Fler än en ledare?
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Kan en hund ha fler än en ledare? Vi är två om hunden men jag går på kurs med henne o tränar hemma...ser hon då mig lite mer som "huvudledare"? Hoppas ni förstår vad jag menar nu!
Stackel, det allra värsta med det är inte taggarna utan att folk inte har den blekaste om hur man ska använda det. Man kanske ska läsa på om redskapet man använder innan man försöker bota drag i kopplet med stackel.
Framförallt är vi så kunniga numera här i sverige att vi inte har något behov av att använda stackel.
Om det är frågan om liv eller död, och det är stackel eller död, så ja då har nog hunden det bättre att bli avlivad, det gör inte ont att bli avlivad.
Hundens rädsla/osäkerhet, vilket är den absolut största orsaken till varför hundar gör utfall, eller har många andra problem beetenden, försvinner inte för att man använder stackel, däremot vågar inte hunden visa sin osäkerhet eller rädsla, pg av att den vet att det då gör ont. En sådan hund som är som en tickande bomb skulle inte jag vilja ha.
Då skulle jag heldre med hjälp av snällare metoder lära hunden att det den är rädd för ej är farligt.
Många har tex problem med hundpromenader, där finns det en jättefin teknik att tillgå, så kallad skvallerträning och tänk så bra den träningen funkar.
Istället för att ägaren behöver ha koll på när det kommer hundar, kommer hunden till ägaren och berättar när det kommer en hund, bättre än så kan det väll inte bli?
Nej CM lever så som sverige gjorde på 70talet, där hundarna ska äta sist, gå ut genom dörren sist, mm. Vilket han dessutom hänvisar till hur vargar gör, och nej en hund är ingen varg.
CM berättar själv i sitt hemland att han förespråkar både stackel och El, han är även villig att erkänna att det finns andra metoder man kan använda sej av, och att hans sätt bara är en metod.
En metod som vi här i sverige har växt förbi (förutom en del oftast mindre kunniga människor tror är det enda sättet att få en hund bra på)