• Lisun

Fler än en ledare?

Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!

• Svar på tråden Fler än en ledare?
  • hundpuss

personligen så undrar jag fortfarande vad som gick fel i huvudet på den människa som anser att stackelhalsband kan vara en "bra metod".

• Splach
    köttbullelydnad skrev 2009-04-28 20:38:16 följande:
    Hm... Fast det brister lite i hans teorier. Iaf för mig. I vargflocken äter alla tillsammans, är det ont om föda äter valparna först och de vuxna det som blir över. Alltså borde vi - om vi nu ska fostra hundarna på lika sätt som vargar fostrar sina valpar - äta antingen samtidigt eller efter våra hundar.Det där med att gå ut först eller sist genom dörren finns det ingen hund i världen som begriper varför de får lära sig. Det är bara en grej vi fått för oss och som, okej, kan fungera som en bekvämlighets/trygghetsgrej för oss. För hundarna betyder det ingenting när det gäller ledarskap. Så jag ställer mig frågande till en hel del den karln talar om När det kommer till stackel så orsakar det smärta under en viss användningstid. Efter det har huden där stacklet är placerat blivit såpass tjock att du kan rycka och slita bst du vill, hunden kommer inte känna det. Och har man en "aggressiv" hund är det ju knappast att anse lämpligt! Hejja skvallerträning och mjuka/individanpassade metoder
    hans teorier brister inte så lite heller.. Men men han är ju hundguden så {#lang_emotions_undecided}

är förvånad att dom ens visar cm här i sverige
  • köttbullelydnad
    Splach skrev 2009-04-28 21:46:59 följande:
    hans teorier brister inte så lite heller.. Men men han är ju hundguden så är förvånad att dom ens visar cm här i sverige
    Ja, jag sitter bara och väntar på att de ska börja sända Don Sullivan och hans "härliga" form av hunddressyr...
  • Drakfisk

Stackel, el och liknande tjafs är till för okunniga människor som tror att a) alla hundar är dominanta och b) det finns quick fixes för att komma tillrätta med hundproblem.

Om folk inte skulle vara så förbaskat lata och orka träna sina hundar en kort stund varje dag, vara lite konsekventa osv så skulle folk inte ha såna enorma problem med hundar som drar i koppel osv. Låter man hunden dra i kopplet ibland, klart som korvspad att den inte kommer att fatta att den inte alltid får dra.

Aggressiva hundar är oftast väldigt osäkra hundar. Osäkerhet botar man inte med några alfarullningar/stackel eller liknande. Osäkerhet botar man genom låångsam träning där man är hejdundrande glad varje gång hunden gör rätt, belönar och får hunden att känna att den förstår vad matte/husse menar. (här utgår jag från att man låtit en veterinär undersöka hunden så den inte har ont, aggression kan också komma från smärta).

Som med så mycket annat är tålamod den enda vägen till lydiga hundar.

Våld, skrik och annat tjafs är till för idioter som enbart borde ha leksakshundar.

• Forbiddenrage
    h8him skrev 2009-04-28 16:42:02 följande:
    Jag tror inte det du skriver. Enda gången jag sett CM använda stackel var vid hanteringen av en "red zone" hund. Om han inte gjort det hade hunden aldrig fått en chans då den var för osäker för att arbeta med. Men, stackel är inget för vanliga Svenssons och ska användas restriktivt!
    Han använder stackel för att han använder det hundens ägare vill att han ska använda, vad de själva har som "verktyg".

Cesar är ingen gud, han är en människa, precis som oss andra, men han är duktig på sitt sätt, dock finns det MÅNGA FLER hundtränare som är duktiga.
    Finns ett gäng svenska hundtränare och etologer som är duktiga på sina områden...
  • Splach
    Forbiddenrage skrev 2009-04-29 13:34:18 följande:
    Han använder stackel för att han använder det hundens ägare vill att han ska använda, vad de själva har som "verktyg".Cesar är ingen gud, han är en människa, precis som oss andra, men han är duktig på sitt sätt, dock finns det MÅNGA FLER hundtränare som är duktiga. Finns ett gäng svenska hundtränare och etologer som är duktiga på sina områden...
    där har du fel, vist använder han det ägaren själv har användigt.
    Men i många fall är det han som presenterar stackel och el för hundarna, utan att ägaren själv användigt det tidigare.

Däremot om hunden redan har stackel som han kommer till, så byter han oftast inte till "mildare" halsband, utan låter stackel sitta kvar, och då säger han att han använder det tidigare ägare använde.
    Men om en ägare tex har sele på sin hund slänger han på den halsband.

Många hundar han byter "seldon" på.
  • köttbullelydnad
    Splach skrev 2009-04-29 16:28:29 följande:
    där har du fel, vist använder han det ägaren själv har användigt. Men i många fall är det han som presenterar stackel och el för hundarna, utan att ägaren själv användigt det tidigare. Däremot om hunden redan har stackel som han kommer till, så byter han oftast inte till "mildare" halsband, utan låter stackel sitta kvar, och då säger han att han använder det tidigare ägare använde. Men om en ägare tex har sele på sin hund slänger han på den halsband. Många hundar han byter "seldon" på.
    '

Konstigt nog kan han aldrig byta bort stacklet och elen...
  • hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-04-29 20:26:59 följande:
    'Konstigt nog kan han aldrig byta bort stacklet och elen...
    nej man kan ju undra.
    kanske får han en "snilleblixt" nån dag
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-29 20:55:21 följande:
    nej man kan ju undra. kanske får han en "snilleblixt" nån dag
    Haha, hoppas den slår ner rejält då
  • hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-04-29 20:56:19 följande:
    Haha, hoppas den slår ner rejält då
    Ja varför inte?
Svar på tråden Fler än en ledare?