Fler än en ledare?
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
packleader? ;-D
Sköna Emma skrev 2009-04-22 18:52:47 följande:
Jag förstår inte att folk fortfarandes sysslar med sådana här saker som att vara ledare, alfa rullningar, och vem som ska vara alfa mm.
Vore det inte bättre om hunden lyssnade på er för att den faktiskt vill, och inte för att den måste?.
Hur skulle samhället se ut om vi lät hundarna bestämma?
Att hunden ska lyssna på oss för att den "vill" och inte för att den "måste"?
Sköna Emma skrev 2009-04-22 13:43:51 följande:
Ledare och förare är för övrigt samma sak.
Är du förare så "för" du, alltså leder du, detsamma med ordet ledare.
Och hundar "alfarullar" varandra om man nu vill kalla det så, speciellt bland hanar är det en ritual, har sett hundar som trycker ner andra hundar på rygg för att få den andra hunden att ge sig, och den hunden som "ger upp" lägger sig ganska omgående i underkastelse, dvs blottar strupen och magen.
Att belöna en hund med godis är bara positiv förstärkning, ett verktyg vi människor använder oss av för att göra det enklare för oss, men inget nödvändigt ont, även om det kan hjälpa... men vargar t.ex springer inte runt med godis och delar ut till sina flockmedlemmar för att få dem att följa... ;D
Sköna Emma skrev 2009-04-22 13:43:51 följande: