• Pacgirl

Varför unisex kläder?

Ni som klär era barn i unisex kläder för jämställdhetens skulle (eller vad det nu är?) Inte sitter väl könsrollerna i kläderna utan i uppfostran?
    Uppfostrar ni pojkar och flickor olika där ute, eller försöker ni vara lika eller kanske ni bara inte tänker på det?

• Svar på tråden Varför unisex kläder?
  • PiceaX
    Mirva skrev 2009-04-12 21:20:59 följande:
    detta att klä flickor i rosa och pojkar i blått måste vara en relativt ny företeelse.
    Det finns ju en rätt känd "instruktion" från 1900-talets början, där man råds att klä pojkar i rosa och flickor i ljusblått, eftersom rosa är en aggressivare färg som passar pojkar och ljusblått är mjukare och passar flickor.
  • Mirva
    PiceaX skrev 2009-04-17 22:56:46 följande:
    Det finns ju en rätt känd "instruktion" från 1900-talets början, där man råds att klä pojkar i rosa och flickor i ljusblått, eftersom rosa är en aggressivare färg som passar pojkar och ljusblått är mjukare och passar flickor.
    Men om vi går tillbaks 30 - 40 år så fanns ju inte den här rosa - blå - hetsen.
  • Mirva
    PiceaX skrev 2009-04-17 22:56:46 följande:
    Var det inte tvärtom? Eftersom blått är en lugn färg skulle pojkar ha den för att lugna ner sig, och flickor ha rosa för att bli mer aktiva?
  • PiceaX
    Mirva skrev 2009-04-17 23:09:54 följande:
    Var det inte tvärtom? Eftersom blått är en lugn färg skulle pojkar ha den för att lugna ner sig, och flickor ha rosa för att bli mer aktiva?
    I just den instruktionen jag tänker på var det rosa på pojkar och ljusblått på flickor. Jag skall försöka hitta den, den finns någonstans i internets jättestora värld, frågan är bara var.
  • Mirva
    PiceaX skrev 2009-04-17 23:50:21 följande:
    I just den instruktionen jag tänker på var det rosa på pojkar och ljusblått på flickor. Jag skall försöka hitta den, den finns någonstans i internets jättestora värld, frågan är bara var.
    Ja, det skulle vara intressant att läsa!
  • JuliaåRonjasmammis

Ibland blir det rätt komiskt, som när vissa argumenterar att "jamen rosa för flickor, och blått för pojkar, så har det _alltid-_ varit, det ligger i våra gener sen stenåldern".

Då spinner min fantasi iväg rejält när jag försöker tänka mig hur de slet för att späda mammutblod till exakt rätt nyans av babyrosa att färga de små volangkjolarna av skinn, och HUR bar de sig åt för att få fram den där babyblå nyansen på skinnjeansen med häng?! ;=D

F ö gillar jag nog mera uttrycket "nonsex" när det gäller barnkläder.

• Mirva
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-04-18 00:56:27 följande:
    Ibland blir det rätt komiskt, som när vissa argumenterar att "jamen rosa för flickor, och blått för pojkar, så har det _alltid-_ varit, det ligger i våra gener sen stenåldern".Då spinner min fantasi iväg rejält när jag försöker tänka mig hur de slet för att späda mammutblod till exakt rätt nyans av babyrosa att färga de små volangkjolarna av skinn, och HUR bar de sig åt för att få fram den där babyblå nyansen på skinnjeansen med häng?! ;=DF ö gillar jag nog mera uttrycket "nonsex" när det gäller barnkläder.
  • Miss Obsessive

Jag tycker inte det är fel att det finns "neutrala" kläder som "alternativ", men det jag är emot är att det sätts en stämpel på vilken typ av kläder som är mer och mindre okej att köpa till sina barn, att man lägger värderingar i klädesplagg och färger. Jag har inga egna barn ännu, men älskar att köpa till kompisarnas ungar och visst så kan jag tycka ibland att avdelningarna är väldigt uppdelade, mycket rosa/lila och blommigt till tjejer och blått,blått,blått till killar. Gillar retrotrenden som varit ett tag nu, med orange och brunt, samt kläder med mycket färg (tex Lindex bamse-kollektion). Gillar även lite "tuffare" mode, med små "skinnjackor", svart, rött, vitt.. Lite rockinspirerat =)

• hejhejmonika

Jag väljer "unisex" eftersom jag tycker att många rosa flickkläder är ruskigt fula.

