer till största delen att ärva sin storebrors kläder, i alla fall första åren. Vill hon själv ha rosa och klänningar då hon blir äldre är det en annan sak. Hoppas även att jag kommer att uppfostra och bemöta en eventuell flicka på samma sätt som jag har gjort med min son.

Men är detta med unisexkläder verkligen något nytt? När jag tittar på gamla foto från när jag var liten hade alla barn kläder som idag kan anses vara unisex (är född i slutet på 70-talet). Själv hade jag aldrig klänningar och mycket bruna, oranga och gröna och blå kläder. Mormor gav mig en klänning om året, för hon tyckte att flickor skulle har klänning, men de vägrade jag använda. Första fotot på mig i klänning är från skolaavslutingen i nian och det andra är från studenten.

Svar på tråden Varför unisex kläder?