• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • BlommyNess12
    coolmojje skrev 2009-04-12 00:37:04 följande:
    ja fruktansvärt oansvaring. OM ni krockar kan jag garantaera dig att din son blir inte lika söt å fin om han sitter i ditt knä. du vet vid en krock eller liknade så väger din son som en elefant å kanske inte 10 kg som han väger annars. å du har inte ens chans att hålla i honom..å skydda honom. så tänk om igen. din son är väl värd mer än några hundrar lappar? jag kan hålla med dig att bilbarnstolar e onödigt dyra, å kanske har du dåligt med pengar det brukar alla småbarns familjer har. det har jag i allfall. men jag skulle absoulte lägga några hundrar på en bilbarnstol te min son. så jag inte förlora honom pga jag var för snål för att skydda min son.. tänk om igen. vad e din son värd.??????
    Vafan ORKA moraltanter..
  • Queen70

Ok jamen dåså...

Världen utecklas vettu. Bilarna är mycket säkrare i dagens läge och bilstolen uppfanns faktiskt när bilarna var mycket osäkrare, så det där lagen börjar bi förlegad anser jag. Men visst om jag körde nåt gammalt skrälle från 82 kanske jag skulle använda barnstol, men i dagens läge är det verkligen bortkastade stålar. De pengarna kan jag använda att köpa coca cola åt bebben med istället.

Dompans mamma skrev 2009-04-12 00:35:24 följande:

Nej, Dompans mamma är gammal, det är familjeliv som blivit nytt...
  • Queen70

gud vad jag stavar feeel....hela tiden. Börjar bli full här tror jag (är inne på andra pavan) tur att sambon e utomlaands å bebben sover :)

• Ablan
    Queen70 skrev 2009-04-12 00:38:43 följande:
    Ok jamen dåså... Världen utecklas vettu. Bilarna är mycket säkrare i dagens läge och bilstolen uppfanns faktiskt när bilarna var mycket osäkrare, så det där lagen börjar bi förlegad anser jag. Men visst om jag körde nåt gammalt skrälle från 82 kanske jag skulle använda barnstol, men i dagens läge är det verkligen bortkastade stålar. De pengarna kan jag använda att köpa coca cola åt bebben med istället. Dompans mamma skrev 2009-04-12 00:35:24 följande:
    Coca cola i nappflaska, vilken lifesaver, det är också bra för att få lösa småbarn att sitta still i bilen.
  • ummAmira

Men fy hur kan ni resonera så?När det gäller liv eller död är väl säkerhet något som går före pengar..eller är sonens säkerhet för dyr på 1300kr kanske? Och för er som är världens bästa bilförare som kan se in i framtiden att ni aldrig kommer krocka så finns det andra bilförare som kan köra rattfulla.Vi köpe både stol som hon kan ha fr 0-9 månader och sen den man har fr 1 år till 4 år.

• Frostkristall
    ummAmira skrev 2009-04-12 00:58:42 följande:
    Men fy hur kan ni resonera så?När det gäller liv eller död är väl säkerhet något som går före pengar..eller är sonens säkerhet för dyr på 1300kr kanske? Och för er som är världens bästa bilförare som kan se in i framtiden att ni aldrig kommer krocka så finns det andra bilförare som kan köra rattfulla.Vi köpe både stol som hon kan ha fr 0-9 månader och sen den man har fr 1 år till 4 år.
    Men man kan ju inte leva med att alltid förvänta sig att det värsta skulle ske? I så fall skulle man sitta instängd i en garderob och inte våga röra sig
  • BlommyNess12
    ummAmira skrev 2009-04-12 00:58:42 följande:
    Jag har inte 1300 kronor. Vad ska jag göra då? Soc vägrar ge mig mer pengar eftersom jag vägrar söka jobb, men vafan jag vill ju inte jobba! Jag har inte råd!
    Alla är inte rika, och jag tycker ni ska sluta klanka ner på TS!
  • Pysselgalningen
    Queen70 skrev 2009-04-12 00:38:43 följande:
    Ok jamen dåså... Världen utecklas vettu. Bilarna är mycket säkrare i dagens läge och bilstolen uppfanns faktiskt när bilarna var mycket osäkrare, så det där lagen börjar bi förlegad anser jag. Men visst om jag körde nåt gammalt skrälle från 82 kanske jag skulle använda barnstol, men i dagens läge är det verkligen bortkastade stålar. De pengarna kan jag använda att köpa coca cola åt bebben med istället. Dompans mamma skrev 2009-04-12 00:35:24 följande:
    NJa... jag skulle nog hellre köpa en soppaslukare från 60-talet. Den är det åtminstone riktig metall i, istället för dagens aluminiumburkar som det blir pannkaka av så fort en annan bil försöker kärleksförklara sig mot den
  • ummAmira
    Frostkristall skrev 2009-04-12 01:00:28 följande:
    Men man kan ju inte leva med att alltid förvänta sig att det värsta skulle ske? I så fall skulle man sitta instängd i en garderob och inte våga röra sig
    Nej skulle man göra det skulle man vara rädd att gå ut och hämta posten för kanske ett flygplan kraschar på mig. Nej med säkerhet först menar jag att barnen kommer i första hand och kan man minska risken för att ens barn skulle dö i en bilkrasch så gör man väl det.Ser inte ett argument som håller mot bilbarnstol..
  • ummAmira
    BlommyNess12 skrev 2009-04-12 01:00:36 följande:
    Jag har inte 1300 kronor. Vad ska jag göra då? Soc vägrar ge mig mer pengar eftersom jag vägrar söka jobb, men vafan jag vill ju inte jobba! Jag har inte råd! Alla är inte rika, och jag tycker ni ska sluta klanka ner på TS!
    Om du går på soc måste du ju gå på jobbsökar kurs..gör du det och söker ditt bästa kommer du finna ett jobb som ger mat på bordet och tak över huvudet som du kan känna att du själv ger ditt barn. Har du inte råd med stol kanske du ska säla bilen om du inte har ett jobb att åka till..bara ett tips..
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!