• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • festia

Första tanken som slår mig när jag läser ditt inlägg ts, är att lägga ungen i bagageluckan! Ni kan väl göra ett andingshål? Lägg med lite leksaker och en ficklampa så är det ingen fara. Lär ju vara säkrare än att ha honom i bilen, jag menar föraren kanske bli så distraherad liksom.

• Frostkristall
    BlommyNess12 skrev 2009-04-11 23:48:24 följande:
    Jag fattar inte varför alla är så upprörda i tråden. Och inte heller detta med att det skulle vara nåt skämt. Jag är iallafall helt allvarlig.
    Som sagt, som i alla andra trådar på fl så byter vi erfarenheter och ger varandra tips. Man vill ju få vardagen att flyta på så smidigt som möjligt och att alla (föräldrarna) är nöjda och utvilade med mera ork för stora prövningar som man möter dagligen, som t.ex. vilken sorts pålägg man ska välja den här gången? Vilken alkohol är mest ekonomisk och ger bäst effekt? räcker cigaretterna resten av dagen eller måste det inhandlas mer?
  • BlommyNess12

Men du ts, jag kom på! Du kanske kan spänna fast honom på taket då? Lägg honom i nån gammal pulka, ta nån filt och linda in honom så han inte blir så kall. Kanske en skoterhjälm med visir så det inte blir så blåsigt i ansiktet. Sen tar du spännband och spänner fast pulkan på taket?

Det borde ju bli enkelt och bra!

• festia

Fåret Shaun skrev 2009-04-11 23:37:02 följande:

TS vi har lastnät till bakluckan och brukar låta våra barn leka i bakluckan så packar vi i baksätet. De kan inte klättra och i får det lugnare. Om vi åker långt brukar vi ställa fram en potta, något att äta och dricka. Även kudde och filt
    En till som har samme tankegång som jag! Det låter som en ypperlig idé det där.
  • BlommyNess12
    Frostkristall skrev 2009-04-11 23:52:30 följande:
    Som sagt, som i alla andra trådar på fl så byter vi erfarenheter och ger varandra tips. Man vill ju få vardagen att flyta på så smidigt som möjligt och att alla (föräldrarna) är nöjda och utvilade med mera ork för stora prövningar som man möter dagligen, som t.ex. vilken sorts pålägg man ska välja den här gången? Vilken alkohol är mest ekonomisk och ger bäst effekt? räcker cigaretterna resten av dagen eller måste det inhandlas mer?
    Ja jag vet väl vad poängen med fl är, men vissa här verkar ju på allvar tro att barn måste sitta i bilbarnstolar! Det är ungefär lika korkat som att tro att barn faktiskt behöver ammas mer än 1 gg per dygn. Resten av dygnet får han dricka coca-cola. Vafan funkar det i afrika så funkar det ju här också.
  • Frostkristall
    BlommyNess12 skrev 2009-04-11 23:54:44 följande:
    Ja jag vet väl vad poängen med fl är, men vissa här verkar ju på allvar tro att barn måste sitta i bilbarnstolar! Det är ungefär lika korkat som att tro att barn faktiskt behöver ammas mer än 1 gg per dygn. Resten av dygnet får han dricka coca-cola. Vafan funkar det i afrika så funkar det ju här också.
    som jag skrev tidigare: In i bagageutrymmet med dem så de får rulla runt lite, musiken på fullt så att de får lite skön vibration, sen är ungarna möra och lugna när man är framme.
    ammas? seriöst? Vet du vad det gör mot ens juveler? nejnejnej.. här vill vi inte ha taxöron! Cola som sagt fungerar finfint. Har hört att man kan smälla dit lite valium om man vill ha en stunds egentid också
  • Dompans mamma
    Koloratur skrev 2009-04-11 22:10:40 följande:
    Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla. Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig. Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?
    Svar, ja, oansvaright är det.
    och du borde nog läsa på lite...
    Citat från dig:

Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

En bilbarnstol är INTE till för att undvika att krockaa som du verkar tro, utan är till för att OM ni krockar så har din son större chans att överleva.

Det finns inga barn i livet i dag som suttit utan stol, bälte m.m, men många barn som överlevt krockar då de haft en BILBARNSTOL att sitta i.

Jag tycker att ni är fruktansvärt egoistiska, är inte sonen värd mer än några hundra?! Ni vet att man kan få hyra stol billigt?!?!
    Köpa begagnat m.m. Bättre med en rishög än ingen hög alls!

Ni är medvetna att om ni även krockar eller stannar hastigt i låg fart medför detta livsfara för ditt barn?
    Och vet du vad som händer med din son om han sitter i ditt knä vid en krock? Han blir till en sörja i ditt knä!

En fråga, varför skyddar du dig i bilen och har bälte då sonen inte sitter säkert, En ansvarsfull förälder brukar alltid sätta barnet i första hand, inte tvärt om!

