• Fidelis ad urnam

Situps per dag?

Hur många situps gör du per dag?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Situps per dag?
  • Svart ros

i ogravida fall ca 100 varje dag.

• tobiq

Nu måste jag ju hoppa in och fråga...
    Födde barn i september, har aldrig tränat och tränar fortfarande inte. Promenerar dock med barnvagnen förstås, och nu det sista har jag börjat göra ca 50 situps om dagen, var trött på deghuden. Och jag tycker allt att magen känns fastare! Mina magmuskler var ju liksom helt obefintliga innan.
    Eller är det bara bortslösad tid tror ni?

Lyckligare än någonsin!
  • idiblon

Beror på vad min personliga tränare i Xbox:et säger åt mig.

• Micke54
    strenua skrev 2009-04-21 11:09:19 följande:
    Att göra 40 situps om dagen känns inte riktigt som att "träna magen". Det lilla man gör varje dag kan man inte jämföra med det man gör när man kör magpass på gymet. Det är väl ungefär som att man går lite varje dag. då tränas benen (och magen och ryggen och annat).
    Varför då göra dem överhuvudtaget? Nu riktade ju inte jag riktigt undran mot dem som gör 40 om dagen men dock, du får gärna svara ändå.
    Du får ju en bättre utveckling av musklerna när dem får vila och eftersom jag antar att syftet med att göra situps är att stärka magen? Dvs få större magmuskler. //M
  • Svart ros
    tobiq skrev 2009-04-21 11:26:10 följande:
    Nu måste jag ju hoppa in och fråga... Födde barn i september, har aldrig tränat och tränar fortfarande inte. Promenerar dock med barnvagnen förstås, och nu det sista har jag börjat göra ca 50 situps om dagen, var trött på deghuden. Och jag tycker allt att magen känns fastare! Mina magmuskler var ju liksom helt obefintliga innan.Eller är det bara bortslösad tid tror ni?
    Verkligen inte! Jag började göra situps varje dag vid 16-års ålder och alla trodde ju att jag då höll på med någon form av idrottande pga mina magrutor så jag vet att det INTE är bortslösad tid!
  • strenua
    Micke54 skrev 2009-04-21 11:34:38 följande:
    Varför då göra dem överhuvudtaget? Nu riktade ju inte jag riktigt undran mot dem som gör 40 om dagen men dock, du får gärna svara ändå. Du får ju en bättre utveckling av musklerna när dem får vila och eftersom jag antar att syftet med att göra situps är att stärka magen? Dvs få större magmuskler. //M
    Det vet jag inte. Lika bra att skita i det då.
  • Micke54

Svart ros skrev 2009-04-21 11:38:31 följande:

Verkligen inte! Jag började göra situps varje dag vid 16-års ålder och alla trodde ju att jag då höll på med någon form av idrottande pga mina magrutor så jag vet att det INTE är bortslösad tid!
    Men du får garanterat bättre resultat om du låter magen vila en dag och gör dubbla antalet dagen efter istället. Då får du ännu större magrutor.
    Tänk på att låta musklerna vila mellan passen vid styrketräning, musklerna behöver 48 h vila vid allmän styrka och 72 h vid maximal. Cirka! Det är vilan och kosten som bygger. //M
  • Micke54
    strenua skrev 2009-04-21 11:53:55 följande:
    Det vet jag inte. Lika bra att skita i det då.
    Nej absolut inte men vila en dag och kör desto flera nästa?
  • Svart ros
    Micke54 skrev 2009-04-21 11:55:37 följande:
    Svart ros skrev 2009-04-21 11:38:31 följande:
    Men du får garanterat bättre resultat om du låter magen vila en dag och gör dubbla antalet dagen efter istället. Då får du ännu större magrutor. Tänk på att låta musklerna vila mellan passen vid styrketräning, musklerna behöver 48 h vila vid allmän styrka och 72 h vid maximal. Cirka! Det är vilan och kosten som bygger. //M
    Sant! Var så besatt av träning innan och klarade inte av tanken på vila, men du har så rätt i att man måste vila för det är då kroppen återhämtar sig och bygger muskler.
  • strenua
    Micke54 skrev 2009-04-21 11:56:20 följande:
    Nej absolut inte men vila en dag och kör desto flera nästa?
    Så det är bättre att göra 80 situps varannan dag än att göra 40 varje dag? Även om jag inte orkar göra mer än 40 på en gång och sen måste vila lite och då göra 40 till?
Svar på tråden Situps per dag?