• Pacgirl

Varför unisex kläder?

Ni som klär era barn i unisex kläder för jämställdhetens skulle (eller vad det nu är?) Inte sitter väl könsrollerna i kläderna utan i uppfostran?
    Uppfostrar ni pojkar och flickor olika där ute, eller försöker ni vara lika eller kanske ni bara inte tänker på det?

• Svar på tråden Varför unisex kläder?
  • Mirva
    Ragnar skrev 2009-04-12 19:25:35 följande:
    Jag tycker helt enkelt att de kläder som anses vara unisex är finast. Så länge jag väljer kläder till min son blir det därför såna kläder. Antar att han kommer att han en större åsikt om detta då han blir äldre.Personligen tycker jag att rosa är en gräsligt. Kommer inte att klä bebisen i rosa om syskonet som är på väg blir en flicka. Hon kommer till största delen att ärva sin storebrors kläder, i alla fall första åren. Vill hon själv ha rosa och klänningar då hon blir äldre är det en annan sak. Hoppas även att jag kommer att uppfostra och bemöta en eventuell flicka på samma sätt som jag har gjort med min son.Men är detta med unisexkläder verkligen något nytt? När jag tittar på gamla foto från när jag var liten hade alla barn kläder som idag kan anses vara unisex (är född i slutet på 70-talet). Själv hade jag aldrig klänningar och mycket bruna, oranga och gröna och blå kläder. Mormor gav mig en klänning om året, för hon tyckte att flickor skulle har klänning, men de vägrade jag använda. Första fotot på mig i klänning är från skolaavslutingen i nian och det andra är från studenten.
    Ja, jag är född i början på 60-talet, och på ett foto när jag var sex år så har jag en blårandig jacka och blå byxor, och min mamma var definitivt ingen som gick mot strömmen. Klasskompisarna har alla möjliga färger på sig på fotona, så detta att klä flickor i rosa och pojkar i blått måste vara en relativt ny företeelse.
  • bigmomma
    Mirva skrev 2009-04-12 21:20:59 följande:
    Ja, jag är född i början på 60-talet, och på ett foto när jag var sex år så har jag en blårandig jacka och blå byxor, och min mamma var definitivt ingen som gick mot strömmen. Klasskompisarna har alla möjliga färger på sig på fotona, så detta att klä flickor i rosa och pojkar i blått måste vara en relativt ny företeelse.
    Ja men det har jag börjat tänka på också. Vi har en hel del kläder kvar från det att mina storebröder var små (slutet på 60) då var det alla möjliga färger på kläderna ju. Det enda var väl att pojkar i regel inte hade rosa annars tycker jag att det var alla möjliga färger på alla möjliga barn. Men det jag tycker är värst nu är ju inte "färgindelningen", nu finns det ju de mesta kläder i de flesta färger, men det är de jäkla fåniga trycken, blommor och fjärilar för tjejer samt dödskallar och flames för pojkar, så TRÅKIGT!
  • Mirva
    bigmomma skrev 2009-04-13 09:00:26 följande:
    Ja men det har jag börjat tänka på också. Vi har en hel del kläder kvar från det att mina storebröder var små (slutet på 60) då var det alla möjliga färger på kläderna ju. Det enda var väl att pojkar i regel inte hade rosa annars tycker jag att det var alla möjliga färger på alla möjliga barn. Men det jag tycker är värst nu är ju inte "färgindelningen", nu finns det ju de mesta kläder i de flesta färger, men det är de jäkla fåniga trycken, blommor och fjärilar för tjejer samt dödskallar och flames för pojkar, så TRÅKIGT!
    Ja, det var väl rosa för killar som var undantaget
  • Mirva
    Muneca skrev 2009-04-11 14:13:18 följande:
    www.ellos.se.. ett exempel på detta redan bland babykläder.. skitatråkigt..
    Fast när jag tittade in på sidan så hade de rosa, gröna och blåa jackor med bilar på, riktigt snygga faktiskt, och den gröna är ju unisex.
  • Tygtiiger
    Pacgirl skrev 2009-04-12 14:59:27 följande:
    jag menar inte att killar har blått och tjejer rosa utan jag menar när man klär sina barn oavsett kön i unisex färger så som tex brun, gul, grönt, orange och vitt. Inget rosa inget blått ingen klänning eller kjol på flickor, osv
    Det kan ju vara så enkelt som att man tycker det är snyggare.

När min son var bebis hade han i stort sett bara kläder som en lillasyster skulle kunna ärva rakt av. Det var fint! Brunt, grönt, gult och rött är SNYGGT! Han har alltid haft en hel del blått (snyggt till blont hår och blå ögon och han har många jeans) men vi har medvetet undvikit de allra grabbigaste trycken på tröjor, för det är fult och ser tråkigt ut. Folk behandlade honom mycket tråkigare också. (Och i ärlighetens namn tycker jag att det ser trashigt ut med en liten bebis i kammo-byxor och en ljusblå tröja som det stå YES I AM A BOY på.)

Om jag någon gång får en flicka kommer hon att få ha en hel del klänningar, men inte rosa ryschpysch (återigen - det är så jävla fult, rent ut sagt) utan istället snygga trikåklänningar i glada färger, jeanskjolar, plyschklänningar osv osv. Grönt, rött, gult! OCH en massa av de sparade kläder vi har från vår son.

Om jag tittar på dagiskort från när jag var liten på sjuttiotalet så var det inte rosa och blått som gällde, det var väldigt mycket unisexkläder och -färger.
  • annasara
    FannyGioia skrev 2009-04-14 06:15:39 följande:
    www.niomanader.se/contentChronicle.asp skrivet.
    Jag håller med, jättebra skrivet.

Nu har jag i princip bara läst TS men man kan ju vända på frågan och fråga sig varför flickor och pojkar SKA ha olika kläder?

Det är ju mer praktiskt att kläderna inte är enbart för barn av ett visst kön för då kan barn ärva alla kläder av varann, syskon, kusiner och kompisar kan använda de plagg som de större barnen växt ur, oavsett kön, jättesmidigt. :)
  • annasara

De som verkligen tjänar på att pojkar och flickor ska ha olika kläder är handeln, som säljer kläderna. För ska pojkar och flickor ha olika sort kläder kan ju inte kläder återanvändas i samma utsträckning- vilket leder till att de säljer mer kläder.

Så ni som tycker detta är galet- använd er konsumentmakt och köp unisex, bojkotta allt annat.

• Corpset

Jag klär inte mitt barn i unisexkläder, jag klär det i barnkläder i olika färger, mönster, snitt och utseende.

• PiceaX

För att man har både döttrar och söner och inte är så stormrik att man kan slänga och köpa nytt mellan varje barn. Man vill att de skall kunna ärva av varandra utan att folk tittar snett på en.

Svar på tråden Varför unisex kläder?