Finns en sida på nätet, riktigt hemsk! (En vän visade mig den för några år sen, minns inte vad den hette och vet inte om den finns kvar) Det finns bilder på förolyckade barn och vuxna, även en där mamman haft barnet i knät. Man ser inte att det varit ett barn, Bara en gegga. Tänkvärt!
  • Frostkristall

Dompans mamma skrev 2009-04-12 00:19:32 följande:

Svar, ja, oansvaright är det. och du borde nog läsa på lite... Citat från dig: Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet. En bilbarnstol är INTE till för att undvika att krockaa som du verkar tro, utan är till för att OM ni krockar så har din son större chans att överleva. Det finns inga barn i livet i dag som suttit utan stol, bälte m.m, men många barn som överlevt krockar då de haft en BILBARNSTOL att sitta i. Jag tycker att ni är fruktansvärt egoistiska, är inte sonen värd mer än några hundra?! Ni vet att man kan få hyra stol billigt?!?! Köpa begagnat m.m. Bättre med en rishög än ingen hög alls! Ni är medvetna att om ni även krockar eller stannar hastigt i låg fart medför detta livsfara för ditt barn? Och vet du vad som händer med din son om han sitter i ditt knä vid en krock? Han blir till en sörja i ditt knä! En fråga, varför skyddar du dig i bilen och har bälte då sonen inte sitter säkert, En ansvarsfull förälder brukar alltid sätta barnet i första hand, inte tvärt om! Finns en sida på nätet, riktigt hemsk! (En vän visade mig den för några år sen, minns inte vad den hette och vet inte om den finns kvar) Det finns bilder på förolyckade barn och vuxna, även en där mamman haft barnet i knät. Man ser inte att det varit ett barn, Bara en gegga. Tänkvärt!
    Men tänk vad smidigt det blir, att slippa de där bältena och remmarna och spännena och allt som nu ska på plats innan man ska iväg. oftast är ungen grinig och föräldrarna genomsvettiga när det är klart.
    tänk vad smidigt att antingen ha barnet i famnen, då är det bara ett bälte som ska knäppas, eller att låta barnen åka i bagageutrymmet, då är det bara att öppna upp luckan, släppa in dem och sen stänga fast, så är man klar att fara. Tänk vad mycket tid man sparar!
  • BlommyNess12

Svar, ja, oansvaright är det.och du borde nog läsa på lite...Citat från dig:Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.En bilbarnstol är INTE till för att undvika att krockaa som du verkar tro, utan är till för att OM ni krockar så har din son större chans att överleva.Det finns inga barn i livet i dag som suttit utan stol, bälte m.m, men många barn som överlevt krockar då de haft en BILBARNSTOL att sitta i.Jag tycker att ni är fruktansvärt egoistiska, är inte sonen värd mer än några hundra?! Ni vet att man kan få hyra stol billigt?!?! Köpa begagnat m.m. Bättre med en rishög än ingen hög alls!Ni är medvetna att om ni även krockar eller stannar hastigt i låg fart medför detta livsfara för ditt barn? Och vet du vad som händer med din son om han sitter i ditt knä vid en krock? Han blir till en sörja i ditt knä!En fråga, varför skyddar du dig i bilen och har bälte då sonen inte sitter säkert, En ansvarsfull förälder brukar alltid sätta barnet i första hand, inte tvärt om!Finns en sida på nätet, riktigt hemsk! (En vän visade mig den för några år sen, minns inte vad den hette och vet inte om den finns kvar) Det finns bilder på förolyckade barn och vuxna, även en där mamman haft barnet i knät. Man ser inte att det varit ett barn, Bara en gegga. Tänkvärt!
    Jag ser att du skrivit något men läser bara "bla bla bla"...
  • Queen70

*älskar detta inlägg*

Svar, ja, oansvaright är det.och du borde nog läsa på lite...Citat från dig:Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.En bilbarnstol är INTE till för att undvika att krockaa som du verkar tro, utan är till för att OM ni krockar så har din son större chans att överleva.Det finns inga barn i livet i dag som suttit utan stol, bälte m.m, men många barn som överlevt krockar då de haft en BILBARNSTOL att sitta i.Jag tycker att ni är fruktansvärt egoistiska, är inte sonen värd mer än några hundra?! Ni vet att man kan få hyra stol billigt?!?! Köpa begagnat m.m. Bättre med en rishög än ingen hög alls!Ni är medvetna att om ni även krockar eller stannar hastigt i låg fart medför detta livsfara för ditt barn? Och vet du vad som händer med din son om han sitter i ditt knä vid en krock? Han blir till en sörja i ditt knä!En fråga, varför skyddar du dig i bilen och har bälte då sonen inte sitter säkert, En ansvarsfull förälder brukar alltid sätta barnet i första hand, inte tvärt om!Finns en sida på nätet, riktigt hemsk! (En vän visade mig den för några år sen, minns inte vad den hette och vet inte om den finns kvar) Det finns bilder på förolyckade barn och vuxna, även en där mamman haft barnet i knät. Man ser inte att det varit ett barn, Bara en gegga. Tänkvärt!
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!