• Lusthan

Jag köper unisexkläder, killkläder och flickkläder till min son. Jämställdheten sitter kanske självfallet inte enbart i kläder men däremot så anser jag att det hör lite till att inte säga att rosa är bara för flickor och blått för pojkar. Min son tycker om alla färger. Mest grönt men därefter så är rosa en stor favorit. Här är det inte en färg bara för flickor.

Det är dock inte bara för jämställdheten som jag köper rosa kläder och grejer till min son. Han passar i det också sen tycker jag att de flesta pojkkläderna är trista och rätt ofta fula. Stora fula kantiga tryck. Trista färger, typ grått, mörkblått, mörkgrönt, svart och vitt. Jag vill ha in lite mer rött, rosa, orange, vanlig grön och gul kanske. Det ser man på flickavdelningen. Jättetråkigt... Och där är alla kläder fulla med glitter, volanger bland annat. Det köper jag inte heller till min son och skulle inte köpa det till en flicka om jag någonsin får en.

Det är några av mina orsaker till varför jag köper kläder av alla typer till min son.

• Sala69

jag går gärna en sväng på kedjornas "killavdelningar" för att killkläderna ofta är mer praktiska än tjejkläderna... Min lilla tjej är en vilding som far runt o ramlar o hoppar o kryper - då passar killjeansen med förstärkta knän bättre än tjejjeansen (samma affär bara annan färg på knytbandet i midjan) som INTE har förstärkta knän....

• hejhejmonika
    Sala69 skrev 2009-04-24 20:00:31 följande:
    jag går gärna en sväng på kedjornas "killavdelningar" för att killkläderna ofta är mer praktiska än tjejkläderna... Min lilla tjej är en vilding som far runt o ramlar o hoppar o kryper - då passar killjeansen med förstärkta knän bättre än tjejjeansen (samma affär bara annan färg på knytbandet i midjan) som INTE har förstärkta knän....
    S K Ä M T A T du? Har inte tjejjeansen förstärkningar men killjeansen???? Så sjukt, ha ha...

Letade lääääänge efter jeans till min tjej utan en massa fula applikationer i form av fjärilar, älvor pch rosa kaniner...Hittade till slut ett par faktiskt!
  • MollyD79

det finns ju en studie (minns inte vem som gjort den) som jag läst om i min utbildning. Där man behandlar bebisar i blå kläder på ett sätt och bebisar i rosa på ett annat utan att vet om det är en tjej eller kille.
    Blått= hurtigt röst och saker som vilken liten tuffing osv
    Rosa= Mjukröst och vilken liten söting

Så just kläderna formar oss inte men hur vi behandlade när vi har på oss dem.

Fast jag kan tänka mig att ta på de mest färgerna på min lill kille när han väl är här;)
    Är väl mer en smaksak !

• Sala69

Skämtar inte... HMs 198kronors jeans i höstas - killjeans dubbla knän, tjejjeans enkla knän... rosa eller grått knytband i midjan. Alla jag berättat för reagerar likadant :D

• hejhejmonika
    Sala69 skrev 2009-04-24 20:11:45 följande:
    Skämtar inte... HMs 198kronors jeans i höstas - killjeans dubbla knän, tjejjeans enkla knän... rosa eller grått knytband i midjan. Alla jag berättat för reagerar likadant :D
    Du milde... Själv har jag en liten tjej som rasar runt som värsta ligisten... Sönderslitna knän, lerig från topp till tå... Men jag kanske ska börja dressera henne med lite rosa spets och dockor?
  • Minimax

Jag har två söner som för det mesta har blåa kläder. Det berornog framför allt på att jag älskar blått och på något sätt inte ser kläder i andra färger. Det är likadant när jag köper kläder till mig själv, jag kommer alltid hem med blåa, eller ibland svarta, kläder. Nu är det ju inte svårt att hitta blått på killavdelningen och jag kan inte svara för vilka kläder ev döttrar hade fått. Det är lätt att säga att jag skulle klä dem likadant, men det är endast en hypotetisk slutsats.

Jag tycker själv inte om de typiska kill- och tjejkläderna som finns i alla affärer och försöker välja blåa hyfsat könsneutrala kläder. Problemet är att min stora kille, som nu är 4 år, själv vill ha de mest "killiga" (om det nu finns killiga kläder) med Spindelmannen, bilar osv på. Jag försöker köpa kläder han gillar och försöker även bejaka de gånger han väljer något som inte är lika typiskt killigt som tex när han vill ha ett pärlhalsband, en småblommig blus osv.

Självklart anser jag inte att könet sitter i kläderna och att uppfostran är viktigare. Men genom att välja kläder skickar man ändå signaler till barnen.

Svar på tråden Varför unisex kläder?