• Mysmam­man
    Äldre 13 Apr 11:13
    6544 visningar
    31 svar
    31
    6544

    hemutredning samtidigt som vi försöker få biologiska barn

    Hej!

    Nu har jag tittat runt på det här forumet ett bra dag och märkt att ni sitter inne med så mkt information.En tanke att få adoptera har alltid funnits hos mig och min man. Men det är först nu när vi upptäckt att vi inte kan bli gravida på naturlig väg som det känns mer verkligt. Vi har nyligen anmält oss till en adoptions-organisation. Men hur är det, "får" man fortfarande försöka att bli gravid på vänligt sätt (hormoner, ev IVF) när man påbörjar hemutredning? Biologiskt eller adopterat barn spelar egentligen ingen roll, men visst skulle det vara fantastiskt att bli gravid så att vi slipper vänta och längta så mycket efter vårt första barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-13 11:16
    Hamnade i fel forum. Vi är intresserade av adoption som ni säkert förstår.

  • Svar på tråden hemutredning samtidigt som vi försöker få biologiska barn
  • Äldre 13 Apr 11:26
    #1

    Får eller ej är inte huvudfrågan, där är det olika beroende på utredare och kommun, utan det är snarare hurvida man godkänns eller ej. Ett av grundkraven för att få medgivande är att man ska ha bearbetat den eventuella biologiska barnlösheten och se adoption som sitt sätt att få barn på, att fortfarande aktivt försöka få egenfödda barn säger emot detta och är därför skäl till avslag.


  • Äldre 13 Apr 11:28
    #2

    Det här har dryftats fram och tillbaka här många gånger. Många hemutredare tycker man ska ha lagt allt slags IVFande bakom sig när man gör hemutredningen. En del väljer därför att mörka under hemutredningen att man gör IVF. Det blir ju väldigt märtkligt eftersom det är just "barnskaffandet" man diskuterar. Jag vet inte vad som står i nya handboken för utredare men i den gamla stod det att man inte ska försöka få biobarn när man skickat papperen till landet. Nu som köläget är så kan det ju skilja många år från utredning till barnbesked. Det är mycket vanligt att man under hemutredning och utbildning fortsätter med div behandlingar. Det man vill undvika är ju två saker: 1. Att man är så inne på att får biobarn att man inte förbereder sig på adoptonen och att man då ser det adopterade barnet som "ett andra hands val" som inte är lika välkommet. 2. Om man blir gravid och samtidigt får barnbesked så måste man tacka nej till barnbeskedet och barnet får vänta längre på att få en familj.
    Jag tycker att det viktiga är att man utnyttjar tiden att fundera och känna efter hur man värderar olika barn. På föräldrautbildningen får ni möjlighet till detta också. Kanske lyckas ni med en IVF och då har ni all kötid, erfarenhet och mognad för att senare adoptera ett syskon.

  • Mysmam­man
    Äldre 13 Apr 11:31
    #3

    Okej, tack för svar. Tar gärna emot fler kommenterer. Har ju läst en del på fl och det verkar som att det finns de som provar på IVF under tiden. Är IVF något som ni undviker att berätta om eller är ni helt öppna? Eftersom adoption ändå är en lång process så förstår jag om det är många som försöker på egen hand samtidigt.

  • Äldre 13 Apr 11:36
    #4

    Det är ofta kö till hemutredningen, man måste även ha genomgått en utbildning innan man kan få medgivande (ofta innan man ö h t kan starta utredningen). Att bli sökandemedlem i en organisation, vilket jag antar är det ni blivit, är ett bra första steg. Att anmäla er till kommunens utbildning för blivande adoptivföräldrar är ett bra nästa steg. Kanske kan den utbildningen också få er att samla ert fokus till adoptionen, eller så får den motsatt effekt. Men poängen är att ni behöver inte bestämma er nu, det är flera steg kvar innan en ev. utredning.


  • Äldre 13 Apr 12:46
    #5

    Jennie med ie skrev 2009-04-13 11:36:30 följande:


