• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • M C
    Linis80 skrev 2009-04-11 22:30:35 följande:
    Hur kan ni tycka att starta en sån här tråd e kul????
    För att det finns sånna här svar.
  • M C
    TSadi skrev 2009-04-11 22:25:43 följande:
    Är detta en skämt tråd? eller menar du alvar att ni ite har någon bilbarnstol?
    Barnstol schmarnstol säger jag.
  • Snooze

Förresten....nu är kanske era ungar ganska små än men ett tips inför framtiden, ja, ni vet ungar växer ju å ställer högre krav....*suck*
    När dom börjar cykla och sen köra moppe är det mycket bättre att dra på dom en toppluva istället för hjälm! Jag såg på TV hur dom släppte en hjälm i marken från hög höjd: Krasch! Bara småsmulor kvar....medans toppluvan som släppte från samma höjd knappt blev smutsig. Och gissa om toppluvor är billigare än svindyra hjälmar?!? Då är det ju smartare att satsa på något som faktiskt bevisligen håller om dom ramlar/blir påkörda istället för att riskera att man måste betala samma dyra pryl IGEN!!!

• TheMother
    M C skrev 2009-04-11 22:47:35 följande:
    För att det finns sånna här svar.
    {#lang_emotions_laughing} {#lang_emotions_cheers}
    Mamma till Anton 080920
  • Queen70

Ja precis. Man ska inte påtala att det är ett skämt , för det roliga är att se hur lång tid det tar för folk att fatta ju...Schy

Snooze skrev 2009-04-11 22:34:24 följande:
    Dom sabbar ju inte, det är dom som får mej att ligga å vrida mej på glovet av asgarv Hej å välkomna hit, säger jag!
  • M C
    TheMother skrev 2009-04-11 22:51:32 följande:

*skål*
  • TSadi

sjukt att man kan skämta om såna saker, skule inte jag kuna göra om mina barn...

Samuel 040513 Emilia 060312
  • M C
    Queen70 skrev 2009-04-11 22:54:47 följande:
    Ja precis. Man ska inte påtala att det är ett skämt , för det roliga är att se hur lång tid det tar för folk att fatta ju...Schy
  • Behemot

Om det varit meningen att barn skulle vara fastspända hade bilbältena varit designade efter barn... Vsb

• Baba Screetch

hahahaha oj va många svar sin ramlade in efter det jag skrev som inlägg nr 2

Jag hade visst fel

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!