Fler än en ledare?
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
personligen så undrar jag fortfarande vad som gick fel i huvudet på den människa som anser att stackelhalsband kan vara en "bra metod".

Stackel, el och liknande tjafs är till för okunniga människor som tror att a) alla hundar är dominanta och b) det finns quick fixes för att komma tillrätta med hundproblem.
Om folk inte skulle vara så förbaskat lata och orka träna sina hundar en kort stund varje dag, vara lite konsekventa osv så skulle folk inte ha såna enorma problem med hundar som drar i koppel osv. Låter man hunden dra i kopplet ibland, klart som korvspad att den inte kommer att fatta att den inte alltid får dra.
Aggressiva hundar är oftast väldigt osäkra hundar. Osäkerhet botar man inte med några alfarullningar/stackel eller liknande. Osäkerhet botar man genom låångsam träning där man är hejdundrande glad varje gång hunden gör rätt, belönar och får hunden att känna att den förstår vad matte/husse menar. (här utgår jag från att man låtit en veterinär undersöka hunden så den inte har ont, aggression kan också komma från smärta).
Som med så mycket annat är tålamod den enda vägen till lydiga hundar.
Våld, skrik och annat tjafs är till för idioter som enbart borde ha leksakshundar.