• Lisun

Fler än en ledare?

Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!

• Svar på tråden Fler än en ledare?
  • hundpuss
    h8him skrev 2009-04-28 09:00:30 följande:
    Att CM använder stackel till "red zone" hundar är väl självklart ur säkerhetssynpunkt? Alternativet är oftast omgående avlivning, är det bättre än att försöka träna hunden och få den att må bra?
    Hunden i avsnittet jag såg var inte en sk red zone-hund. det var en skygg och blyg hund som mest ville vara för sig själv, en hund som fann trygghet i sin lilla "kojja" (en bur), och han använde halsbandet för att dra hunden ur buren.

hur motiverar du det då?
    och på vilket sätt är stackel praktiskt när man har o göra med red zone-hundar? tycker du?
  • Elishia

Stackel, det allra värsta med det är inte taggarna utan att folk inte har den blekaste om hur man ska använda det. Man kanske ska läsa på om redskapet man använder innan man försöker bota drag i kopplet med stackel.

• Splach
    Elishia skrev 2009-04-28 14:33:12 följande:
    Stackel, det allra värsta med det är inte taggarna utan att folk inte har den blekaste om hur man ska använda det. Man kanske ska läsa på om redskapet man använder innan man försöker bota drag i kopplet med stackel.
    Man ska aldrig bota drag i koppel med stackel.
    Stackel är även förbjudet i sverige.

Jag vet fortfarandes inte en endaste sak som man ej kan "bota" genom att använda sej av snälla metoder. Tyvär väljer folk att följa CM och föröska få fram någon form av robbot och tror att deras hund är varg, och att dom är alfa som ska bestämma över sin varg.
  • h8him
    Splach skrev 2009-04-28 16:16:05 följande:
    Man ska aldrig bota drag i koppel med stackel. Stackel är även förbjudet i sverige. Jag vet fortfarandes inte en endaste sak som man ej kan "bota" genom att använda sej av snälla metoder. Tyvär väljer folk att följa CM och föröska få fram någon form av robbot och tror att deras hund är varg, och att dom är alfa som ska bestämma över sin varg.
    Jag tror inte det du skriver. Enda gången jag sett CM använda stackel var vid hanteringen av en "red zone" hund. Om han inte gjort det hade hunden aldrig fått en chans då den var för osäker för att arbeta med. Men, stackel är inget för vanliga Svenssons och ska användas restriktivt!
  • hundpuss
    h8him skrev 2009-04-28 16:42:02 följande:
    Jag tror inte det du skriver. Enda gången jag sett CM använda stackel var vid hanteringen av en "red zone" hund. Om han inte gjort det hade hunden aldrig fått en chans då den var för osäker för att arbeta med. Men, stackel är inget för vanliga Svenssons och ska användas restriktivt!
    och hur motiverar man stackel på en hund som är skygg och osäker o helst vill vara ensam?
    Då Cesar använt stackel på just en sådan hund.
  • köttbullelydnad
    h8him skrev 2009-04-28 09:00:30 följande:
    Att CM använder stackel till "red zone" hundar är väl självklart ur säkerhetssynpunkt? Alternativet är oftast omgående avlivning, är det bättre än att försöka träna hunden och få den att må bra?
    En JR som skäller när det ringer på ytterdörren - är det "red xone"? Finns såååå många exempel som inte är i närheten av "red zone".
  • köttbullelydnad
    h8him skrev 2009-04-28 16:42:02 följande:
    Har tittat på karln i ungefär 3 års tid, och cirka var 3:e program dyker halsbandet upp. Herrejisses, det måste fullkomligt krylla av "red zones"-hundar i USA - och inte bara vara lata ägare...
  • köttbullelydnad
    Elishia skrev 2009-04-28 14:33:12 följande:
    Med tanke på att det är en såpass vass typ av halsband så är det i Sverige och många andra länder förbjudet. De enda som möjligtvis kan tänkas få använda det är tjänstefolk, t ex för att träna vakthundar, polishundar, militärhundar, etc. De måste då ansöka om tillstånd hos en rad olika 'distanser' och kan lika gärna bli nekade. Det krävs mycket för att man ska få använda halsbandet - om man nu ska göra det lagligt i Sverige.
  • Splach

Framförallt är vi så kunniga numera här i sverige att vi inte har något behov av att använda stackel.

Om det är frågan om liv eller död, och det är stackel eller död, så ja då har nog hunden det bättre att bli avlivad, det gör inte ont att bli avlivad.
    Hundens rädsla/osäkerhet, vilket är den absolut största orsaken till varför hundar gör utfall, eller har många andra problem beetenden, försvinner inte för att man använder stackel, däremot vågar inte hunden visa sin osäkerhet eller rädsla, pg av att den vet att det då gör ont. En sådan hund som är som en tickande bomb skulle inte jag vilja ha.
    Då skulle jag heldre med hjälp av snällare metoder lära hunden att det den är rädd för ej är farligt.

Många har tex problem med hundpromenader, där finns det en jättefin teknik att tillgå, så kallad skvallerträning och tänk så bra den träningen funkar.
    Istället för att ägaren behöver ha koll på när det kommer hundar, kommer hunden till ägaren och berättar när det kommer en hund, bättre än så kan det väll inte bli?

Nej CM lever så som sverige gjorde på 70talet, där hundarna ska äta sist, gå ut genom dörren sist, mm. Vilket han dessutom hänvisar till hur vargar gör, och nej en hund är ingen varg.
    CM berättar själv i sitt hemland att han förespråkar både stackel och El, han är även villig att erkänna att det finns andra metoder man kan använda sej av, och att hans sätt bara är en metod.
    En metod som vi här i sverige har växt förbi (förutom en del oftast mindre kunniga människor tror är det enda sättet att få en hund bra på)

• köttbullelydnad
    Splach skrev 2009-04-28 20:21:18 följande:
    Nej CM lever så som sverige gjorde på 70talet, där hundarna ska äta sist, gå ut genom dörren sist, mm. Vilket han dessutom hänvisar till hur vargar gör, och nej en hund är ingen varg.
    Hm... Fast det brister lite i hans teorier. Iaf för mig. I vargflocken äter alla tillsammans, är det ont om föda äter valparna först och de vuxna det som blir över. Alltså borde vi - om vi nu ska fostra hundarna på lika sätt som vargar fostrar sina valpar - äta antingen samtidigt eller efter våra hundar.

Det där med att gå ut först eller sist genom dörren finns det ingen hund i världen som begriper varför de får lära sig. Det är bara en grej vi fått för oss och som, okej, kan fungera som en bekvämlighets/trygghetsgrej för oss. För hundarna betyder det ingenting när det gäller ledarskap. Så jag ställer mig frågande till en hel del den karln talar om

När det kommer till stackel så orsakar det smärta under en viss användningstid. Efter det har huden där stacklet är placerat blivit såpass tjock att du kan rycka och slita bst du vill, hunden kommer inte känna det. Och har man en "aggressiv" hund är det ju knappast att anse lämpligt! Hejja skvallerträning och mjuka/individanpassade metoder
Svar på tråden Fler än en ledare?