• Pacgirl

Varför unisex kläder?

Ni som klär era barn i unisex kläder för jämställdhetens skulle (eller vad det nu är?) Inte sitter väl könsrollerna i kläderna utan i uppfostran?
    Uppfostrar ni pojkar och flickor olika där ute, eller försöker ni vara lika eller kanske ni bara inte tänker på det?

• Svar på tråden Varför unisex kläder?
  • bigmomma
    AtroCious skrev 2009-04-11 10:42:02 följande:
    Jag skulle aldrig klä en dotter i en knallrosa tröja med en barbiedocka på. Det tycker jag är ytterst smaklöst. Generellt tycker jag att pojkkläderna är så mycket mer fina än tjejkläderna. Jag tycker inte alls att det är fint med volanger eller rosetter över hela klädesplagget.Då är det mycket finare med en blå tröja med t.ex. en lastbil på, oavsett om barnet är en flicka eller en pojke.
    Nu har pojkläder, tack och lov, blivit finare. För bara några år sedan kunde man ju knappt hitta ett plagg som det var färg på (annat än blå, svart, grå) som det inte var antingen volanger, fjärilar, blommor eller glitter på *ryser*. Jag älskar polarn och pyrets kläder, dom är fina och färgglada.
  • Mirva

Häromdagen var jag på Lindex och sa till expediten att jag ville ha en vårjacka till min dotter, och om hon kunde hjälpa mig. Då hänger alla jackorna p en stor rund stång, och så pekar hon och säger "här är för flickor och där är för pojkar" och så börjar hon plocka ut en massa rosa jackor. När jag frågar om hon inte kan ha de jackorna säger hon att jag hade sagt att det var till min dotter, och tagit för givet att hon skulle ha rosa. Trist.

• Schnooglewookiemush
    bigmomma skrev 2009-04-11 10:48:42 följande:
    Nu har pojkläder, tack och lov, blivit finare. För bara några år sedan kunde man ju knappt hitta ett plagg som det var färg på (annat än blå, svart, grå) som det inte var antingen volanger, fjärilar, blommor eller glitter på *ryser*. Jag älskar polarn och pyrets kläder, dom är fina och färgglada.
    Vi har haft lite tur, för vi fick jättemycket kläder av min sons farmor. Det var kläder som sonens pappa hade haft när han var liten. Det var jättemånga stickade plagg i fina färger, som farmorns mamma stickat en gång i tiden.
  • bigmomma
    AtroCious skrev 2009-04-11 10:57:28 följande:
    Vi har haft lite tur, för vi fick jättemycket kläder av min sons farmor. Det var kläder som sonens pappa hade haft när han var liten. Det var jättemånga stickade plagg i fina färger, som farmorns mamma stickat en gång i tiden.
    Det är bra! Min mamma är en riktig stick-tant så hon har stickat mycket. Då har man ju kunnat styrt färgvalet och fått fina tröjor, mössor, tjockstrumpor och vantar i alla möjliga fina färger.
  • Schnooglewookiemush
    bigmomma skrev 2009-04-11 11:02:51 följande:
    Det är bra! Min mamma är en riktig stick-tant så hon har stickat mycket. Då har man ju kunnat styrt färgvalet och fått fina tröjor, mössor, tjockstrumpor och vantar i alla möjliga fina färger.
    Och det är ju så fint med stickat.
    Det är inte ofta man hittar ett riktigt fint stickat plagg till ett bra pris.
  • trettioplus

Självklart sitter könsrollerna i kläderna. Också.

• Nyfiken gul

hehe... Min svärmor älskar rosa och lull-lull och har dränkt tonårsdottern i såna kläder...

Jag kan tycka att NÅGOT plagg kan vara snyggt när det gäller rosa och volanger och sånt...

När jag väntade Victor sa jag åt henne att du får köpa vilka kläder du vill så lägne det inte är babyblått eller grisrosa.... hon fick lite huvudbry kan jag säga...

Jag visste inte vilket kön vi väntade och jag ville inte bli dränkt i massa plagg innan födseln som jag förmodligen inte vill använda pga färgen.

Jag tycker inte om blått och rosa och därför väljer jag itne såna plagg. För mig har det ingenting med könet att göra. Färgerna är fula - punkt!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Aiwendil

Jag älskar villervallas kläder för dom är färgglada.
    Brukar ofta ha rött på min son, men även blått. turkost och gult.

Får jag en flicka nångång kommer jag klä henne i rosa för att JAG älskar rosa.
    Det är min favoritfärg. Dock kommer hon att få ha blåa kläder också!

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 21
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:06:18 följande:
    Självklart sitter könsrollerna i kläderna. Också.
    Jag är faktiskt för könsroller - Men allt ska vara jämnställt.
    Jag kommer att låta min son leka maskerad och klä sig i klänning om han vill det, men jag tänker inte låta honom gå till dagis i klänning.
  • Nyfiken gul

Jag kan tillägga att jag ofta hamnar i könsdiskussioner pga mina klädval på barnen för många tror att jag har valt bort typiska könskläder pga könsdiskussionen...  och många blir paff faktiskt när jag berättar att blått och rosa är det fulaste jag vet. Dom tror att jag skämtar...

Jag köper itne såna färger till mig själv så varför ska jag klä mina barn i det bara för att det är pojkar och flickor?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Varför unisex kläder?