    Det är ofta kö till hemutredningen, man måste även ha genomgått en utbildning innan man kan få medgivande (ofta innan man ö h t kan starta utredningen). Att bli sökandemedlem i en organisation, vilket jag antar är det ni blivit, är ett bra första steg. Att anmäla er till kommunens utbildning för blivande adoptivföräldrar är ett bra nästa steg. Kanske kan den utbildningen också få er att samla ert fokus till adoptionen, eller så får den motsatt effekt. Men poängen är att ni behöver inte bestämma er nu, det är flera steg kvar innan en ev. utredning.
    - Som läget är just nu är det nog vanligare med kö till den obligatoriska föräldrautbildningen än till medgivandeutredning! Det beror på att betydligt färre ansöker om medgivande och att det därför, utanför storstäderna, är svårt att få ihop föräldrautbildningsgrupper ... så kontakta kommunen och be att få bli anvisade föräldrautbildning. Där kommer mycket att klarna....
  • Mysmam­man
    Äldre 13 Apr 13:46
    #6
    Pulkåkarn skrev 2009-04-13 11:28:40 följande:
    Det här har dryftats fram och tillbaka här många gånger. Många hemutredare tycker man ska ha lagt allt slags IVFande bakom sig när man gör hemutredningen. En del väljer därför att mörka under hemutredningen att man gör IVF. Det blir ju väldigt märtkligt eftersom det är just "barnskaffandet" man diskuterar. Jag vet inte vad som står i nya handboken för utredare men i den gamla stod det att man inte ska försöka få biobarn när man skickat papperen till landet. Nu som köläget är så kan det ju skilja många år från utredning till barnbesked. Det är mycket vanligt att man under hemutredning och utbildning fortsätter med div behandlingar. Det man vill undvika är ju två saker: 1. Att man är så inne på att får biobarn att man inte förbereder sig på adoptonen och att man då ser det adopterade barnet som "ett andra hands val" som inte är lika välkommet. 2. Om man blir gravid och samtidigt får barnbesked så måste man tacka nej till barnbeskedet och barnet får vänta längre på att få en familj.Jag tycker att det viktiga är att man utnyttjar tiden att fundera och känna efter hur man värderar olika barn. På föräldrautbildningen får ni möjlighet till detta också. Kanske lyckas ni med en IVF och då har ni all kötid, erfarenhet och mognad för att senare adoptera ett syskon.
    Tack för ett långt och klokt (i mina ögon) svar. Jag tror också att föräldrautbildningen i höst kommer att ge oss mer information och vi kommer "bara" att försöka få barn tills dess att vi skickat papper till landet 8som det känns nu). Ett barn kan för oss aldrig någonsin vara ett andrahandsval, jag kommer älska det villkorslöst oavsett om barnet är biologiskt eller inte. Och redan nu känner jag att om vi får ett biologiskt barn först så kommer adoption vara aktuellt senare.
  • Mysmam­man
    Äldre 13 Apr 14:01
    #7

    en glad skrev 2009-04-13 12:46:16 följande:


    Jennie med ie skrev 2009-04-13 11:36:30 följande:
    - Som läget är just nu är det nog vanligare med kö till den obligatoriska föräldrautbildningen än till medgivandeutredning! Det beror på att betydligt färre ansöker om medgivande och att det därför, utanför storstäderna, är svårt att få ihop föräldrautbildningsgrupper ... så kontakta kommunen och be att få bli anvisade föräldrautbildning. Där kommer mycket att klarna....
    Japp, föräldrautbildning inplanerad till hösten. Precis som du sa får vi vänta på den medan hemutredningen inte har någon kö.

    Finns det någon mer med erfarenheter så får ni gärna berätta!
  • Cerdri­ca
    Äldre 13 Apr 21:36
    #8

    Jag tror inte jag hade orkat med att köra parallellt. När vi valde adoption så var det ju ett litet barn från Kina/Indien/Colombia eller var vi nu skulle landa (det blev Kina) jag såg framför mig och längtade efter. Att mecka med IVF hade det inte funnits kraft över till. MEN, jag tycker också att det med dagens köläge är något var och en ska känna efter och göra som de tycker.

    Vår hemutedare för vår första adoption var mycket noga med att man skulle ha lagt planerna på biologiska barn på hyllan. Om man skulle bli godkänd för henne hade man alltså fått ljuga om man körde IVF parallellt och ljuga hade åtminstone inte vi känt oss bekväma med.
    Till vår syskonutredning hade vi bytt hemutredare och hon frågade inget om något sådant.

    Sen finns det ju adoptioner som går snabbt. Om man passar in på Kinas krav och kan tänka sig ett barn med ett så kallat särskilt behov kan det ta ca ett halvår att få barn bara.

  • mammam­ys06
    Äldre 14 Apr 05:29
    #9

    Samma erfarenheter här som beskrivs i inlägget ovan. Vi har valt att vänta nu med utredning för syskon då jag blivit gravid (utan medicinsk hjälp) flera gånger efter hemkomst med sonen från Vietnam men det har slutat i missfall. Vi hade heller inte känt oss bekväma med att mörka eller ljuga om något sådant inför en utredare. Jag hade istället valt att ställa mig i organisationskö hos en eller flera adoptionsorganisationer, sedan ringt kommunen för att höra om det är kö för att få starta en hemutredning. Om det är lång kö så hade vi ställt oss i den kön, är det inte kö så hade vi sagt att vi hör av oss längre fram, gjort IVF medan kötiden hos organisationerna tickat på (ofta flera års kö för att få skicka papper till landet om man inte kan tänka sig och om man inte passar in på Kinas krav), gått föräldrautbildningen,(många utredare har som krav på att innan man börjar hemutredningen så ska man ha gått föräldrautbildningen) om IVF inte funkar eller om man känner att vi vill inte göra det mer så ringer man kommunen då och startar utredningen som tar ett par månader att genomgå tills man har fått sitt medgivande. På så sätt har man kört med öppna kort och man har inte mörkat något men det har heller inte dragit ut på tiden eftersom köerna ser ut som de gör och ni har försökt under tiden men inte under utredningen för adoption.

    Lycka till!


    Störst av allt är kärleken
  • Äldre 14 Apr 21:45
    #10

    Vi har har gått parallella spår samtidigt, dvs försökt få egenfött barn samtidigt som vi har ansökt om adoption. Däremot har vi INTE mörkat någonting utan varit helt öppna med att ett biologiskt eller adopterat barn är precis lika välkommet. Vi vill helt enkelt bli föräldrar så snart som möjligt och optimera våra möjligheter, vilket vår adoptionsutredare var helt införstådd i. Nu har IVF inte varit aktuellt i vårt fall, eftersom min diagnos är upprepade missfall.

Svar på tråden hemutredning samtidigt som vi försöker få biologiska barn