Pacgirl skrev 2009-04-12 14:59:27 följande:
jag menar inte att killar har blått och tjejer rosa utan jag menar när man klär sina barn oavsett kön i unisex färger så som tex brun, gul, grönt, orange och vitt. Inget rosa inget blått ingen klänning eller kjol på flickor, osv
Det kan ju vara så enkelt som att man tycker det är snyggare.
När min son var bebis hade han i stort sett bara kläder som en lillasyster skulle kunna ärva rakt av. Det var fint! Brunt, grönt, gult och rött är SNYGGT! Han har alltid haft en hel del blått (snyggt till blont hår och blå ögon och han har många jeans) men vi har medvetet undvikit de allra grabbigaste trycken på tröjor, för det är fult och ser tråkigt ut. Folk behandlade honom mycket tråkigare också. (Och i ärlighetens namn tycker jag att det ser trashigt ut med en liten bebis i kammo-byxor och en ljusblå tröja som det stå YES I AM A BOY på.)
Om jag någon gång får en flicka kommer hon att få ha en hel del klänningar, men inte rosa ryschpysch (återigen - det är så jävla fult, rent ut sagt) utan istället snygga trikåklänningar i glada färger, jeanskjolar, plyschklänningar osv osv. Grönt, rött, gult! OCH en massa av de sparade kläder vi har från vår son.
Om jag tittar på dagiskort från när jag var liten på sjuttiotalet så var det inte rosa och blått som gällde, det var väldigt mycket unisexkläder och -färger.