• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • flingansnö
    TSadi skrev 2009-04-11 22:56:07 följande:
    sjukt att man kan skämta om såna saker, skule inte jag kuna göra om mina barn...
    Men jag skämar inte, jag förstår inte detta prat om skämt. Jag är helt seriös! jag menar skuffen är det bästa för mina barn!
  • flingansnö
    mästaren skrev 2009-04-11 22:58:32 följande:
    Om det varit meningen att barn skulle vara fastspända hade bilbältena varit designade efter barn... Vsb
    Eller hur??!!
  • Koloratur
    TSadi skrev 2009-04-11 22:56:07 följande:
    sjukt att man kan skämta om såna saker, skule inte jag kuna göra om mina barn...
    Nä, men så är du antagligen antihumor, ger dina barn fem frukter om dagen och tvättar alltid händerna före maten också.
  • Behemot

#47:
    Stackars barn som inte får vara med

• flingansnö
    Koloratur skrev 2009-04-11 23:05:00 följande:
    Nä, men så är du antagligen antihumor, ger dina barn fem frukter om dagen och tvättar alltid händerna före maten också.
    VA!!! ska man det?? men mina barn får bara fyra frukter om dagen! Kommer de att dö nu??
  • Lii1

du skämtar hoppas jag..det finns stolar till barn som du även kan använda senare att barnet sitter framåt. Mitt barn är för värdefullt för mig att jag aldrig skulle tillåta mitt barn åka utan stol o bälte i en bil oavsett hur kort eller lång turen skulle bli. Vi har två bilar och har köpt två nya bilbarnstolar. dom kan även vändas framåt senare och funkar i några år.den kostnaden är ja beredd att ta för mitt barns skull. vi har tre barn så dom alla är lika viktig och inget barn har någonsin varit utan bilbarnstol.. Det finns ju faktiskt begangade stolar som man kan köpa om man vill det.. skulle ni krocka med barnet i bilen så ja det kan gå riktigt illa då om inte barnet sitter i bältet SJÄLV. sitter det i knät på en vuxen så krossar man barnet eftersom även vikten från den kommer på barnets knän eller kropp. Tycker att du ska kolla på blocket om de finns någon där.. för barnets skull o din skull.blir väldigt dyrt för att köra utan stol till barnet oxå om du blir stoppad o de är dyrare än att köpa en stol före..

• Frostkristall

men alltså är inte allt det här med bilbälten också lite överskattat? är inte bagageutrymmet menat för barn då? Jag menar man kastar bara in dem där så får de rulla lite fram och tillbaka (vilket brukar vara väldigt uppskattat!) istället för att sitta i bilen och tjata om "näääär är vi fraaaaaammeeeee??? Jag är kiiiissnööödig! Jag är tööörstig!"
    Plus att vrider man musiken på fullt (och har vettigt ljudsystem i bilen) så kan barnen få lite shyst vibration där bak och är så där lagom möra och lugna när man väl är framme

• Lii1

skämt? sjuk skämt i så fall. vad vinna på det? att folk undrar om du inte är rädd om barnet.. har inte läst många inlägg men ja om det är ett skämt att skirva kanske det finns en annan sida för sånt skräp i stället för att göra folk förbannad

• nixxia

ja hoppas du sämtar om barnstolar, herregud e dit barn inte mera värt en du skulle kunna köpa en bil barn stol, var lägger du pengarna på i stället , hm undtat faktiskt låter inte klokt, men alla har ju sina värderingar om vad som e viktigt i livet

• Baba Screetch
    Lii1 skrev 2009-04-11 23:17:31 följande:
    skämt? sjuk skämt i så fall. vad vinna på det? att folk undrar om du inte är rädd om barnet.. har inte läst många inlägg men ja om det är ett skämt att skirva kanske det finns en annan sida för sånt skräp i stället för att göra folk förbannad
    Eftersom tråden ligger i sandlådan så kan man skämta om vad som helst, det var därför jag skrev som jag gjorde i inlägg nr 2...

ALLA saker som skrivs i sandlådan är oseriösa inlägg

Sen är ju vissa mindre roliga än andra...
    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!