Fler än en ledare?
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Så hundar kan inte läsa vårat kroppsspråk och människor kan inte läsa hundars?
Hundar reagerar på människors kroppsspråk, de läser visst vårt kroppsspråk, och det är därför vi gör så mycket fel hela tiden och där ligger även orsaken till alla dessa tråkiga incidenter som uppmärksammas i media titt som tätt...
Svarar på TS fråga. Här hemma är jag "ledare", då jag är hemma. Hunden "frågar" mig och lyssnar huvudsakligen på mig. Däremot kan självklart även min man eller son säga åt honom också om det skulle vara ngt. då jag ej är hemma, lyssnar han (hunden) på mannen och sonen istället.
Så hos oss fungerar det så att jag är huvudsaklig förare, den han lyssnar mest på, för att jag tränar och tillbringar mest tid med honom. Efter mig, kommer man och son, sen katten och lägst i rang har vi Hunden.
här kan ni läsa en jättebra text.
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=4
" ... det är oftast lätt att se på en hund om handlingen den i ögonblicket utför är under kontroll av positiv eller negativ förstärkning. Nästa gång du tittar på en lydnadstävling, skall du särskilt lägga märke till hundens kroppshållning och ansiktsuttryck. Lägg även märke till förarens uppträdande och tonfall. En hund som "arbetar" för att få bollen eller en godbit, beter sig annorlunda än en hund som "arbetar" för att slippa ett ryck i kopplet, en skarp tillrättavisning eller något annat obehag..."
Från sidan du länkade till, Splach.
Riktigt riktigt bra text. Kunde inte sagt det bättre själv. Och otroligt stolt över att jag o min vovve har kontakt genom små tysta ord och handrörelser från mig. Han förstår, jag förstår. Man behöver inte tveksamma metoder. Får hoppas att ryktet kan sprida sig på den fronten