• Lisun

Fler än en ledare?

Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!

• Svar på tråden Fler än en ledare?
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-04-26 22:18:53 följande:
    Vet du om det är förbjudet i sverige? Eller helt lagligt? Tycker det är lite luddigt på det där vad som är ok o vad som inte är det.
    Jadu, det är tyvärr lagligt. Tar man bort de två nedre halsbanden så är det ett vanligt strypkoppel som sitter på samma punkt som på hundar under utställning. Stackel däremot är ju olagligt. Frågan är bara hur de ställer sig till Don Sullivans plastversion av det...
  • köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:41:42 följande:

Ja ni se vilka problem det blir med koppel =) (enonisk)
    Mm, om man använder dem felaktigt. Skadorna kan dock bli enorma om man inte använder koppel alls och hunden kommer i kontakt med t ex hundrädd som sparkar, ilsk hund som hugger, huggormar, etc, etc. Det finns inga bra argument till varför man inte ska använda koppel - trots allt.
  • Sköna Emma
    köttbullelydnad skrev 2009-04-26 22:48:11 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:41:42 följande: Mm, om man använder dem felaktigt. Skadorna kan dock bli enorma om man inte använder koppel alls och hunden kommer i kontakt med t ex hundrädd som sparkar, ilsk hund som hugger, huggormar, etc, etc. Det finns inga bra argument till varför man inte ska använda koppel - trots allt.
    Har du ingen humor människa!
    Jag skoja ju bara jag va inte alls inne på era ämne jag såg bara något om "koppel" "olagligt"
  • köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:51:18 följande:

Har du ingen humor människa! Jag skoja ju bara jag va inte alls inne på era ämne jag såg bara något om "koppel" "olagligt"
    Jodå, jag har massa humor. Men jag har lessnat rätt bra på din 'attityd' i en annan tråd angående koppel så jag vill vara tydlig.
  • köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:55:21 följande:

Det va ju det som va ironin i det hela! PUCKO!!!
    Du menar "enonisk"? Lätt att förstå vad det betyder... Pucko? JA, det kan vi dividera länge om vem som är av oss
  • Sköna Emma

Men trampa på dem svaga HUNDAR och MÄNNISKOR som har det svårt!
    Var sitter medkänslan nu!!!!!!

• köttbullelydnad

Sköna Emma skrev 2009-04-26 22:58:01 följande:

Men trampa på dem svaga HUNDAR och MÄNNISKOR som har det svårt!Var sitter medkänslan nu!!!!!!
    .....

För att återgå till TS så ser ju inte hundar oss som andra hundar utan vet att vi är en helt annan art. Alltså förstår de inte vad vi håller på med om vi t ex ska alfarulla, bita över nosen eller annat förlegat. Det är hundens språk och är inget vi kan "tala". Däremot tror jag mycket väl att hunden kan ha en bestämd person som den tyr sig mer till, för att tryggheten upplevs som starkast där. Oftast är det hos den som behandlar den som en hund, har regler och ställer krav på den som tryggheten ligger. Sen är ju hundar opportunister, så har de fördel i att ligga i knät hos nån - då faller det sig naturligt att det är där de kommer ligga, etc, etc Är fruktansvärt trött ikväll, så det låter kanske helsnurrigt
Svar på tråden Fler än en ledare?