• Lisun

Fler än en ledare?

Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!

• Svar på tråden Fler än en ledare?
  • Sköna Emma
    Lisun skrev 2009-04-22 17:11:14 följande:
    asså de e klart att hunden ska stå lägst i rang o ha flera ledare osv... vad jag menar är om den som tränar hunden o är mest med hunden ses mer som "flockledare"(eller vilken titel ni nu vill använda)? av hunden då!
    men du då undrar jag en sak.
    Om jag och min sambo leker lär och går ut med hunden tillsammans, vem bli ledaren då, enligt dig?
  • Lisun

Sköna Emma skrev 2009-04-22 18:52:47 följande:

men du då undrar jag en sak. Om jag och min sambo leker lär och går ut med hunden tillsammans, vem bli ledaren då, enligt dig?
    Jag skrev här för jag ville ha svar på MIN fråga.
  • Splach

Jag förstår inte att folk fortfarandes sysslar med sådana här saker som att vara ledare, alfa rullningar, och vem som ska vara alfa mm.

Vore det inte bättre om hunden lyssnade på er för att den faktiskt vill, och inte för att den måste?.

• Sköna Emma
    Splach skrev 2009-04-23 15:09:33 följande:
    Jag förstår inte att folk fortfarandes sysslar med sådana här saker som att vara ledare, alfa rullningar, och vem som ska vara alfa mm. Vore det inte bättre om hunden lyssnade på er för att den faktiskt vill, och inte för att den måste?.
    det är då man får en aggressiv, livlig hund eller en uppfostrad hund.
    En hund behöver struktur och rutiner för att bli uppfostrad!
  • Forbiddenrage

Hur skulle samhället se ut om vi lät hundarna bestämma?
    Att hunden ska lyssna på oss för att den "vill" och inte för att den "måste"?

Sköna Emma skrev 2009-04-22 13:43:51 följande:

Varför funkar det för cesar?
    Jag avgudar inte Cesar eller dylikt, men; Det funkar för mycket av det han säger är faktiskt rätt!
    Han håller faktiskt inte på med "hundträning", som en del verkar tro, men vilket han också säger själv.
    Man kan träna lydnad, WP, spår, agility, whatever, med vilken hund som helst och det gör den fortfarande inte till en "bra" hund...
    En "bra" hund defineras inte av hur många titlar man vinner i diverse tävlingar, vad man gör med sin hund eller hur mycket lydnad man tränar...

Kan ta ett exempel:
    Border collies är lättlärda och brukar vara extremt duktiga i lydnad, agility osv , men det spelar ingen större roll, de är i regel ofta osäkra, stressade som fan och aggressiva mot hundar av samma kön...
    Lydnad eller diverse olika former av träning spelar ingen som helst roll, det säger inte ett skit om hur hunden ÄR.
    Man kan ha en lydnadschampion, en duktig brukshund, en hund som briljerar i spår, ja, vad som helst, men den fungerar inte i vardagliga situationer, gör utfall mot andra hundar, stressar upp sig lätt m.m...

Nu blev det ganska off topic, men, men :P
  • Forbiddenrage

Ledare och förare är för övrigt samma sak.
    Är du förare så "för" du, alltså leder du, detsamma med ordet ledare.

Och hundar "alfarullar" varandra om man nu vill kalla det så, speciellt bland hanar är det en ritual, har sett hundar som trycker ner andra hundar på rygg för att få den andra hunden att ge sig, och den hunden som "ger upp" lägger sig ganska omgående i underkastelse, dvs blottar strupen och magen.

Att belöna en hund med godis är bara positiv förstärkning, ett verktyg vi människor använder oss av för att göra det enklare för oss, men inget nödvändigt ont, även om det kan hjälpa... men vargar t.ex springer inte runt med godis och delar ut till sina flockmedlemmar för att få dem att följa... ;D

• Sköna Emma
    Forbiddenrage skrev 2009-04-26 13:06:46 följande:
    Ledare och förare är för övrigt samma sak. Är du förare så "för" du, alltså leder du, detsamma med ordet ledare. Och hundar "alfarullar" varandra om man nu vill kalla det så, speciellt bland hanar är det en ritual, har sett hundar som trycker ner andra hundar på rygg för att få den andra hunden att ge sig, och den hunden som "ger upp" lägger sig ganska omgående i underkastelse, dvs blottar strupen och magen. Att belöna en hund med godis är bara positiv förstärkning, ett verktyg vi människor använder oss av för att göra det enklare för oss, men inget nödvändigt ont, även om det kan hjälpa... men vargar t.ex springer inte runt med godis och delar ut till sina flockmedlemmar för att få dem att följa... ;D
    Eller ligger och gossar med dem i sängen!
    Det man ska tänk på är tre saker
    1.Motion
    2.Desiplin
    3.Kärlek

Kommer inte det i ordning så kan det lätt bli fel.
  • hundpuss

Sköna Emma skrev 2009-04-22 13:43:51 följande:

Varför funkar det för cesar?
    Jag kan också få en hund att göra som jag vill med tveksamma halsband och koppel. Det är inte så svårt som det ser ut
  • hundpuss
    Splach skrev 2009-04-23 15:09:33 följande:
    Jag förstår inte att folk fortfarandes sysslar med sådana här saker som att vara ledare, alfa rullningar, och vem som ska vara alfa mm. Vore det inte bättre om hunden lyssnade på er för att den faktiskt vill, och inte för att den måste?.
    Kan inte annat än hålla med. Själv är jag starkt troende på positiv förstärkning,
    min vovve ska komma till mig med glädje, inte rädsla.

Här hemma är vi tre stycken, två fotbenta o en fyrbent. Han vet reglerna , vår vovve, men vi har aldrig direkt "hårdtränat" , vi har markerat, med kroppsspråk mer än höga ljud/ord. Det räcker att jag tittar på honom så sätter han sig. Jag kan läsa av honom, han kan läsa av mig.

Det är det resultatet man får när man visar hunden respekt och vänlighet, visar att det är kul att komma till matte och berömmer med klappar o godis, och till slut kommer vovven av sig själv. Det är eg inte svårare med inkallning. Har aldrig varit för oss iaf.

Jag vet inte vem som är "alfa-hannen" här hemma, kanske jag då. Men isf är jag nog mer "kärringen med åsikter hela tiden".

Vår hund respekterar oss båda, han är snäll o lydig till alla, även min brorson som är två har koll på Quinton. Två-åringen säger "sitt" och Quinton sätter sig.

Då tycker jag att man har ett bra bevis på vad en snäll o mjuk hand ger för resultat när tom en liten kille på två år har koll på hunden!

Tror inte på hårda tag inom hundvärlden, däremot en fast hand. För att förtydliga: en fast men vänlig hand.
    Tveksamma koppel o halsband o dylikt är bara till för hundägare ute efter en genväg.
Svar på tråden Fler än en ledare?