• Pacgirl

Varför unisex kläder?

Ni som klär era barn i unisex kläder för jämställdhetens skulle (eller vad det nu är?) Inte sitter väl könsrollerna i kläderna utan i uppfostran?
    Uppfostrar ni pojkar och flickor olika där ute, eller försöker ni vara lika eller kanske ni bara inte tänker på det?

• Svar på tråden Varför unisex kläder?
  • Aiwendil
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:14:51 följande:
     för hans mormor blir skvatt galen varje gång hon ser honom i rosa.
    Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 21
  • Mirva
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:11:20 följande:
    Vi är ju två olika kön, vi är män och kvinnor. Varför ska vi vara precis likadana?Jag tror på att vi kan vara två olika kön utan att det ska vara negativt för någon.
    Men då kan ju vuxna kvinnor enbart klä sig i rosa oc h vuxna män enbart i blått
  • Schnooglewookiemush
    Mirva skrev 2009-04-11 11:16:52 följande:
    Men då kan ju vuxna kvinnor enbart klä sig i rosa oc h vuxna män enbart i blått
    Nej, varför det?
  • Mirva
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:18:42 följande:
    Nej, varför det?
    Ja, eftersom barn tvingas vara klädda i antingen rosa eller blått beroende på om de är tjej eller kille
  • Schnooglewookiemush
    Mirva skrev 2009-04-11 11:32:38 följande:
    Ja, eftersom barn tvingas vara klädda i antingen rosa eller blått beroende på om de är tjej eller kille
    Vem har sagt det?
  • trettioplus
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:16:11 följande:
    Jag anser att man kan vara olika individer och personer, men ändå tillhöra en könsgrupp.Jag ser ingen anledning till att alla män ska börja gå runt i klänningar bara för att.
    Vad är det för mening att ha begränsningar?
  • trettioplus
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:11:20 följande:
    Jag tror på att vi kan vara två olika kön utan att det ska vara negativt för någon.
    Jag kan inte hindra dig att tro, men jag måste få påpeka att det där inte är sant.
    Jag känner hur många människor som helst som upplever sig begränsade av att samhället är uppdelat efter två rätt smala könskategorier. Vissa av dem mår till och med riktigt dåligt över att samhället inte godtar att de uttrycker sin könstillhörighet eller könsfrihet som de själva önskar.
  • Mirva
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:33:19 följande:
    Vem har sagt det?
    Jag skrev det.
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:33:49 följande:
    Vad är det för mening att ha begränsningar?
    Varför inte?
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:37:33 följande:
    Jag kan inte hindra dig att tro, men jag måste få påpeka att det där inte är sant. Jag känner hur många människor som helst som upplever sig begränsade av att samhället är uppdelat efter två rätt smala könskategorier. Vissa av dem mår till och med riktigt dåligt över att samhället inte godtar att de uttrycker sin könstillhörighet eller könsfrihet som de själva önskar.
    Det jag menar är att jag som kvinna får självklart klä mig i manliga kläder. En man ska självklart få klä sig i kvinnokläder om han vill det. Men jag ser ingen anledning till att man helt ska slopa könsrollerna, och att alla män ska gå runt i klänningar bara för att visa nån slags ståndpunkt.
  • trettioplus
    AtroCious skrev 2009-04-11 11:45:19 följande:
    Varför inte?

Det jag menar är att jag som kvinna får självklart klä mig i manliga kläder. En man ska självklart få klä sig i kvinnokläder om han vill det. Men jag ser ingen anledning till att man helt ska slopa könsrollerna, och att alla män ska gå runt i klänningar bara för att visa nån slags ståndpunkt.
    Man bör inte ha den härt typen av begränsningar för att det gör ens livs möjligheter färre och ens personlighet får inte lika stort utrymme att utvecklas. Till det slår könsrollerna hårt på många av de människor som inte upplever sig trivas i den roll de fövräntas ha, bara beroende på att deras könsorgan ser ut på ett visst sätt.

Jag vill absolut inte ha de här begränsningarna lagda på mig. Varför vill du?

Om det vore fullständigt fritt fram för alla män att gå i klänning (vilket det ABSOLUT inte är), så skulle det inte vara någon ståndpunkt, utan bara ytterligare ett klädesplagg att ta på sig. Kjol och klänning är dessutom väldigt praktiska plagg för folk med pung. Löst och luftigt :)
Svar på tråden Varför unisex kläder?